یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کم آبی یکی از معضلات اصلی زیست محیطی کشور است که استان فارس را هم درگیر کرده است، به گونه‌ای که آب‌های زیرزمینی این استان سالانه دو برابر میزان تالاب بختگان که یکی از تالاب‌های مهم آن است، خشک می‌شود.

داغ آب‌های زیرزمینی بر چهره استان فارس

به گزارش ایرنا، حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل محیط زیست استان فارس ضمن اعلام این موضوع، اظهار کرد: اکنون سالانه حدود 10 میلیارد متر مکعب آب در استان فارس مصرف می‌شود که از این میزان 75.5 میلیارد متر مکعب یعنی 75 درصد از منابع زیر زمینی تامین می‌شود و از این حجم 95 درصد در بخش کشاورزی، 4 درصد شرب و یک درصد در صنعت استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: 95 درصد مصرف در بخش کشاورزی نسبت به 10 میلیارد متر مکعب کل مصرف آب حجم بسیار بالایی است از این رو باید تغییر الگوی کشت و آبیاری مورد توجه ویژه مسوولان ذیربط قرار گیرد.

وی با بیان اینکه استان فارس حدود 10 سال است با خشکسالی مواجه شده گفت: برداشت‌های غیر مجاز چه از طریق چاه‌های غیرمجاز و چه مجاز باید مدیریت شود.

ابراهیمی کارنامی افزود: موضوع آب مساله مهمی است و مهمترین چالش استان فارس در حوزه محیط زیست بحث آب است به گونه‌ای که 10 تالاب طبیعی مهم در این استان در معرض خشک شدن کامل قرار دارند و حتی برخی از آنها هم به طور کامل خشک شده‌اند که این زنگ خطری جدی برای استان است.

وی با بیان اینکه دریاچه بختگان به طور کامل خشک شده است گفت: دریاچه‌های طشک، پریشان، ارژن، کافتر، مهارلو هیرم، برم شور، هفت برم برخی دریاچه‌ها و تالاب‌های استان فارس هستند که برخی از آنها به طور کامل خشک شده‌اند و برخی به صورت فصلی آبگیری می‌شوند اما به علت عمق کم آب سریع تبخیر می‌شود.

مدیر کل محیط زیست استان فارس با اشاره به اینکه حدود 4 درصد از آب مصرفی برای شرب است اظهار داشت: متاسفانه از لحاظ تصفیه فاضلاب استان فارس بسیار عقب است، سالانه حدود 29 میلیون متر مکعب فاضلاب خانگی در این استان تصفیه می‌شود و خوشبختانه چندی پیش اعتبار تصفیه خانه شماره 2 این استان تامین شده و از اول اردیبهشت ماه عملیات تکمیلی این تصفیه خانه آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: بیشترین جمعیت استان فارس در شهر شیراز و شهرستان شیراز مستقر هستند و اکنون ظرفیت تصفیه برای 400 هزار نفر است در حالی که جمعیت این کلان‌ شهرها حدود 1.5 میلیون نفر است.

ابراهیمی کارنامی گفت: اکنون به علت مدیریت ناصحیح منابع آب، دریاچه بزرگی مانند بختگان که بعد از دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین دریاچه کشور است، کاملا خشک شده است. کل آورد این دریاچه سالانه حدود 1 میلیارد متر مکعب بوده در حالی که می‌توان از طریق تصفیه فاضلاب سالانه 2 میلیارد متر مکعب آب را به این دریاچه اختصاص داد بنابراین با مدیریت صحیح می‌توان آب مورد نیاز این دریاچه را تامین کرد.

وی تاکید کرد: با توجه به وضعیت کنونی و خشکسالی‌های پیاپی همچنان شاهد کاهش آب‌های زیرزمینی هستیم، این کاهش منابع به حدی زیاد است که سالانه به اندازه 2 تالاب بختگان در زیر زمین خشک می‌شود و این در حالی است که به ظاهر قابل رویت نیست.

ابراهیمی کارنامی تاکید کرد: این موضوع خطر جدی فرونشست دشت‌ها را به دنبال دارد.

کد خبر 255699
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز