همشهری آنلاین: در مراسم گرامیداشت روز معمار در سال ۹۳ به ضرورت نگرش معمارانه به شهر و زنده نگاه داشتن روح شهر تأکید شد.

شهر و معماری

به گزارش فارس، در مراسمی که به مناسبت روز معمار هر ساله از سوی بنیاد معماری میرمیران در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود، جوایز مسابقه های این بنیاد نیز اهدا می‌شود که در روز معمار سال 93 نیز جوایز هشتمین دوره این مسابقه اهدا شد.

هشتمین مسابقه معماری میرمیران با عنوان «مسابقه طراحی مفهومی: معماری و سینما» برگزار شد که رتبه اول این مسابقه را «موسی عزیزی» از آن خود کرد و جایزه 6 میلیون تومانی به خانه برد.

جایزه دوم به طرح گروهی «مهدی احمدی، افشین برزگر و سعید سیفی» اهدا شد و جایزه 3 میلیون تومانی دریافت کردند و جایزه یک و نیم میلیون تومانی رتبه سوم نیز به طور مشترک به «سعیده ضیغمی و عماد سیرانی» رسید.

همچنین تعدادی دیگر از برگزیدگان این مسابقه نیز تقدیر شدند.

آغازگر این مراسم «ایرج اعتصام» رئیس بنیاد معماری میرمیران بود که طبق سنت هر ساله ابتدا به چگونگی شکل گیری بنیاد میرمیران و مسابقه های این بنیاد اشاره داشت و گفت: این بنیاد بعد از درگذشت مرحوم میرمیران راه اندازی شد چرا که یکی از آرزوهای او تشکیل چنین بنیادی برای پرداختن جوانان علاقه مند معماری به موضوعات روز معماری دنیا بود و برنامه ریزی مسابقه های معماری این بنیاد نیز در همین راستا صورت گرفت.

اعتصام برگزاری مسابقه های معماری این بنیاد را بر اساس تحقیقات و یافته های بنیاد معماری میرمیران از مسابقه های معماری دیگر کشورهای پیشرفته جهان عنوان کرد و گفت: تاکنون هشت دوره مسابقه معماری را در بنیاد میرمیران برگزار کرده ایم و هشتمین دوره آن نیز با موضوع معماری و سینما برگزار شد.

وی همچنین با توضیح دوره های مختلف این مسابقه گفت: اولین دوره این مسابقه به نفرات اول و برتر کنکور سراسری و آزاد و دومین دوره به پایان نامه های برتر کارشناسی اختصاص داشت، دوره سوم به طرح موضوعات مفهومی و در دوره سوم به رابطه عناصر طبیعی هم چون نور با معماری پرداختیم.

دوره چهارم به رابطه آب با معماری و دوره پنجم معماری و طبیعت سبز، دوره ششم معماری باد و خاک، هفتمین دوره معماری فردا با رویکرد مسکن و هشتمین دوره به معماری و سینما اختصاص داشت.

اعتصام میزان مشارکت در این دوره را بیشتر از همیشه عنوان کرد و گفت: در این دوره از متخصصان خارجی نیز در بخش داوری استفاده کردیم تا داوری ها دقیق تر صورت گیرد.

در بخشی دیگر از این مراسم پیام «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی خوانده شد و در ادامه احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران در سخنانی به ضرورت نگرش معمارانه در تهران اشاره داشت و گفت: تهران امروز، نیاز به نگرش کیفی نسبت به شهر و زندگی شهروندان دارد و اگر چه فعالیت های بسیاری هم در تهران انجام شده است اما این نیاز همچنان وجود دارد و پرداختن به آن از وظایف امروز ما است.

وی همچنین توجه به فرهنگ و عناصر آن را در طراحی شهر، در بهبود سطح کیفی زندگی مردم بسیار تأثیرگذار دانست و در ادامه با تأکید بر ضرورت زنده نگه داشتن روح شهر گفت: نگرش معمارانه به تمام وجوه شهر می‌تواند روح شهر را زنده نگاه دارد.

«مازیار حسینی» معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران سخنران بعدی این مراسم بود که در سخنانش به نیاز امروز کشور در زمینه معماری فاخر اشاره داشت و گفت: معماری هایی که در گذشته صورت گرفته است، دارای روحی از زیبایی شناسی و تناسب است که ناخودآگاه انسان را به سمت تعالی سوق می‌دهد.

او به تأثیر معماری بر روح انسان اشاره کرد و گفت: ساختمان ها نیز با تمام وجود و قامت خود بر روی ما تاثیر می‌گذارند و با داشتن یک معماری فاخر می‌توانیم ساختمان های شهر خود را به گونه ای بسازیم که تاثیر مثبتی بر روی ما داشته باشند.

در ادامه این مراسم پیام «حجت‌الله ایوبی» معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی خوانده شد و پس از آن شادمهر راستین و داراب دیبا به صورت تخصصی به رابطه میان سینما و معماری اشاراتی داشتند.

در پایان این مراسم نیز حاضران از نمایشگاه هشتمین دوره مسابقه طراحی مفهومی جایزه معماری با عنوان «طراحی مفهومی: معماری و سینما» و آثار منتخب هفتمین دوره این مسابقه با عنوان «معماری فردا» دیدن کردند.

همزمان با نمایش این آثار، نمایشگاه کتاب هنر و معماری در نگارخانه پاییز گشایش یافت.

کد خبر 257263
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز