گروه سیاسی: وزیر امور خارجه‌ عراق تصریح کرد: سفارت آمریکا در بغداد موافقت کرده است که امکان دسترسی کنسولی ایران به 5 دیپلمات ربوده شده در اربیل عراق را فراهم کند.

هوشیار زیباری در گفتگو با رویترز که ایسنا خبر آن را منتشر کرد، ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه دسترسی کنونی ایران به 5 دیپلمات دستگیر شده در عراق از تنش‌ها بکاهد، گفت: تاریخی برای این ملاقات تعیین نشده، اما ممکن است در هر زمانی انجام شود.

زیباری در عین حال گفت که نشانه‌های بیشتری از آزادی دیپلمات‌های مذکور که چندین ماه است خواستار آن شده، دریافت نکرده است.

وزیر امور خارجه عراق افزود: ما امیدوار بودیم در ماه ژوئن تصمیمی‌اتخاذ شود، اما اکنون ژوئن به پایان رسیده و هنوز تصمیمی‌گرفته نشده است.

وی گفت: براساس آنچه شنیده‌ایم این امر تا ماه اکتبر (مهرماه) به تاخیر افتاده است، بنابراین در آن زمان درباره سرنوشت آنها تصمیم‌گیری خواهد شد.

موافقت نکردن دیپلمات‌ها

در همین حال، مسئول ارتباطات دفتر صلیب سرخ در تهران دلیل لغو دیدار 5 دیپلمات‌ ربوده شده در اربیل با خانواده‌هایشان را موافقت نکردن دیپلمات‌ها با این دیدار عنوان کرد.

کتایون حسین‌نژاد در گفتگو با ایسنا با اشاره به خبر لغو دیدار دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی در اربیل با خانواده‌هایشان گفت: اوایل تیرماه قرار بود که دیپلمات‌ها، خانواده‌های خود را ملاقات کنند، اما به دلیل موافقت نکردن دیپلمات‌ها با این کار آمریکایی‌ها اعلام کردند که امکان ملاقات وجود ندارد.

وی یادآور شد: با وجود تمامی‌اینها صلیب سرخ در تلاش است که بتواند زمینه‌های ملاقات دیپلمات‌ها با خانواده‌هایشان را فراهم کند.

به گفته وی هم اکنون ارتباط تلفنی دیپلمات‌ها با ایران و خانواده‌هایشان برقرار است و دیپلمات‌ها و همچنین خانواده‌ها می‌توانند پیام‌های خود را از طریق سیستم پیام رسانی صلیب سرخ به یکدیگر منتقل کنند.

تیزشدن لبه ادعاها

از سوی دیگر با وجود تلاش فراوان مقامات عراقی برای برگزاری دور دوم مذاکرات ایران و آمریکا، یکی از سخنگویان ارتش آمریکا در عراق به تکرار اتهامات واهی واشنگتن بر ضد تهران مبنی بر دخالت ایران در ناآرامی‌های عراق پرداخت و البته به نوعی شدت اتهامات بی‌پایه و اساس خود را افزایش داد.

به نوشته نیویورک تایمز، کوین برگنر مدعی شد: دولتمردان ایرانی به خوبی از فعالیت ضدآمریکایی نیروهای ایران در عراق آگاه هستند.

سیاست‌های غلط آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه سناریوی مسخره آمیز و سراسر کذب مقامات آمریکایی در خصوص یک تبعه خارجی دستگیر شده در عراق و ارتباط آن با ایران را رد کرد.

سید محمد علی حسینی با بیان این مطلب گفت: متاسفانه دولتمردان آمریکایی این روزها به انتشار سناریوهای متوالی دروغین و مضحک بدون ارائه قرائن و مستندات و با اغراض سیاسی روانی عادت کرده اند.

کد خبر 25663

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز