دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل - عبدالله آلبوغبیش: گروه‌های مسلح در کشورهای مختلف متناسب با شرایط جغرافیایی آنها از ابزارهایی برای مقابله با حاکمیت‌ها بهره‌می‌گیرند و در این بین، گروه‌های مسلح در عراق، علاوه بر بهره‌گیری از بیابان‌های وسیع، از سلاح دیگری هم علیه حاکمیت بهره جسته‌اند: سلاح آب.

عراق

گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام معروف به داعش با تفکر القاعده‌ای طی یک‌ماه گذشته و در ادامه درگیری‌هایش با ارتش عراق در جنوب غرب کشور، توانسته است کنترل سد استراتـــژیک فلوجه را به‌دست گیرد و چالش جدیدی را برای دولت کنونی در آستانه انتخابات پارلمانی ایجاد نماید.

رودخانه فرات هم ضمن سرچشمه گرفتن از ترکیه و گذر از سوریه، از شهر قائم در غرب عراق وارد استان الانبار می‌شود و ضمن گذر از استان بابل‌ و شهر‌ حله، وارد استان‌های کربلا، نجف، ‌دیوانیه، سماوه و ناصریه می‌شود و ضمن عبور از تالاب‌های جنوبی عراق، به رودخانه اروند روند می‌پیوندد و به خلیج‌فارس می‌ریزد. طول این رودخانه در عراق 1160کیلومتر است. خبرگزاری رویترز گزارش داد که گروه داعش کنترل منطقه نعیمیه را که سد در آن واقع شده است، در‌ماه فوریه گذشته به‌دست گرفته و شروع به تقویت مواضع خود در آن کرده است.

این گروه پس از سیطره بر سد فلوجه، شماری از دریچه‌های آن را بست و آب آشامیدنی و کشاورزی برخی از مناطق را قطع کرد. در پی آن، ارتش عراق نیروهایی اضافی به مناطق پیرامونی فلوجه اعزام کرد اما داعش‌ تمامی دریچه‌های ده‌گانه این سد را بست و بسیاری از مناطق کشاورزی و مسکونی پیرامون فلوجه به زیر آب رفت؛‌ مسئله‌ای که باعث شد بسیاری از ساکنان این مناطق، خانه‌های خود را ترک کنند و بدین‌ترتیب مانع از استقرار نیروهای ارتش شد.

قبایل ساکن فلوجه می‌گویند گروه داعش می‌کوشد از طریق به زیر آب بردن مناطق پیرامونی شهر، حرکت نیروهای ارتش به سوی مواضعش را با مشکل مواجه سازد و ارتش را به پایان دادن به محاصره فلوجه مجبور سازد. ادامه بسته بودن سد می‌تواند آبیاری زمین‌های کشاورزی استان‌های جنوبی شهر فرات ازجمله کربلا، نجف، حله و دیوانیه را با مشکل جدی روبه‌رو سازد و در عین حال، شهرهای شمالی را به زیر آب ببرد.


اما در روزهای گذشته فرماندهان ارتش عراق در رمادی و فلوجه اعلام کردند که برنامه‌ریزی‌ها برای انجام عملیاتی سریع به‌منظور به‌دست گرفتن کنترل سد در جریان است و یگان‌های آنان دستوراتی را برای آماده باش در سیاق این عملیات دریافت کردند. قرار است این عملیات از منطقه تاجی در شمال فلوجه و از بغداد تا فلوجه صورت گیرد.در روزهای گذشته نوری المالکی نخست‌وزیرعراق اعلام کرده بود که زمان برای به‌دست گرفتن کنترل تمام شهر فلوجه و بیرون راندن گروه‌های مسلح از این شهر فرا‌رسیده است.

این درحالی است که مقام‌های عراقی دیروز اخبار منتشره در رسانه‌ها درباره رسیدن آب‌های این سد به شهر بغداد طی 2 روز گذشته را تکذیب کردند. به نوشته روزنامه عراقی الدستور، مقام‌های عراقی تأکید کردند که تمامی دریچه‌های ده گانه این سد باز بوده و امکان به زیر آب رفتن مناطق پیرامونی و رسیدن آب سد به شهر بغداد وجود ندارد، زیرا ادامه بسته‌بودن این سد می‌تواند نتیجه‌ای معکوس برای استراتژی گروه‌های مسلح در‌پی داشته باشد و باعث غرق شدن مواضع و مقرهای آنان نیز گردد.تاکتیک بهره‌گیری از سلاح آب برای مقابله با حاکمیت عراق جدیدترین ابزاری است که گروه‌های مسلح آن را به‌کار گرفته‌اند.

گروگانگیری و دمیدن در آتش خفته منازعات مذهبی و فرقه‌ای در عراق ابزارهای متداولی بوده است که داعش و گروه‌های مشابه آن، تاکنون از آنها برای مقابله با دولت کنونی بهره جسته‌اند. این البته نخستین بار نیست که از سلاح آب برای رویارویی با دولت مرکزی استفاده می‌شود. در هفته‌های گذشته و در‌پی بالا گرفتن منازعات سیاسی بغداد و اربیل، برخی رسانه‌های عراقی گزارش دادند که مقام‌های کردستان تهدید کرده بودند درصورت ادامه پرداخت نشدن حقوق کارمندان در این منطقه، سد دوکان را روی بغداد و استان‌های جنوبی خواهند بست.

کد خبر 255951
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز