همشهری آنلاین: وزارت خارجه چین روز دوشنبه اعلام کرد که پکن با اعمال تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل سیاست‌هایش در قبال بحران اوکراین مخالف است.

چین با اعمال تحریم ها علیه روسیه مخالفت کرد

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری صدای روسیه، این موضع گیری چین در حالی مطرح شده است که رهبران گروه هفت کشور صنعتی جهان در مورد اتخاذ تدابیر تنبیهی بیشتر علیه روسیه به دلیل اقداماتش در قبال بحران اوکراین توافق کرده اند.

در همین حال کین کانگ سخنگوی وزارت خارجه چین خاطر نشان کرد که چین از زمان آغاز بحران اوکراین با تمامی طرفهای درگیر از جمله رهبران هفت کشور صنعتی جهان ارتباط خود را حفظ کرده است.

وی تصریح کرد که پکن همواره مواضع خود را در مورد بحران اوکراین و همچنین مسئله تحریم ها علیه روسیه اعلام کرده است.

این مقام رسمی چین عنوان کرد: چین همواره با اعمال تحریم ها علیه روسیه و تهدید مسکو مخالف بوده است. ما معتقدیم که تحریم ها برای حل مسائل ،کارساز نیست و حتی ممکن است تنش ها را تشدید کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه اعلام کرد: ما از تمامی طرفهای درگیر در بحران اوکراین می خواهیم که مسیر مذاکره را در پیش بگیرند تا بدین ترتیب اختلافات خود را حل و فصل کنند. در این راستا طرفهای درگیر باید در مسیر حصول راه حل سیاسی حرکت کنند نه انتخاب گزینه هایی که باعث تشدید تنش ها می شود. اعمال تحریم ها علیه روسیه به نفع هیچ کدام از طرفین نیست.

این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه چین در حالی مطرح شده است که باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در فیلیپین گفت که واشنگتن اواخر دوشنبه تحریم های جدیدی را علیه روسیه اعلام خواهد کرد. وی تصریح کرد که واشنگتن و همپیمانانش تدابیر تنبیهی علیه مسکو اعمال می کنند.

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا روز دوشنبه گفت: در صورت گسترش ابعاد بحران در اوکراین، دور بعدی تحریم ها علیه روسیه می تواند شامل ممنوعیت صادرات فناوری دفاعی به این کشور باشد.

رییس جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری مشترکی با همتای فیلیپینی اش در مانیل در پاسخ به خبرنگار بلومبرگ در خصوص احتمال اعمال تحریم های بیشتر علیه روسیه در بخش هایی چون بانکداری، انرژی و دفاعی گفت: انتظار می رفت بر اساس توافق ژنو بتوانیم به یک راه حل سیاسی بر سر بحران اوکراین با طرف روسی دست یابیم و با وجودی که دولت کی یف به این توافق عمل کرد، اما روسیه هیچ تلاش رضایت بخشی انجام نداده است.

چین نیز پیشتر موضع گیری های محتاطانه ای را در قبال بحران اوکراین در پیش گرفته است. پکن در ماه مارس نیز اعلام کرده بود که تحریم ها علیه روسیه بهترین راه حل برای حل اوضاع اوکراین نیست.

کد خبر 257683
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز