شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

آمار‌های بورس تهران گویای واقعیت‌های تلخی است.

بورس

براساس این اطلاعات از 39 صنعت حاضر در بورس تهران 30 صنعت در فروردین امسال با نزول مواجه شده و فقط 7 صنعت با رشد مواجه شده‌اند.به گزارش همشهری، دیروز با نزول 523واحدی و رسیدن شاخص به مرز 73هزارو 500واحد نفس‌های بازار سهام به شماره افتاد.

روند معاملات روزانه بورس نشان می‌دهد که نبض بازار سهام این روز‌ها درست نمی‌زند. دیروز فقط 196میلیون سهم به ارزش 70میلیارد تومان در بورس دادوستد شد، این میزان معاملات در طول 2 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. سال گذشته سهامداران به‌طور میانگین روزانه 350میلیارد تومان سهام دربورس می‌خریدند و حتی در برخی روزها این میزان به 700میلیارد تومان هم می‌رسید اما اکنون ابهامات موجود مانند مذاکرات هسته‌ای، هدفمندی یارانه‌ها و همچنین نحوه تعامل دولت با بازار سرمایه موجب شده روند معاملات بورس با کاهش بسیار زیادی مواجه شود.

براساس تازه‌ترین خبر‌ها قرار است تا پایان هفته جاری فاز دوم هدفمندی یارانه اجرا شود. در چنین شرایطی بعید به‌نظر می‌رسد تا مشخص شدن آثار اولیه اجرای این طرح بازار سهام واکنش مساعدی به تحولات پیش رو نشان دهد. در کنار این موضوع ابهام در سیاست‌های اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با بازار سرمایه بورس را دچار سردرگمی کرده است.

برخی بر این باورند که دولت قصد دارد نقدینگی را به سمت بانک‌ها هدایت کند. شاید به همین دلیل است که میزان سود سپرده‌های بانکی از ابتدای سال‌جاری به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است به‌طوری که بانک‌ها به‌طور میانگین بسته به نوع سپرده سرمایه‌گذار بین 25تا 55درصد سود به سپرده‌گذاران می‌دهند. به‌نظر می‌رسد این موضوع ظرف روز‌های آینده منجر به خروج نقدینگی بیشتری از بورس تهران شود. شاید کاهش ارزش معاملات بورس در مبادلات دیروز هم ناشی از مهاجرت نقدینگی به سمت بانک‌ها باشد.

آمار‌ها چه می‌گوید؟

براساس آمار‌های موجود از میان 39صنعت حاضر در بورس 30صنعت با نزول سنگین مواجه شده‌اند. بازده 8صنعت به‌طور میانگین بین 9تا 26.5درصد کاهش یافته است. اما د رمقابل فقط سهامداران 7صنعت در بورس اندکی سود کرده‌اند که از این میان این 7صنعت سهامداران 4صنعت بین یک تا 5.5درصد بازده به دست آورده‌اند، یک صنعت توانسته است 13.2درصد رشد کند و 2‌صنعت دیگر نیز کمتر از یک درصد بازده نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده‌اند. بیشترین میزان نزول در این دوره مربوط به صنعت استخراج نفت است که از ابتدای فروردین تا‌کنون 26درصد کاهش قیمت داشته است. صنعت فنی مهندسی، محصولات چوبی و واسطه‌گری‌های مالی نیز به‌ترتیب رتبه‌های دوم تا چهارم بیشترین میزان نزول را از آن خود کرده‌اند.

کد خبر 256505
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز