همشهری آنلاین: رییس‌جمهوری روسیه از انتصاب ینس استولتنبرگ به عنوان دبیرکل جدید سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه با اشاره به این که استولتنبرگ فردی کاملا متعهد و جدی است، خاطرنشان کرد: من و استولتنبرگ روابطی بسیار صمیمی داریم.

استولتنبرگ، نخست‌وزیر سابق نروژ از اول اکتبر 2014 سمت دبیرکلی ناتو را برعهده خواهد گرفت.

حکم دبیرکلی راسموسن که از سال 2009 در این سمت قرار دارد، پس از نشست ناتو در چهارم و پنجم سپتامبر در منطقه ولز واقع در انگلیس به پایان می‌رسد.

رئیس جمهوری روسیه هم‌چنین ابراز امیدواری کرد که روابط روسیه و ناتو که پس از بحران اوکراین به سردی گراییده است، بار دیگر در مسیر عادی قرار گیرد.

پوتین هم‌چنین با وجود اظهار علاقه به استولتنبرگ افزود: باید ببینیم که آیا او می‌تواند باعث گسترش روابط در سمت جدیدش شود؟

وی در همین حال گفت، هیچ دلیلی برای اینکه روابط روسیه و غرب بهبود نیابد وجود ندارد اما این بستگی به خواست و تصمیم غرب دارد.

پوتین اشاره‌ای به اینکه "شرکای غربی" چه باید بکنند نکرد اما سخنگویش روز جمعه خاطرنشان کرده بود عدم احترام غرب بزرگترین مانع است و آنها به روسیه به عنوان "بچه مدرسه‌ای خطاکار" نگاه می‌کنند.

اظهارات پوتین در مورد دبیر کل ناتو جنجال آفرید

استقبال ولادیمیر پوتین از دبیرکل آینده ناتو د رحالی صورت گرفت که دو روز قبل اظهارات رییس جمهوری روسیه در مورد ˈآندرس فوگ راسموسنˈ دبیر کل ناتو مبنی بر غیرقابل اعتماد بودن وی جنجال آفرین شد.

به گزارش ایرنا، به نقل از ایتارتاس، دبیر کل ناتو روز جمعه از طریق مشاور ویژه خود اظهارات رییس جمهوری روسیه را تکذیب کرد.

پوتین روز پنجشنبه گفته بود که راسموسن در سال 2002 در مقام نخست وزیر دانمارک گفتگوی خود را با وی در یک دیدار خصوصی بدون اجازه وی منتشر کرده بود.

رییس جمهوری روسیه با بیان اینکه چگونه می توانم به راسموسن اعتماد داشته باشم اظهار داشت:راسموسن از من تقاضای دیدار کرد و پذیرفتم و این شخص بدون اجازه من، این گفتگو را رسانه ای کرد.

وی افزود:برای من این اقدام وی باورنکردنی بود. واقعا احمقانه بود.لااقل او می توانست از قبل به من اطلاع دهد.

پوتین گفت:پس از این حادثه چگونه می توان به چنین فردی اعتماد کرد.

دبیرکل ناتو به این اظهارات رییس جمهوری روسیه واکنش نشان داد و یوناس تورپ مشاور ویژه وی اظهارات پوتین را تکذیب کرد و گفت: این اتهام به راسموسن بی اساس است.

در همین حال به گزارش کانال دوم تلویزیون دولتی روسیه ، خبرنگار خبرگزاری دانمارکی ریتساوس بورو که برنامه دیدار راسموسن و پوتین را در سال 2002 ضبط کرده بود، اعلام کرد که راسموسن نخست وزیر وقت دانمارک در هنگام دیدار با پوتین ضبط صوت خبرنگاری به همراه داشت و همه صحبت های انجام گرفته در آن دیدار را ضبط کرد.

وی افزود: من خودم این ضبط صوت را در لباس او قرار داده بودم و از ضبط مذاکرات اطلاع داشتم.

روابط روسیه و ناتو به دلیل مساله اوکراین تیره و همکاری های دو طرف متوقف شده است و دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، روسیه را به تهدید نظامی اوکراین متهم کرده است.

کد خبر 256643
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز