دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

انتشار نقل قولی از دیویدکامرون نخست‌وزیر انگلیس درباره ماهیت مذهبی کشور انگلیس، موجی از انتقادها را علیه او به‌دنبال داشته‌است.

همزمانی این موج با انتقاد گروهی از کشیش‌ها و فعالان مدنی مبارزه با فقر درباره بی‌توجهی دولت انگلیس به بحران گرسنگی در این کشور، کامرون را این روزها در موقعیت دشواری قرار داده‌است.ماجرا از سخنان کامرون در مراسم روز عید پاک (یکشنبه) آغاز شد. او گفت که انگلیس کشوری مسیحی است و نباید پروایی از هویت مسیحی خودش داشته‌باشد. در پی این اظهارنظر، بیش از 50نفر از روشنفکران برجسته انگلیسی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به نخست‌وزیر ضمن انتقاد از این سخن او نوشتند، به حق شخصی نخست‌وزیر برای داشتن باورهای مذهبی احترام می‌گذارند اما او نمی‌تواند انگلیس را کشوری مسیحی اعلام کند.

مقامات چند کلیسای انگلیس نیز این سخنان کامرون را دارای انگیزه‌های سیاسی خوانده و از آن انتقاد کرده‌اند. با توجه به نزدیک بودن انتخابات سراسری انگلیس و همچنین انتخابات پارلمان اروپا، کامرون قصد دارد با اینگونه اظهارات مذهبی، آرای طبقه سنتی و مذهبی انگلیس را جلب کند. پیش از این برخی مواضع او ازجمله حمایت از ازدواج همجنس‌گرایان، انتقاد گروه‌های سنتی و مذهبی انگلیس را برانگیخته‌بود. تحلیلگران می‌گویند که سخنان اخیر کامرون با هدف مقابله تبلیغاتی با احزاب راست افراطی است که این روزها در انگلیس و در کل اروپا با اقبال کم‌سابقه‌ای روبه‌رو شده‌اند.

ازسوی دیگر انجمن کشیش‌های فعال مقابله با فقر دیروز از نخست‌وزیر انگلیس خواستند به جای سخنرانی در مدح مسیحیت، به تعهدات خود نسبت به مسیحیت عمل کرده و با بحران گرسنگی در انگلیس مقابله کند. آنها می‌گویند که آمار و ارقام حاکی از گسترش بحران گرسنگی و افزایش شمار نیازمندان به غذا در شهرهای مختلف انگلیس است.

اخیرا دولت انگلیس طرح ضربتی توزیع یک میلیون بسته غذایی برای گرسنگان را اجرا کرد. اما فعالان مبارزه با فقر در انگلیس می‌‌گویند که این کافی نیست.منتقدان دولت می‌گویند که سیاست‌های ریاضت اقتصادی و ازجمله اصلاحات شدید و سخت نظام رفاه این کشور باعث افزایش فقر و به‌ویژه بیشتر شدن شمار گرسنگان در این کشور شده‌است.دیروز نامه‌ای به امضای 600 فعال مذهبی ازجمله کشیش‌های کاتولیک خطاب به دولت کامرون منتشر شد. در این نامه از دولت خواسته شده اقدامات فوری برای کمک به نیازمندان غذا صورت دهد.

کد خبر 256822
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز