سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۴
۰ نفر

نیکولای سارکوزی، رییس‌جمهوری جدید فرانسه با شعار دگرگونی فرانسه و ایجاد فضایی جدید در این کشور، وارد کاخ الیزه شد.

او این نوسازی و دگرگونی را با چینش کابینه‌ای شروع کرد که 11 وزیر زن دارد. 3 تن از این زنان از اقلیت‌های فرانسه هستند.

کمتر رییس جمهوری است که تنها چند روز بعد از به قدرت رسیدن رای دهندگان و مردم کشورش را از تحقق شعارهایش تقریباً مطمئن کند.

نیکولای سارکوزی هفته گذشته و در حالی‌که هنوز نتایج انتخابات پارلمانی برای مردم جا نیفتاده بود، به همراه اعضای جدید کابینه متفاوتش در مقابل دوربین‌ عکاسان و فیلمبرداران در مقابل کاخ الیزه قرار گرفت.

سارکوزی که روزنامه فرانسوی فیگارو به او لقب رییس جمهوری پرانرژی را داده است پیش از این در مصاحبه‌هایش گفته بود که قصد ندارد بنشیند و همه چیز را بر اساس روال گذشته برنامه‌ریزی کند و اصلاً برای این هدف هم انتخاب نشده است.

او با معرفی کابینه‌ای متفاوت نشان داد که حقیقتاً قصد دارد از سنت‌های جمهوری پنجم فاصله بگیرد. هفته گذشته او بارها در کنار سه ستاره کابینه جدیدش یعنی رشیده داتی، راما یاده و فاضله امارا عکس گرفت.

این سه زن به جامعه اقلیت فرانسه تعلق دارند و هر سه از فمنیست‌های شناخته شده هستند. تا همین چند ماه پیش افرادی از این دست برای کسی که می‌خواست موقعیت و شغل سیاسی در فرانسه به دست بیاورد، اصلاً مهره‌های رای آوری نبودند به ویژه اگر آن کاندیدا به حزب محافظه‌کار حاکم تعلق داشت.

رشیده داتی که زنی از منطقه مغرب در شمال آفریقاست اکنون وزیر دادگستری فرانسه است. این زن 41 ساله فرزند یک خانواده مهاجر است که در آن پدر مراکشی و مادر الجزایری است.

او که سمت سخنگویی رییس جمهوری را هم به عهده دارد پیش از این قاضی بوده است.

راما یاده که در سنگال متولد شده وزیر حقوق بشر شده است. این دختر 30 ساله در داکار متولد شده و دختر مشاور دیپلماتیک رییس جمهوری سنگال است. او خود در حومه پاریس بزرگ شده است.

فاضله آمارا هم که الجزایری تبار است مسئول سازمان تأمین اجتماعی و رسیدگی به افراد آسیب دیده اجتماع است. این سیاستمدار چپ‌گرا پیش از این در مبارزه با نژادپرستی و تبعیض نژادی فعال بوده است. او یک مسلمان است و به خاطر تاسیس سازمانی برای کمک به دختران و زنان مسلمان در سراسر کشور فرانسه شناخته شده است.  این سه زن تحقق وعده انقلاب سارکوزی هستند.

نکته جالب توجه اینجاست که در زمان تبلیغات انتخاباتی فرانسه، خانم رویال رقیب سوسیالیست سارکوزی وعده تغییر جنسیتی و افزایش نقش و جایگاه زنان در عرصه سیاست در کشور را می‌داد و به همین خاطر بسیاری از زنان فرانسه جذب او شده بودند.

او شعار برابری جنسیتی و ادغام اقلیت‌ها در جامعه « رنگین و متنوع » فرانسه را می‌داد.

منتقدان رویال در میان احزاب رقیب به این شعارهای او چنین پاسخ می‌دادند که سال‌هاست حزب چپ در فرانسه حتی نتوانسته تبعیض قومی را درون رده‌های خود برطرف کند.

اکنون با گذشته کمتر از یک ماه از انتخابات، سوسیالیست‌های فرانسه با شگفتی تحقق شعارهایشان را در کابینه رقیب به نظاره نشسته‌اند.

در کابینه 33 نفری سارکوزی به ریاست فرانسیس فیلون، تقریباً یک پنجم اعضا از احزاب چپ هستند و یک‌سوم را هم زنان تشکیل می‌دهند. برنارد کوچنر از اعضای برجسته حزب سوسیالیست اکنون وزیر خارجه است.

سارکوزی با وعده منصب عالی توانسته است پنج تن دیگر از سیاستمداران چپ را به کابینه خودش بکشاند. یکی از سیاستمداران میانه‌رو هم در راس وزارت دفاع قرار گرفته است. او زنان را نه در وزارتخانه‌های بی‌اهمیت بلکه در راس وزارتخانه‌هایی همچون کشور، اقتصاد و آموزش قرار داده است.

او همچنین با وارد کردن یک زن مخالف سقط‌جنین به کابینه‌اش دل مسیحیان به شدت محافظه‌کار را به دست آورد. سارکوزی که از علاقه شدید مردم کشور فرانسه به ورزش آگاه است برنارد لاپورت، مربی تیم ملی راگبی را به عنوان وزیر ورزش منصوب کرده است. البته او بعد از مسابقات جهانی پاییز امسال این سمت را به عهده خواهد گرفت.

مهره‌های کابینه جدید فرانسه مطبوعات اروپا را شگفت زده کرده است. مطبوعات سوییسی این اقدام را نشان از شخصیت ریسک پذیر خود سارکوزی دانستند و نوشتند، رییس جمهوری جدید فرانسه با این کار قصد دارد قدرت را در اختیار خود نگه دارد.

توزیع مناصب کابینه بدون در نظر گرفتن نسبت و وزن احزاب در پارلمان که بیشتر هم درباره حزب سوسیالیست صدق می‌کند، موجب می‌شود تا قدرت قابل توجه و اختیارات نامحدودی برای رییس دولت فراهم شود.

سارکوزی با به وجود آوردن چنین ترکیبی در کابینه‌اش همه انتقادهایی را که در زمان تبلیغات انتخاباتی به خاطر سیاست‌های اعلام شده و شعارهای انتخاباتی‌اش مطرح شده بود بی اثر کرد. رسانه‌های فرانسوی این کار را کودتایی موفقیت آمیز خواندند.

اشپیگل/ 29 ژوئن

کد خبر 25717

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز