مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: اخترشناسانی که در یک سال گذشته رصد حلقه A سیاره زحل را به عهده داشته‌اند متوجه لکه‌ای درخشان به وسعت هزار و ۲۰۰ کیلومتر در میان این حلقه شده‌اند.

براساس گزارش NBC، اخترشناسان دانشگاه کوئین‌مری لندن دریافته‌اند که این لکه درخشان یک اختلال گرانشی در میان حلقه A سیاره زحل است که تحت تاثیر جرمی یخی و نامرئی با وسعتی نزدیک به یک کیلومتر ایجاد شده‌است. اخترشناسان احتمال می‌دهند این جرم درحال اجرای فرایند تولد قمرهای یخی است، به بیانی دیگر قمری جدید در زحل درحال متولد شدن است. تصویر این جرم کوچک یخی توسط دوربین زاویه باریک کاوشگر کاسینی در تاریخ 15 آوریل به ثبت رسیده‌است.

سیاره زحل

کارل موری اخترشناسی که موفق به کشف این موضوع شده، این قمر را به مناسبت هشتاد و یکمین سالگرد تولد مادرزنش پگی نامیده‌است. به گفته وی تاکنون چنین پدیده‌ای مشاهده نشده‌است و شاید درحال حاضر ما شاهد متولد شدن این قمر هستیم،‌ مرحله‌ای که جرم درحال جدا شدن از حلقه و مستقل شدن است.

همچنین این احتمال نیز وجود دارد که پگی درحال بیرون رانده شدن باشد که در این صورت نیز ردیابی اختلال گرانشی ایجاد شده می‌تواند اطلاعات بیشتری را درباره منشا دیگر قمرهای سیاره زحل در اختیار دانشمندان قرار دهد. اخترشناسان امیدوارند بتوانند در سال 2016،‌ زمانی که کاسینی به حلقه A نزدیک‌تر خواهد شد، بتوانند از نزدیک نگاهی دقیق‌تر به این پدیده بیاندازند.

کد خبر 256028
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز