وزیر صنعت از تسری فهرست جدید ممنوعیت گرانی‌ها از ۸ گروه کالایی به ۱۲ گروه خبر داده و بدون ذکر نام ۴گروه کالایی جدید مشمول ممنوعیت افزایش قیمت اعلام کرد:

اقتصاد

با توجه به اینکه دولت در شرف اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار دارد، این نگرانی وجود داشت که مبادا اجرای قانون باعث شود که گرانی غیرقابل پیش‌بینی‌ای به‌وجود‌ آید، بنابراین دولت با مذاکره با تولید‌کنندگان به این جمع‌بندی رسید که افزایش قیمت 8گروه کالایی تا اطلاع ثانوی ممنوع باشد.

به گفته محمدرضا نعمت‌زاده فهرست جدیدی در راه است که ممنوعیت افزایش قیمت 12گروه کالایی را در بر می‌گیرد و ممکن است هر گروه کالایی شامل اقلام متعددی باشد. با وجود این امیدواریم که با عرضه بیشتر و تطبیق عرضه و تقاضا زمینه برای کنترل قیمت کالاها فراهم شود و دولت دخالت دستوری بر قیمت‌ها نداشته باشد. همچنین از تولید‌کنندگان و توزیع‌کنندگان می‌خواهیم تا در کنترل بازار با دولت همراهی کنند.

به گزارش همشهری، پیش از این نیز معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، بخشنامه توقف افزایش قیمت‌ها را به ۸ انجمن صنفی صنعتی شامل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی، انجمن صنفی کارفرمایان صنایع چوب ایران، انجمن صنفی خودروسازان ایران، انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران، انجمن صنفی صنعت تایر ایران، انجمن صنفی شوینده بهداشتی و آرایشی، انجمن صنفی تولیدکنندگان باتری و انجمن تولیدکنندگان فولاد ابلاغ کرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از توزیع هر 2تا‌3‌ماه یک‌بار سبد کالا توسط دولت در سال‌جاری خبر داده‌است. طی چند روز گذشته خبرهای متفاوتی در زمینه قرارگرفتن یا حذف برخی اقلام از فهرست دومین سبد کالایی، توزیع این سبد از اردیبهشت‌ماه، واگذاری توزیع این سبد به وزارت جهادکشاورزی و تعیین اقلام آن توسط وزارت بهداشت اعلام شده که هنوز رسما رد یا تأیید نشده است.

محمدرضا نعمت‌زاده در مورد توزیع سبد کالا در سال93 اعلام کرد که دولت هنوز در مورد زمان توزیع این سبد تصمیم‌گیری نکرده اما درنظر است که امسال در چند نوبت سبد کالا توزیع شود.نعمت‌زاده با اذعان به اینکه توزیع سبد کالای اول از سوی دولت در سال گذشته به‌رغم مشکلات سبد مذکور به 15تا 16میلیون هزار خانوار تخصیص پیدا کرده اعلام کرد، امسال سیستمی طراحی شده که کالا به‌صورت مستقیم به مردم داده شود و قرار است که هر2‌تا‌3‌ماه یک‌بار سبد کالا توزیع شود.

کد خبر 256508
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز