دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۶ - ۱۱:۱۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین- سام خسروی‌فرد اطلاعات درباره نحوه زندگی و مسیرهای حرکت یوزپلنگ در ایران افزایش می یابد و در نتیجه بیشتر از قبل می توان به نجات آن امیدوار بود.

مهندس هوشنگ ضیایی، مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی ضمن بیان این مطلب افزود: زمستان گذشته دو قلاده یوزپلنگ و یک قلاده پلنگ پس از دو ماه حضور شبانه روزی کارشناسان در منطقه حفاظت شده بافق و همکاری اداره کل محیط‌زیست یزد به دام افتاده و به سیستم گردنبند ردیاب مجهز شدند. به تازگی سیگنال های این سه قلاده گوشتخوار از طریق ردیابی رادیویی دریافت شدند.
وی با اشاره به این که مجله کت نیوز (CAT NEWS) نشریه تخصصی گربه سانان اتحادیه جهانی حفاظت در آخرین شماره خود مقاله ای از پروژه نصب گردنبند بر روی یوزپلنگ در  ایران به چاپ رسانده است، گفت: برای تحلیل های آماری و تجزیه و تحلیل صحیح اطلاعات لازم است حداقل 6 قلاده یوزپلنگ به این سیستم مجهز شوند که به دلیل گرم شدن هوا و به خطر افتادن جان یوزهایی که به دام می‌افتند اجرای این برنامه به زمانی موکول شد که شرایط اقلیمی مناسب باشد.
ضیایی با اشاره به این که در سفر تحقیقاتی اخیر دکتر نجفی معاون سازمان محیط‌زیست، مهندس ابراهیمی مدیر کل دفتر حیات وحش و آبزیان این سازمان و مهندس حسینی مدیر کل محیط‌زیست یزد و مهندس جوکار مسئول برنامه ردیابی گوشت خواران نیز حضور داشتند گفت: در این سفر از روستای شیطور بازدید به عمل آمد و مردم این روستا علاوه بر آن که با یوزپلنگ به خوبی آشنایی داشتند،  برای حمایت از آن نیز اعلام آمادگی کردند. خوشبختانه اقدامات انجمن غیردولتی یوزپلنگ ایرانی و انجمن همیاران سبز شیطور نظیر چاپ بروشور و پخش فیلم بسیار موثر بوده و سبب آشنایی روستائیان با نحوه زندگی این جانور شده است. در این بازدید سیگنال های دو قلاده یوز و یک قلاده پلنگ به صورت بسیار واضح دریافت گردید.
منطقه حفاظت شده بافق با وسعت 86 هزار هکتار در استان یزد یکی از زیستگاه‌های مهم یوزپلنگ آسیایی در کشور به شمار می‌روند که از سال گذشته اقدامات تحقیقانی و آموزشی گسترده‌ای در آن به مورد اجرا گذاشته شده است.

کد خبر 25619

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز