شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان دانشگاه بازل با همکاری جراح پلاستیکی ایرانی موفق به اجرای اولین جراحی ترمیمی بینی با استفاده از غضروف تولید شده در آزمایشگاه شده‌اند.

ژیان فرهادی

براساس گزارش ساینس‌دیلی، گروهی از محققان سوئیسی دانشگاه بازل به همراه ژیان فرهادی، مدیر دپارتمان جراحی پلاستیک بیمارستان Guy's and St. Thomas' در لندن، موفقیت خود را در انجام اولین جراحی بازسازی بینی با استفاده از بافت مهندسی‌شده و کشت داده‌شده غضروف اعلام کردند.

غضروف

این محققان با استفاده از تکنیکی به‌نام مهندسی بافت، غضروف مورد نیاز برای بازسازی بینی بیمار را از سلول‌های بدن خود وی در آزمایشگاه کشت دادند. این جراحی جدید روی پنج بیمار 76 تا 88 ساله که جراحی درمانی سرطان پوست بینی به‌شدت آسیب‌دیده و از شکل افتاده‌ای را برایشان به‌جا گذاشته‌بود، انجام شد. یک‌سال پس از انجام جراحی ترمیمی،‌هر پنج بیمار دوباره توانستند به‌راحتی از بینی خود تنفس کنند و از زیبایی ظاهری بینی خود رضایت داشتند و هیچ‌ عوارض جانبی برای این جراحی‌ها گزارش نشد.

سلول‌های تیغه بینی

جراحی تومورهای سرطان پوست معمولا به دلیل آسیب‌پذیری بالای تیغه بینی در برابر این نوع از سرطان، منجر به برداشته شدن بخش زیادی از بافت بینی خواهد شد. بافت مورد نیاز برای ترمیم آثار چنین جراحی‌هایی معمولا از تیغه بینی، گوش‌ها و یا دنده‌ها برداشته می‌شود ، با این‌همه این فرایند بسیار آزاردهنده و دردناک بوده و به جراحی‌های متعددی نیاز خواهد داشت و می‌تواند منجر به از شکل افتادن بخش دیگری از بدن شود.

اما ژیان فرهادی با همکاری محققان سوئیسی رویکردی جایگزین را برای این تکنیک ابداع کردند و از بافت مهندسی‌شده غضروف که از سلول‌های بدن خود بیمار کشت داده شده و به‌دست آمده استفاده کردند. آنها نمونه‌ای کوچک از سلول‌های غضروف بینی بیمار را استخراج کرده و آنها را برای دوهفته به همراه غشای کلاژنی کشت دادند و توانستند بافتی با حجم 40 برابر بزرگتر از تکه نمونه‌برداری شده به دست آورند. این تکه سپس در قالب بینی آسیب‌دیده شکل گرفته و به بیمار پیوند زده‌شد.

به گفته محققان،‌این تکنیک جدید احتمال پذیرفته‌شدن بافت پیوند‌زده‌شده را افزایش خواهد داد و دوام و کارایی بافت پیوند زده شده را افزایش خواهد داد.

کد خبر 255585
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز