همشهری آنلاین: محاکمه برنی اکلستون، رئیس مسابقات اتومبیلرانی فورمول یک به اتهام رشوه‌دهی در دادگاه ایالتی مونیخ آغاز شد. این دادگاه چند ماه ادامه خواهد داشت. اکلستون ۸۳ ساله اما خوشبین‌ است که دادگاه به نفع وی رای خواهد داد.

B.Ekestone

برنی اکلستون، مهم‌ترین شخصیت اجرایی در مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک محسوب می‌شود؛ مسابقاتی که اکلستون آن را به گفته‌ خودش از یک "ورزش ویژه‌ جنتلمن‌ها" به "بازاری پرسود و درآمد" بدل ساخته است.

او که مسابقات فرمول یک را حاصل عمر خود می‌داند، حال به اتهام رشوه‌دهی و ترغیب دیگران به اختلاس مورد محاکمه قرار دارد. بررسی پرونده و محاکمه وی روز پنجشنبه (۲۴ آوریل/ ۴ اردیبهشت) در دادگاه ایالتی شهر مونیخ آلمان آغاز شده است.

دادگاه در مجموع ۲۶ جلسه برای رسیدگی به این پرونده تعیین کرده و از این رو انتظار می‌رود که محاکمه رئیس فرمول یک دست کم تا سپتامبر سال جاری میلادی طول بکشد.

در جستجوی حقیقت

اکلستون ۸۳ ساله متهم به دادن رشوه‌ای ۴۴ میلیون دلاری به گرهارد گریبکوفسکی، عضو پیشین هیات مدیره بانک ایالتی بایرن (بایرن ال بی) است تا بانک مزبور سهام خود را به سرمایه‌گذاری که مورد نظر و تایید اکلستون بوده، بفروشد؛ امری که در نهایت نیز تحقق یافت.

شرکت سرمایه‌گذاری بریتانیایی سی‌وی‌سی که در ازای پرداخت ۸۳۰ میلیون دلار این سهام را دریافت کرد، پیشتر اعلام کرده بود که قصد دارد اکلستون را به عنوان مدیر اجرایی شرکت فرمول یک حفظ کند. این شرکت از جمله مسئولیت تبلغیات و فروش حق و حقوق مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک را برعهده دارد.

گرهارد گریبکوفسکی که به رشوه‌خواری متهم شده بود، دو سال پیش به هشت سال و نیم حبس محکوم شد.

وی حال یکی از شاهدان این دادگاه و برگ مهم دادستانی علیه اکلستون محسوب می‌شود.

اکلستون خود تمامی اتهامات را بی‌اساس خوانده و گفته است که گریبکوفسکی از او باج گرفته است.

طبق ادعای رئیس فرمول یک گریبکوفسکی تهدید کرده بود که اداره مالیات بریتانیا را در جریان "بده‌ بستان‌های مبهم" او قرار خواهد داد و برای او مشکلات مالیاتی ایجاد خواهد کرد.

اکلستون، گریبکوفسکی

برنی اکلستون (راست) و گرهارد گریبکوفسکی

 

اکلستون در نخستین جلسه دادگاه که روز پنجشنبه برگزار شد نیز بار دیگر بر سخنان و موضع خود در این ارتباط تاکید کرد.

به گزارش دویچه‌وله، وی در آستانه آغاز محاکمه در گفت‌وگویی با شبکه اول تلویزیون آلمان (ARD) با خونسردی ابراز داشته بود: «کل این ماجرا تنها بخش بسیار کوچکی از زندگی من است و در اصل نباید نقشی بازی کند، اما در حال حاضر وقت زیادی از من را به خود اختصاص می‌هد.»

رئیس فرمول یک در این مصاحبه همچنین تصریح کرده بود که از برگزاری این دادگاه سود خواهد جست تا "فکت‌ها و حقیقت را" به مردم بگوید.

علیرغم این خوشبینی ممکن است که محکومیت اکلستون در این دادگاه به ۱۰ سال حبس و طبیعتا به قیمت کناره‌گیری او از ریاست مسابقات فرمول یک و از دست رفتن "حاصل عمر" او تمام شود.

اکلستون از دهه هفتاد میلادی در این عرصه فعالیت دارد و توانسته است از مسابقات فرمول یک رویدادی پرسود و درآمد بسازد. او در طی دهه‌های گذشته توانسته شبکه‌های لازم را برای نفوذ و قدرت پدید آورد؛ قدرتی که حال به خطر افتاده است.

 

کد خبر 257277
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز