دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: صنعت‌گران در تلاش برای کاوش معادن مرغوب اعماق اقیانوس و طرفداران محیط زیست خواستار عدم اجرایی شدن این پروژه هستند.

به گزارش مهر، پروژه افتتاح نخستین معدن اعماق اقیانوس‌ها یک گام به واقعیت نزدیک‌تر شده است.

یک شرکت استخراج معدن کانادایی به توافق نهایی با گینه نو پاپوا برای آغاز حفاری بستر دریا در این منطقه رسیده است.

این پروژه بحث برانگیز قصد دارد سنگ معدن مس، طلا و دیگر فلزات ارزشمند را از عمق هزار و 500 متری سطح زمین بیرون بکشد.

با این حال مبارزان زیست محیطی می‌گویند معدن کاوی بستر اقیانوس برای حیات دریایی خطرناک و نابودگر است.

شرکت Nautilus Minerals کانادا استخراج معدن بستر دریا را از سال 1990 در سواحل گینه‌نو پاپوا در نظر داشته اما به دلیل مناقشات و مذاکرات طولانی مدت با دولت این کشور بر سر عملیات تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده بود.

بر اساس این توافق که به تازگی به دست آمده است، گینه‌نو پاپوا، 15 درصد سهم این معدن را خواهد داشت و باید 120 میلیون دلار از هزینه‌های عملیات را نیز بپردازد.

این معدن‌کاوی، منطقه مجراهای گرمابی را هدف قرار می‌دهد که آب‌های بسیار گرم و بسیار اسیدی از بستر دریا بیرون می‌آید که در برخورد با آب دریا، خنک‌تر و قلیایی‌تر شده و مواد معدنی با غلظت زیاد را ته‌نشین می‌کنند.

نتیجه این فرایند وجود کانی‌های طلا و مس غنی‌تر و مرغوب‌تر در بستر دریا نسبت به همین کانی‌ها در خشکی است.

کاوشگر دمایی که به مدت 18 ماه در این منطقه حضور داشته میزان زیادی مس مرغوب کشف کرده است.

برای چندین دهه ایده استخراج این معادن و برآمدگی‌های غنی از مواد معدنی بر روی بستر دریا به خاطر چالش‌های مهندسی و هزینه‌های بالا امکان‌پذیر نبود.

اما با پیشرفت عملیات‌های اکتشاف نفت و گاز از سواحل در سال‌های اخیر و پیشرفت قابل توجه فناوری‌های اعماق دریا، این ایده به عملیاتی شدن نزدیک شده است.

کانی

این معدن که "سولوارا- 1" نام دارد با اعزام یک گروه از دستگاه‌های روباتیک از یک کشتی در سطح آب به اعماق، کاوش خواهد شد.

یکی از تجهیزات مورد استفاده در این معدن کاوی، یک دستگاه برش حجم است؛ ساخت بزرگ‌ترین این تجهیزات با وزن 310 تن به تازگی به اتمام رسیده است.

این شرکت قصد دارد لایه بالایی بستر دریا را برش داده تا کانی‌ها به شکل گل روان و دوغاب به سطح آب پمپاژ شوند.

قرار است عملیات کاوش معدن طی پنج سال آینده آغاز شود.

با این حال گروه‌های محافظ محیط زیست ضمن مخالفت با این پروژه می‌گویند حفاظت از اقیانوس‌ها در برابر خطر معدن کاوی بستر دریا بسیار ضروری است.

آن‌ها می‌گویند اعماق اقیانوس هنوز نقشه‌برداری و کاوش نشده است و از این رو ابعاد خطر بالقوه ناشی از معدن‌کاوی که جانوران و زیست کره را تهدید می‌کند مشخص نیست.

شرکت Nautilus می‌گوید این معدن معادل 10 زمین فوتبال است و بر روی منطقه‌ای واقع است که احتمالا خیلی سریع (10 تا 50 سال) با حیات دریایی دوباره ترمیم می‌شود.

مرجع بین‌المللی بستر دریا (ISA) بخشی از سازمان ملل که این صنعت را رصد می‌کند- ضمن استقبال از توافق این شرکت کانادایی و گینه‌نو پاپوا در حال تهیه راهبردهایی برای مدیریت زیست محیطی معدن کاوی بستر دریا در آینده است.

کد خبر 257620
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز