گروه شهری: برنامه توسعه ۵ساله متروی تهران اعلام شد. این برنامه شامل توسعه و بهره‌برداری از ۲۰۰کیلومتر خطوط متروی جدید برای تهران و حومه خواهد بود.

به گفته هابیل درویش مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه، پیچیدگی‌ها و سختی فنی و اجرایی کار در توسعه خطوط متروی تهران اقتضا می‌کند که امور این بخش متفاوت از شیوه‌های معمول مدیریتی پیش برود و لذا تنها نسخه برای توسعه مترو، مدیریت جهادی است. وی توجه ویژه و همزمان دولت، شورای شهر و شهرداری تهران به حمل ونقل عمومی با محوریت مترو را فرصت خوبی برای پیشبرد برنامه‌های توسعه مترو خواند و برنامه 5ساله مترو را که شامل توسعه و بهره‌برداری 200کیلومتر خط جدید است ارائه کرد.

بر این اساس کار خطوط متروی شهرک‌های اقماری که منابع مالی آن از 2محل شهرداری و دولت است در چند مسیر کلید خورده است؛ پروژه اسلامشهر - پاکدشت در دست مطالعه است، خط حرم امام (ره) - پرند در دست اجراست و امید است با تخصیص اعتبارات لازم و بموقع تا پایان سال به طول 50کیلومتر به بهره‌برداری برسد. پروژه تهران - ورامین و گرمسار هم در 2فاز به طول 110کیلومتر با تأمین اعتبارات لازم اواخر سال 94و اوایل سال 95به بهره‌برداری خواهد رسید.

از سوی دیگر در بخش درون شهری، 17کیلومتر باقیمانده از خط 3و 12کیلومتر از خط 7در سال‌جاری و باقیمانده خط 7و 10کیلومتر از خط 6تا پایان سال 94و باقیمانده خط 6در سال 95به شرط تأمین بودجه و اعتبارات مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
به زعم درویش شرکت متروی تهران به اتکای مهندسی بومی و برنامه‌ریزی دقیق توانایی ساخت و بهره‌برداری بیش از 30کیلومتر خط جدید در سال را دارد و در صورت تخصیص اعتبار تا 3سال دیگر همه خطوط در دست ساخت به بهره‌برداری می‌رسد.

کد خبر 256108
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز