گروه شهری: رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر با اشاره به اینکه نگهداری باغات برای مالکان از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست، اظهار کرد: امروز آلودگی هوای تهران به اندازه‌ای شدید شده که دیگر کاشتن درخت هم فایده‌ای ندارد و درختان به‌عنوان دستگاه‌های تصفیه هوای شهر، خودشان هم از کار افتاده‌اند.


حقانی با بیان اینکه شناسنامه‌دار کردن درختان غرس‌شده و باغات یکی از اصول نگهداری و صیانت از این سرمایه‌های زیست‌محیطی است، تصریح کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری به حساسیت مردم نسبت به محیط‌زیست نیازمندیم و تا شهروندان برای سرنوشت خود اهمیت قائل نشوند، نمی‌توانیم امیدوار باشیم طبیعت دوباره به شهر بازگردد.

محیط‌زیست تهران بیمار است

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر با اشاره به مشکلات زیست‌محیطی تهران، اظهار کرد: متأسفانه شهر ما از طبیعت گذشته خود جدا شده و این گسست سبب بیماری محیط‌زیست تهران شده و از آنجا که شهر بیمار جای مناسبی برای زندگی شهروندان نیست، باید کاری کنیم تا طبیعت به‌عنوان امانتی الهی دوباره به پایتخت بازگردد.

محمد حقانی با بیان اینکه در تهران دیگر جایی برای نفس کشیدن مردم وجود ندارد، تصریح کرد: خودروها در شهر جولان می‌دهند و سبب مرگ‌ومیر شهروندان و ابتلای آنها به انواع سرطان می‌شوند و کسی هم جلودار آنها نیست و به‌عنوان نمونه خیابان نیاوران که زمانی مملو از درختان گوناگون بود، پر از خودرو شده و دیگر نمی‌توان در آن پیاده‌روی کرد.

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر با اشاره به اینکه تهران دیگر جای زندگی نیست و این را می‌توان از کوچ دسته جمعی پرنده‌ها از این شهر نیز فهمید، اظهار کرد: در تهران تنها پرندگان جان سختی مانند کلاغ و زاغ باقی مانده‌اند و مردم و تشکل‌های مردم‌نهاد باید وضعیت زیست‌محیطی شهر خود را تغییر دهند.

رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: مشکلات شهرهای ما از زمانی که اعلام شد شهرداری‌ها باید خودکفا باشند آغاز شد، اما نگفتند که این خودکفایی از چه طریقی باید به‌دست بیاید.

محمد حقانی افزود: بر همین اصل فروش تراکم به‌عنوان محلی برای درآمد شهرداری‌ها درنظر گرفته شد، درحالی‌که افزایش طبقات برای ساختمان‌ها به منزله خودکشی تدریجی شهر، نه‌تنها درآمد محسوب نمی‌شد بلکه هزینه‌ای تحمیلی برپایتخت بود.

وی با تأکید بر لزوم تأمین درآمدهای پایدار برای شهر از محل اقدامات زیربنایی و اساسی، اعلام کرد: این در حالی است که امروز 60درصد درآمد شهرداری‌ها از محل تغییر کاربری‌ها و ساخت‌و‌سازها به‌دست می‌آید که این بزرگ‌ترین تهدید برای باغات و درختان شهر است.

 

کد خبر 256380

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز