گروه ادب و هنر: فهرست اسامی فیلم‌های حاضر در بخش رسمی شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن عصر پنجشنبه با حضور تی‌یری فرومو مدیرعامل و ژیل ژاکوب رئیس جشنواره در پاریس اعلام و مشخص شد امسال ۱۸فیلم برای کسب جایزه نخل رقابت می‌کنند؛ گرچه ممکن است تا روز آغاز کن چند فیلم دیگر به این فهرست افزوده شود و برخلاف برخی گمانه‌زنی‌ها خبری از نمایندگان سینمای ایران در این دوره نیست.

 پرستاره‌ترین کن چند سال اخیر


کن 2014را می‌توان به نوعی از پرستاره‌ترین دوره‌های مهم‌ترین جشنواره سینمایی جهان در چند سال اخیر به شمار آورد. تامی لی جونز بازیگر برنده اسکار آمریکایی با تازه‌ترین تجربه کارگردانی خود با بازی هیلاری سوانک و مریل استریپ، درام جنگی جست‌وجو ساخته میشل هازاناویسیوس کارگردان فیلم برنده اسکار هنرمند، تالار جیمی کن لوچ و نقشه ستارگان دیوید کراننبرگ فیلمسازان برنده اسکار تنها چند نمونه از جدی‌ترین رقبای نخل طلا هستند.

مایک لی بریتانیایی، آندری زویاگینتسف فیلمساز شهیر روس، «دو روز، یک شب» لوک و ژان پی‌یر داردن بلژیکی که سابقه بردن 2نخل طلا را در کارنامه دارند، اولیویه آسایاس فرانسوی، خواب زمستانی نوری بیلگه جیلان فیلمساز ترکیه‌ای که با آثارش در سال‌های اخیر به چهره ثابت جشنواره کن تبدیل شده در کنار ژان لوک گدار فیلمساز کهنه‌کار فرانسوی هم در بخش مسابقه رسمی کن 2014حضور دارند. گدار امسال با فیلم «خداحافظی با زبان» به کن آمده است.

آتوم اگویان فیلمساز کانادایی ارمنی‌تبار، نائومی کاواسه فیلمساز نامدار ژاپنی، عبدالرحمان سیساکو از فرانسه و دامین سیفرون آرژانتینی هم در کنار چند چهره دیگر آثار و فیلمسازان حاضر در بخش رسمی جشنواره کن شصت و هفتم را کامل می‌کنند. از آنجا که معمولا بخش مسابقه کن با حضور 20فیلم برگزار می‌شود، می‌توان انتظار داشت تا قبل از 24اردیبهشت و آغاز رسمی جشنواره، 2تا 3فیلم دیگر هم به فهرست رقبای نخل طلا افزوده شود. فرومو در نشست خبری گفت: هر فیلمسازی که فیلمی با زمان بیش از یک ساعت بسازد، حق دارد در کن حضور داشته باشد. ما امسال 1800فیلم دریافت کردیم و از 28کشور در بخش‌های رسمی و جنبی نماینده خواهیم داشت. مدیرعامل کن درباره فیلم افتتاحیه گفت: ما تنها یک نسخه از فیلم دان را به رسمیت می‌شناسیم که نسخه کارگردان باشد. پیش از این فیلمساز فرانسوی به روزنامه لیبراسیون گفته بود می‌کوشد فیلم مورد نظر خود را به کن برساند. جین کمپیون فیلمساز نیوزیلندی رئیس هیأت داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن 2014است و این دوره با نمایش فیلم سینمایی «گریس از موناکو» به کارگردانی اولیویه دان و بازی نیکول کیدمن رسما آغاز می‌شود و عباس کیارستمی ریاست داوران بخش سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه را بر عهده دارد.

قرار است «بازگشت به خانه» ژانگ ییمو فیلمساز تحسین‌شده چینی به همراه انیمیشن «چگونه اژدهای خود را تربیت کنید 2» به مناسبت بیستمین سال فعالیت استودیو دریم‌ورکس در کنار فیلم تازه ایو ژولاند در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآید. در بخش نوعی نگاه هم 18فیلم حضور دارند که از میان مهم‌ترین آنها می‌توان به فیلم‌های تازه پاسکال فران، متیو آمالریک، خایمه روسالس، آسیا آرجنتو، رایان گاسلینگ، و ویم وندرس اشاره کرد. این بخش مهم با نمایش فیلم سینمایی «دختر محافل» ساخته مشترک ماری آماکوکلی، کلر برگر و ساموئل تیس آغاز می‌شود.

کد خبر 256364

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز