مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: بوستان قیطریه یکی از بوستانهای شهری است که در منطقه یک تهران واقع شده و پوشش گیاهی بسیار متنوعی دارد.

بوستان قیطریه

بوستان قیطریه که در ناحیه هفت منطقه یک شهرداری تهران واقع شده، ۱۲۲ هزار و ۲۰۶ مترمربع مساحت دارد و از بوستان‌هایی است که نقش بسزایی در تغییر آب و هوای منطقه دارد و همچنین به عنوان زیستگاه پرندگان نیز محسوب می‌شود.

تاریخچه:

این بوستان قبلا بصورت باغ شخصی بوده است و حدود ۱۶۰ سال پیش (در زمان اتابک اعظم) توسط فردی به نام صارم الدوله احداث شده است. این باغ اربابی در ده قیطریه بعد از صارم الدوله به همسر وی و سپس به نوه ایشان رسید. در سال ۱۳۵۲ پس از اینکه قسمتی از باغ در محدوده شهری قرار گرفت، توسط شهرداری تهران به بوستان تبدیل شد و در سال ۱۳۷۲ نیز مابقی محدوده شخصی صارم الدوله توسط شهرداری خریدای و به سطح بوستان اضافه شد.

پوشش گیاهی:

اقاقیا، بلوط، نارون، گردو، داغداغان، افرا، توت، سرونقره ای، کاج تهران، بیدمجنون، چنار، صنوبر، کاج مشهد، ماکنولیا، سدروس، نوئل، سرولاوسون و درخچه هایی نظیر زالزالک، نرگس درختی، زرشک، سوداغ، بوداغ و گز از گونه های گیاهی موجود در بوستان قیطریه است.

نوع طراحی این بوستان نیز آزاد با نظم طبیعی و استفاده از خطوط غیر منظم و ارگانیک است.

امکانات:

فرهنگسرای ملل، نگارخانه، کتابخانه، نمازخانه، برکه، زمین بازی، مخزن ذخیره آب، تیچراسکیت و سرویس بهداشتی از امکانات بوستان قیطریه است.

بوستان قیطریه

فرهنگسرای ملل: این فرهنگسرا در سال ۱۳۷۲ در این بوستان شروع به کار کرده و فعالیتهای آموزشی و هنری مختلف را در خود جای داده و به مرکزی فرهنگی با امکانات کتابخانه و کلاس‌های آموزشی برای ساکنان منطقه تبدیل شده است.

نگارخانه: در نگارخانه ملل (امیرکبیر) نمایشگاه‌های خارجی و داخلی برگزار می‌شود که هدف از آن ارتباط با هنرمندان و نمایش آثار آنهاست.

آدرس:

خیابان قیطریه، نرسیده به میدان پیروز، جنب خیابان روشنگر.

کد خبر 257449
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز