شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۰
۰ نفر

با آغاز بهار و رویش گیاهان در کوه و دشت‌های کشور، افرادی که برای به‌دست آوردن سود شخصی اقدام به کندن و فروش تجاری این گیاهان می‌کنند، به مناطق مختلف کشور هجوم آورده‌اند.

گیاهان خودرو

متأسفانه در سال‌های اخیر، چیدن سبزی‌های صحرایی از یک کار تفننی که در سطحی محدود توسط افراد محلی انجام می‌شد، بدل به یک کار تجاری شده که در مقیاس بزرگ و در بسیاری نقاط توسط سوداگران حرفه‌ای، انجام می‌شود. این افراد، بی‌اعتنا به نقش گیاهان خودرو در حفظ خاک، بدون درنظر گرفتن فرصت رشد و زادآوری برای گیاهان و بی‌توجه به ارزش‌های متنوع این ذخیره‌های ژنتیک که بسیاری از آنها در خطر انقراض هم قرار دارند، برگ، ساقه، ریشه، پیاز و گل گیاهان مختلف را می‌چینند و در میدان‌ها، فروشگاه‌ها و کنار خیابان و جاده به فروش می‌رسانند.

از آنجا که استفاده‌ شخصی از منابع ملی و انفال، منع قانونی دارد و نظر به اینکه کندن و فروش گیاهان علفی و درختچه‌ای، ماهیتا تفاوتی با مثلا کندن و فروختن درختان جنگلی ندارد، انتظار می‌رود مسئولان و متولیان حفاظت از محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور (سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری) قاطعانه با این پدیده‌ خطرناک و رو‌به رشد مقابله کنند.

راهکارهایی برای مقابله با نابودی گیاهان صحرایی

الف - فروش هرگونه گیاه و سبزی صحرایی در فروشگاه‌ها و کنار خیابان‌ها ممنوع اعلام و برای آن جریمه تعیین شود.
ب - قرقبانان، جنگلبانان و محیط‌بانان مکلف به توقیف محموله‌های گیاهی شوند.
ج - شهرداری‌ها و شوراهای روستایی، سازمان‌های مردم‌نهاد محلی را برای همکاری در مقابله با تجارت گیاهان خودرو دعوت کنند.
د- صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها، با اطلاع‌رسانی، ضمن هشدار نسبت به نابودی گیاهان و سبزی‌های صحرایی و پیامدهای نامطلوب آن، به عموم مردم آموزش دهند.
و سرانجام اینکه منابع تأمین گیاهان دارویی که اقدام به فروش این اقلام می‌کنند، شناسایی و ساماندهی شوند.
عباس محمدی، مدیر گروه دیده‌بان کوهستان انجمن کوهنوردان ایران

 

کد خبر 255520

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز