همشهری آنلاین: دولت‌های جهان در سال ۲۰۰۹ پس از مواجهه با فاجعه بالقوه آب‌و هوایی جهان، به توافق رسیدند که تا پایان قرن ۲۱ افزایش درجه حرارت جهانی را محدود سازند.

آلودگی هوا

براساس گزارش واشنگتن‌پست، اما دانشمندان اعلام کرده‌اند تلاش برای مقابله با افزایش گرمای جهان با شکست مواجه شده‌است. مجمع بین‌المللی تغییرات آب‌و هوایی سازمان ملل متحد یا IPCC در نشست روز گذشته خود در برلین گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌دهد کشورها هنوز فرصت جبران زمان از‌دست رفته و محقق ساختن هدف تعیین شده در سال 2009 را دارند،‌اما باید به‌سرعت از اتکای خود به سوخت‌های فسیلی به عنوان منابع سوختی رویگردان شده و آنها را توسط سوخت‌هایی پاک‌تر از قبیل انرژی خورشیدی و باد جایگزین کنند.

براساس این گزارش برای رسیدن به این هدف که کاهش دو درجه‌ای حرارت هوا است، کشورها باید با همکاری یکدیگر میزان آلودگی هوا را 40 تا 70 درصد نسبت به سال 2010 کاهش دهند.

دانشمندان معتقدند بدون اجرای این برنامه، پیش از نیمه قرن کشورهای جهان با عوارض شدید گرمای جهانی، ذوب شدن سریع یخ‌های قطبی، افزایش قابل توجه سطح آب دریا، سیل و توفان مواجه خواهد شد.

در این نشست یک‌هفته‌ای که در آن کشورهای صنعتی و درحال توسعه برسر مسائل مختلف با‌یکدیگر به مخالفت پرداختند، کمترین نشانی از اینکه بتوان بر معضل مطرح شده‌ در گزارش غلبه کرد دیده نشد. جنجالی‌ترین موضوع این نشت برسر میزان تقصیر کشورهای درحال توسعه که گرایش شدیدی به جنگل‌زدایی و استفاده از سوخت‌های فسیلی دارند، و آمریکا و چین به عنوان بزرگترین آلوده‌کنندگان جهان، در فرایند گرمای جهانی بوده‌است.

براساس این گزارش با رشد بیشتر کشورهای درحال توسعه، میزان گازهای گلخانه‌ای نسبت به سه دهه گذشته در سال‌های 2000 تا 2010 افزایش قابل توجهی یافته‌است. کشورهایی مانند هندوستان، برزیل و آفریقای جنوبی با پیوستن به گروه بزرگترین آلوده‌کنندگان جهان، وارد مرحله‌ای شدند که دانشمندان آن را رنسانس ذغال‌سنگ می‌نامند.

عربستان سعودی که نسبت به این گزارش و درخواست آن برای کاهش 40 تا 70 درصدی آلودگی کربنی اعتراض کرده، از این نگران است که این درخواست بر میزان فروش نفت این کشور اثر منفی داشته‌باشد.

راجندرا پاچائوری از مقامات IPCC در این نشست اعلام کرد هدفی مانند توقف افزایش گرمای جهانی بدون همکاری کشورهای دست‌نیافتنی خواهد‌بود. به گفته وی آنچه از این گزارش بر‌می‌آید این است که قطار سریع‌السیر کاهش حرارت باید هرچه‌ زودتر ایستگاه را به همراه تمامی اعضای جامعه جهانی،‌ ترک کند.

یافته‌های این گزارش آخرین مجموعه از مطالعات گسترده‌ در گزارش ارزیابی پنجم درباره تغییرات آب‌و‌هوایی ای است که توسط IPCC و 800 دانشمند از سرتاسر جهان تدوین شده‌است. یافته‌های گزارش پیشین نشان داده‌اند که سیاره زمین با سرعتی بالا رو‌ به گرم‌شدن گذاشته‌است و 95 درصد از تقصیر این افزایش حرارت بردوش انسان است. سه دهه گذشته از سال 1850 تاکنون گرم‌ترین دهه‌ها معرفی شده‌اند.

از آن زمان به‌ بعد میزان تمرکز کربن در اتمسفر 40 درصد افزایش یافته و میزان کربن،‌متان و اکسید نیتروژن در مقایسه با 800 هزار سال گذشته،‌در سطحی بی‌سابقه قرار گرفته‌است.

این گزارش توسط 285 نویسنده از 58 کشور جهان و 900 نفر بازبین تدوین شده‌است.  پیش از ارائه نسخه نهایی بیش از 35 هزار اظهارنظر درباره این گزارش بیان شد. خلاصه این گزارش که ویژه سیاست‌گزاران نگاشته شده 30 صفحه است که بسیاری معتقدند نگارش آن بسیار تخصصی‌تر از آن است که افراد به‌جز دانشمندان قادر به درک آن باشند.

این گزارش تلاش دارد سیاست‌گزاران کشورهای مختلف را به کاهش میزان آلودگی‌های کربنی بدون اینکه کاهش محسوسی در رشد اقتصادی آنها ایجاد شود، قانع کند. براساس این گزارش کشورها باید کمتر از نیمی از رشد اقتصادی خود را به‌واسطه تغییر رویکرد از سوخت‌های فسیلی به سوخت‌های پاک، کاهش دهند.

راهکارهایی که در این گزارش به آنها تاکید فراوانی شده، از جمله ایجاد تکنولوژی‌های کم‌مصرف، توقف جنگل‌زدایی، کاشت درخت‌های جاذب کربن، استفاده از تجهیزات جاذب کربن در کارخانه‌های سیمان و نیروگاه‌ها، تنها با گذشت زمان گران‌قیمت‌تر شده و اجرای آنها هزینه بیشتری برای دولت‌ها به بار خواهد آورد. به گفته محققان، تاخیر در آغاز اجرای این راهکارها تنها هزینه‌ها را افزایش داده و نوع ابزارها را تغییر خواهد داد.

کد خبر 255826
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز