همشهری‌آنلاین: پس از موافقت بانک مرکزی با فعال‌سازی لیزینگ مسکن عملیاتی شدن این امر در شورای پول و اعتبار بررسی خواهد شد.

ایسنا نوشت: حمید شیروانی در یک نشست خبری با بیان این‌که از کلیه لیزینگ‌های فعال 35 شرکت دارای مجوز هستند، گفت: 28شرکت عضو کانون شرکت‌های لیزینگ و مابقی عضو انجمن شرکت‌های هستند. مردم باید توجه داشته باشند که کلیه‌ شرکت‌هایی که در قالب لیزینگ معتبر اقدام به انتشار آگهی می‌کنند مجاز نیستند.

وی افزود: در جلسه‌ای که روز گذشته با معاون نظارتی بانک مرکزی داشتیم پیگیری کردیم که این دو نهاد با یکدیگر ادغام شده و جامعه‌ای تحت عنوان جامعه لیزینگ ایران تشکیل شود.

دبیر کل کانون شرکت‌های لیزینگ ایران با بیان این‌که صنعت لیزینگ خدمات زیادی را به اقتصاد کشور ارائه کرده است، گفت: تامین مالی توسط شرکت‌های لیزینگ از سه تا 15 سال انجام می‌شود و پس از آن دارایی‌ها قابل برگشت به شرکت‌های لیزینگ است.

شیروانی با اشاره به این‌که لیزینگ خودرو بخش کوچکی از فعالیت این صنعت است، گفت: امروزه صحبت از ورود لیزینگ به حوزه‌های حمل‌ونقل ریلی، هوایی، دریایی و تجهیزات پزشکی مطرح می‌شود.

وی از مذاکره با وزیر راه و شهرسازی و رییس کل بانک مرکزی برای ورود به لیزینگ مسکن خبر داد و گفت: در این زمینه با وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی مکاتبه کردیم و با توجه به موافقت‌ بانک مرکزی بنا شده که موضوع در شورای پول و اعتبار بررسی شود.

دبیر کل کانون شرکت‌های لیزینگ ایران با تاکید بر این‌که پول‌هایی که از صنعت لیزینگ خارج می‌شود تورم‌زا نخواهد بود، خاطر نشان کرد: در صورت عملیاتی شدن لیزینگ مسکن افراد با تامین 20 الی 30 درصد هزینه‌ی ملک می‌توانند صاحب مسکن شوند.

شیروانی تاکید کرد: از نیروی انتظامی و بانک مرکزی درخواست داریم که از فعالیت لیزینگ‌های غیرمجاز جلوگیری کنند که اکنون تعداد آنها به حدود 120 شرکت می‌رسد. وی همچنین از برگزاری همایش لیزینگ، کارآفرینی و توسعه اقتصادی در تاریخ 26 خرداد ماه سال جاری خبر داد.

صنعت لیزینگ تعطیل شده است

در ادامه این نشست حمیدرضا ابداعی - رییس هیات مدیره کانون شرکت‌های لیزینگ ایران - با بیان این‌که شرکت‌های لیزینگ از سال 80 تا 86 فعالیت‌های خوبی داشتند، گفت: از سال 86 به بعد فعالیت شرکت‌ لیزینگ محدود شد و بانک مرکزی با لیزینگ‌های بدون مجوز برخورد کرد، اما این اقدام باعث شد فعالیت لیزینگ‌های مجاز نیز محدود شود.

وی با اشاره به این‌که افرادی با سرمایه‌ی 100 هزار اقدام به راه‌اندازی شرکت لیزینگ کرده و کلاهبرداری کردند، گفت: طی چهار سال گذشته صنعت لیزینگ کشور تقریبا تعطیل شده است.

رییس هیات مدیره کانون شرکت‌های لیزینگ ایران با بیان این‌که نرخ 14 الی 15 درصد از سوی بانک مرکزی در شرایط که نرخ تمام شده پول 26 درصد است با منطق سازوگار نیست، گفت: بانک‌ها نمی‌توانند به شرکت‌های خود وام بدهند بنابراین لیزینگ‌ها برای تامین منابع باید به سراغ بانک‌های دیگر بروند و منابع با نرخ 26 درصد تامین کنند که در چنین شرایطی لیزینگ با نرخ 15 درصد امکان‌پذیر نیست بنابراین بسیاری از لیزینگ‌ها تعطیل شده‌اند.

وی در پایان گفت: یکی‌دیگر از مشکلات موجود محدودیت قرار‌داد‌ها و هم‌چنین محدودیت‌های حقوقی و قضایی است.

کد خبر 257690
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز