شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴
۰ نفر

قاچاقچی عتیقه، مرد کارخانه‌داری بود که در وسوسه رسیدن به گنج کارخانه‌اش را فروخت و وارد دنیای قاچاقچیان شد.

عتیقه

این مرد با اجاره 3مخفیگاه شروع به خرید و فروش اشیای عتیقه کرد اما پیش از اینکه بتواند محموله 550میلیون تومانی خود را بفروشد، به دام افتاد.چندی پیش مأموران یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران باخبر شدند که مرد میانسالی در زمینه خرید و فروش اشیای عتیقه فعالیت دارد. بررسی‌ها نشان می‌داد که این مرد یکی از معروف‌ترین قاچاقچی‌های اشیای عتیقه است که با اجاره باغی در شمال پایتخت، قصد دارد مجموعه‌ای از اشیای قیمتی را در این محل به خریداران بفروشد.

کلبه متروکه

تحقیقات مشترک مأموران پلیس آگاهی و میراث فرهنگی استان تهران برای شناسایی مرد قاچاقچی ادامه یافت و ظهر 27فروردین ماه، باغی که قرار بود معامله میلیونی در آنجا انجام شود، شناسایی شد.این محل به محاصره مأموران درآمد و آنها در عملیاتی وارد باغ شدند. داخل باغ محلی برای نگهداری تعداد زیادی سگ به چشم می‌خورد که وظیفه نگهبانی از آنجا را به‌عهده داشتند.

همچنین در انتهای باغ کلبه‌ای متروکه دیده می‌شد که مأموران در بازرسی از آنجا یک دستگاه گنج‌یاب، بیلچه، بیل خاکبرداری، کلنگ، یک اسلحه ساچمه‌زنی، شوکر، گاز اشک‌آور و تعدادی گوشی موبایل کشف کردند. این وسایل شکی باقی نمی‌گذاشت که ساکنان باغ در زمینه حفاری و قاچاق عتیقه فعالیت دارند و در ادامه مأموران توانستند مرد قاچاقچی را در این محل دستگیر کنند. این مرد سعی داشت حقیقت را کتمان کند اما سرانجام ناچار به اعتراف شد. وی مدعی شد که باغ را برای انجام معامله یک محموله بزرگ عتیقه اجاره کرده است و سگ‌های نگهبان را هم خریده بود تا خطری تهدیدش نکند.

یک قاچاقچی و 3مخفیگاه

در ادامه تحقیقات 2مخفیگاه دیگر مرد قاچاقچی نیز لو رفت. یکی از آنها خانه‌ای در شمال پایتخت بود که مأموران در بازرسی از آنجا موفق به کشف عتیقه نشدند. مخفیگاه سوم اما محلی بود که محموله میلیونی در آنجا جاسازی شده بود. مأموران دریافتند که مرد قاچاقچی آپارتمانی در جنوب پایتخت اجاره و عتیقه‌ها را در آنجا پنهان کرده است. مأموران وارد آخرین مخفیگاه وی شدند و دریافتند که متهم برای محافظت از عتیقه‌ها، نگهبانی استخدام کرده که شبانه روز مراقب خانه‌اش باشد. با ورود مأموران به این خانه جست‌وجو برای یافتن عتیقه‌ها آغاز شد و درنهایت محموله عتیقه که در نقاط مختلف خانه ازجمله دیواره‌های تخت، ‌میز تلویزیون و داخل گلدان‌ها جاسازی شده بود، کشف شد.

عتیقه‌های 550میلیونی

عتیقه‌های کشف شده در اختیار کارشناس سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت. بررسی‌ها نشان می‌داد که تمامی این اشیا بسیار نفیس بوده و دارای ارزش تاریخی و فرهنگی و متعلق به دوره‌های مختلف هستند. به گفته کارشناس میراث فرهنگی، این مجموعه شامل تنگ دسته دار قرمز، سفال، ریتون گوزن متعلق به هزاره اول قبل از میلاد، مجسمه انسان ایستاده با سینی روی دست و ظروف مفرغی متعلق به قرن 2 و 3 قبل از میلاد، پیکرهای ریز حیوان، پاتیل پایه‌دار و دسته دار ایلخانی و ظروف کوچک شیشه‌ای متعلق به قرون اولیه اسلام به همراه تعدادی سکه نقره دوره ساسانی و پارتی و دوره اسلامی که بسیار کمیاب است و در حدود 550میلیون تومان ارزش دارد.

سرهنگ پاسدار محمد کربلایی فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی کشور با اعلام این خبر به همشهری گفت: مأموران در ادامه به تحقیق از مرد قاچاقچی پرداختند. در بررسی‌ها مشخص شد وی پیش از این کارخانه مواد غذایی داشته اما چند سال پیش آن را فروخته و وارد کار خرید و فروش اشیای عتیقه شده است. وی در بازجویی‌ها اعتراف کرد که تب‌و‌تاب رسیدن به گنج و یک شبه پولدار شدن باعث شده که چنین تصمیمی بگیرد.سرهنگ کربلایی افزود: برای متهم قرار قانونی صادر شده و او برای انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار مأموران مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی تهران قرار گرفته تا مشخص شود که چگونه به اشیای عتیقه دست پیدا کرده است.

کد خبر 257379
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز