همشهری آنلاین: ارتش پاکستان اعلام کرد: مرزبانان هندی جمعه ( ۵ اردیبهشت) با نقض آتش بس؛ بخش‌هایی از منطقه ˈکشمیرˈ تحت نظارت دولت پاکستان را گلوله باران و هدف حملات خمپاره‌ای قرار دادند.

درگیری هند و پاکستان

به گزارش ایرنا و به نقل از بیانیه روابط عمومی ستاد فرماندهی ارتش پاکستان (ISPR): تیراندازی و حملات توپخانه ای نیروهای مرزی هند امروز در بخش ˈپونچˈ منطقه کشمیر تحت کنترل پاکستان روی داده و پس از آن نیز مرزبانان پاکستانی برای توقف این حملات اقدام تلافی جویانه انجام دادند.

در این بیانیه آمده است: نقض آتش بس و تیراندازی نیروهای مرزی هند بمدت چند ساعت به داخل خاک پاکستان ادامه داشت.

ارتش پاکستان اعلام کرد که حادثه مرزی امروز تلفات جانی نداشته و به هیچ یک از شهروندان و یا نیروهای مرزی این کشور آسیبی نرسیده است.

تشدید تنش‌ها میان پاکستان و هند از اوایل سال 2013 میلادی آغاز شد به نحوی که نیروهای مرزی دو کشور در امتداد خط کنترل منطقه مرزی تحت مناقشه کشمیر اقدام به تیراندازی و تبادل آتش کردند.

تداوم این آتشباری‌ها که به نقل از مقامات نظامی پاکستان؛ بیشتر از سوی طرف هندی انجام می‌شود تهدیدی برای پیروی از قرارداد آتش بس میان پاکستان و هند که در سال 1382 شمسی (2003میلادی) میان دو کشور امضا شد، بشمار می‌رود.

آخرین تلاش دو کشور برای جلوگیری از این حوادث دیدار ماه‌های گذشته میان مدیران کل عملیات نظامی ارتش‌های پاکستان و هند به منظور یافتن راهکارهای دوجانبه جهت اجرای آتش بس در امتداد خط کنترل مرزی در منطقه مورد مناقشه کشمیر است.

سال گذشته تبادل آتش در این منطقه میان نیروهای مرزی دو طرف باعث قربانی شدن تعدادی از شهروندان ونیروهای نظامی دو کشور شد. همچنین این درگیری‌ها تنش در روابط میان اسلام آباد و دهلی نو به عنوان دو قدرت هسته‌ای را در جنوب آسیا تشدید کرده است.

تنش‌ها میان پاکستان و هند در پی‌درگیری در نقطه خط کنترل مرزی دو کشور درحالی صورت گرفته است که اسلام آباد و دهلی‌نو برای عادی سازی روابط و ازسرگیری مذاکرات صلح تلاش می‌کنند.

با این حال کارشناسان در پاکستان می‌گویند: حوادث در مرزهای دوکشور ؛ ازسرگیری گفت و گوهای صلح بین پاکستان و هند را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

کد خبر 257204
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز