همشهری‌ آنلاین: در حال حاضر 80 درصد جایگاه‌های آسیب‌دیده از طریق آتش‌سوزی یا سنگ‌اندازی و تخریب، در سطح کشور آماده و وارد مدار توزیع شده‌اند.

بیژن حاج محمدرضا، رییس سندیکای جایگاه‌داران، در گفتگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: همه تلمبه‌ها برای عرضه بنزین راه‌اندازی شده، ولی در رابطه با زیبا‌سازی، مرتب، رفع عیوب و خسارات آتش‌سوزی به مرور اقدام خواهد شد.

وی افزود: 20 درصد باقیمانده جایگاه‌ها در چارچوب عرضه فرآورده وارد چرخه توزیع می‌شود که کمبود جایگاه‌ها جبران شود تا ظرف دو ماه آینده جایگاه‌ها زیبا‌سازی شوند.

خسارت 3 تا 5 میلیارد تومانی جایگاه‌های توزیع سوخت

رئیس سندیکای جایگاه داران با اشاره به تخریب جایگاه‌ها در زمان اعلام سهمیه‌بندی و روز‌های قبل و بعد از آن، یادآور شد: جایگاه‌ها سه تا پنج میلیارد تومان خسارت دیده‌اند.

وی درباره مشکلات فنی کارت هوشمند توضیح داد: با توجه به این که کارت هوشمند سوخت در دنیا بی سابقه است، مشابه تمام کار‌هایی که برای نخستین بار انجام می‌شود مشکلاتی دارد برای نمونه شماره انداز تلمبه‌ها دقیق کار نمی‌کنند، ولی بنزین عرضه می‌شود؛ همچنین با توجه به این که پس از آغاز سهمیه‌بندی میزان سوخت‌گیری در هر دفعه نسبت به گذشته بسیار کمتر شده، تعداد دفعات استفاده از تلمبه‌های قدیمی‌ و فرسوده زیاد شده است.

به گفته او همچنین گرمای تابستان تاثیر منفی روی دستگاه‌ها می‌گذارد. از سوی دیگر MTBE بخشی از لوازم فنی تلمبه‌ها را از بین می‌برد که در مجموع به مجاری عرضه فرآورده خسارت می‌زند.

تهران حداقل به 400 جایگاه توزیع سوخت نیاز دارد

حاج محمدرضا با تاکید بر این که از سال 57 تاکنون هیچ جایگاه جدیدی در محدوده تهران بزرگ (ابتدای شهرری، انتهای جاده آبعلی، شمیران و کیلومتر 10 جاده کرج) وارد مجموعه نکرده‌ایم، خاطرنشان کرد: حتی چهار جایگاه فعال به دلیل مختلف از مدار خارج شده‌اند. در این زمینه نیز جایگاه‌های ساخته شده و حواشی تهران بوده است به نظر می‌رسد لازم است در تهران حداقل 400 جایگاه عرضه فرآورده‌های نفتی ساخته شود. در حال حاضر این تعداد بیش از 180 جایگاه است.

موتورسیکلت‌های سرگردان

وی با ابراز تاسف از این که روزانه حدود پنج هزار موتورسیکلت که به هر دلیلی کارت هوشمند ندارند، در جایگاه‌ها سرگردان شده و درخواست بنزین می‌کنند، تشریح کرد: هنوز حدود یک میلیون کارت هوشمند خودرو حدود سه میلیون موتورسیکلت توزیع نشده‌اند. در حال حاضر یکی از مشکلات عدیده در مجاری عرضه موتورسیکلت‌های سرگردان است که معمولا در مجموعه‌هایی کار می‌کنند که برای دریافت یک لیتر بنزین از دارندگان وسائط نقلیه التماس می‌کنند.

به گفته او جایگاه داران نیز قدرت اجرایی برای خروج آن‌ها از جایگاه‌ها ندارند و حضور این افراد بین سکو‌های جایگاه‌ها بسیار خطرآفرین است زیرا با توجه به گرم بودن دستگاه‌های موتور و تعجیل رانندگان در انتقال بنزین به باک خودرو گاهی موجب ریختن بنزین روی سیلندر آتش‌سوزی می‌شوند.

رییس سندیکای جایگاه‌داران با بیان این که در شبانه‌روز در هر ساعتی 20 دقیقه تاخیر در ارائه سوخت‌گیری به دلیل حضور موتورسواران ایجاد می‌شود، تصریح کرد: از مسوولان وزارت نفت درخواست می‌کنیم در نحوه عرضه سوخت تجدیدنظر منطقی کنند زیرا به این طریق عملاً جایگاه‌ها نمی‌توانند خدمت‌رسانی واقعی کنند و توقف سوخت‌گیری در شرایط نرمال روز‌های اخیر نسبت به گذشته بیشتر شده است به صورتی که در جایگاه‌های بزرگ و پر ترافیک افراد 30 تا 50 دقیقه معطل می‌شوند در حالی که در گذشته حداکثر 10 دقیقه بوده است.

کد خبر 25618

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز