سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: پس از مدت‌ها چالش و بحث برای تولید گوشی تلفن همراه در کشور که از سال گذشته و با افزایش 56 درصدی تعرفه واردات گوشی آغاز شد با انتشار خبر لغو ثبت شماره سریال گوشی های وارداتی، شکست غیررسمی این سیاست در کشور اعلام شد.

خبر لغو ثبت شماره سریال گوشی‌های تلفن همراه از 2 هفته قبل به‌صورت شایعه مطرح بوده ولی در هفته جاری برخی مقامات وزارت ارتباطات به طور رسمی از این امر خبر دادند.

صابر فیضی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران به خبرنگار همشهری گفت: این امر در نامه‌ای از سوی مقامات مسئول به شرکت ارتباطات سیار اعلام شده است.

وی از دلیل این امر و اینکه گفته می‌شود احتمال دارد این اقدام مقدمه کاهش تعرفه واردات باشد نیز اظهار بی‌اطلاعی کرد.

افزایش تعرفه واردات گوشی تلفن همراه با حمایت وزارت صنایع و از سال قبل آغاز شد. این سیاست با هدف تولید گوشی تلفن همراه در کشور انجام شد.

تعرفه گوشی با رشد بی‌سابقه از 4 درصد به 60 درصد افزایش یافت و علت آن ایجاد فرصت برای کاهش واردات و زمینه‌سازی برای تولید داخلی عنوان شده بود ولی این امر به افزایش واردات غیر قانونی و قاچاق منجر شد.

با وجود مخالفت بسیاری از کارشناسان این سیاست ادامه یافت و تنها به تخریب بازار و تولید گوشی‌های بی‌کیفیت و فاقد توان رقابتی در داخل منجر شد.

این امر اما همچنان در دولت موافقانی دارد و به همین دلیل درحالی که هنوز نرخ  تعرفه کاهش نیافته ثبت شماره سریال گوشی‌ها لغو شده است که موجب استفاده بیشتر واردکنندگان قاچاق گوشی شده است.

هنوز هیچ مقام دولتی بطور رسمی در مورد دلایل لغو ثبت شماره سریال گوشی های وارداتی سخنی نگفته است ولی این امر بر بازار تاثیر خود را گذاشته و با کاهش هزینه واردات قاچاق، موجب کاهش قیمت گوشی در بازارشده است.

رمضان علی صادق‌زاده رییس کمیته مخابرات مجلس گفت: کار ثبت شماره سریال گوشی‌ها در جلوگیری و کنترل ورود قاچاق گوشی تلفن همراه در کشور موفق نبوده است.

وی یکی از دلایل عدم موفقیت این امر را محدودیت‌هایی دانست که شرکت مخابرات به دلیل نداشتن امکانات لازم با آن روبرو بود و تاکید کرد:تعیین تعرفه بالا برای واردات گوشی، کمبود تنوع، تقاضای بالا، عرضه کم و مشکلات تولید داخلی علت‌های اصلی ناموفق بودن جلوگیری از قاچاق بوده‌است.

کد خبر 25751

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز