یکشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۷
۰ نفر

گروه سلامت: در حالی‌که نتایج یک پژوهش دانشگاهی بر روی جمعیت یک‌هزار نفری در کشور نشان می‌دهد، بیش از 18 درصد داروهایی که به دست مردم می‌رسد، بدون استفاده دور ریخته می‌شود، دبیر انجمن داروسازان ایران می‌گوید مسئولان داروخانه‌ها حق ندارند داروهای خارج شده را دوباره پس بگیرند.

دکتر سعید واقفی، با اشاره به فاسد شدن سریع برخی اقلام دارویی، به خبرنگار مهر می‌گوید: برخی داروها فقط باید در یخچال نگهداری شوند، لذا پس گرفتن چنین داروهایی می‌تواند مشکلاتی به وجود بیاورد. دبیر انجمن داروسازان ایران معتقد است هیچ سیستم آماری در این خصوص وجود ندارد که بخواهد مقدار داروهای دور ریز را تخمین بزند.

او در عین حال تصریح می‌کند بر اساس آنچه که می‌توان استنباط کرد، بین 10 تا 20 درصد داروهایی که مردم از داروخانه‌ها تهیه می‌کنند، دور ریز و اضافه است.

اما در روزهای اخیر خبری به نقل از مهدی محمدزاده، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین منتشر شد که به پژوهشی در این رابطه اشاره می‌کرد. بر اساس این پژوهش همچنین از 5 قلم داروی تجویز شده از سوی پزشک، یک قلم آن توسط بیمار مصرف نمی‌شود.

محمدزاده با اشاره به ارزانی قیمت دارو در ایران نسبت به بسیاری از کشورهای پیشرفته یادآور شد: قیمت داروی ایرانی یک دهم قیمت داروهای خارجی است.وی اضافه کرد: در حال حاضر همه خانه‌ها پر از انواع داروست و فرهنگ نادرست، در کنار ارزان بودن بهای دارو، سبب شده است که دارو به عنوان یک کالای بی‌ارزش در نزد مردم جلوه کند.

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین، ارزان بودن دارو و نداشتن یک سیستم قوی و علمی نظارتی در سیستم دارویی کشور را موجب شرایطی دانست که سبب شده است داروی ایرانی به حراج گذاشته شود.

محمدزاده با بیان این که مرز دارو و سم تنها یک قدم است و نباید سم را ارزان و فراوان در دسترس افراد قرار داد، گفت: در حال حاضر نمی‌دانیم، حجم انبوه دارو که به مردم عرضه می‌کنیم تا چه حد به سلامت جامعه صدمه زده است.

وی تصریح کرد: سالانه بیش از یک میلیارد و 200 میلیون دلار دارو توسط کارخانه‌های داخلی کشور تولید می‌شود و در صورتی که تولید دارو در کشور متوقف شود، سالیانه نیازمند واردات بیش از 6 میلیارد دلار دارو به کشور هستیم.

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین، با اشاره به اینکه تولید یک میلیارد و 200 میلیون دلاری دارو در کشور، سالانه 5 میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه دارد، افزود: به غیر از موارد نادر، تقریباً تمام اشکال دارویی در کشور تولید می‌شوند، هر چند در زمینه تولید داروهای بیوتکنولوژیک در کشور، تاکنون فعال عمل نکرده‌ایم، اما صنعت دارویی کشور در ردیف کشورهای نسبتاً پیشرفته قرار دارد.

وی همچنین گفت: ادعا نمی‌کنیم کیفیت داروی ایران همسطح کشورهایی همچون آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس است اما به طور یقین داروهای تولیدی ایرانی، بنابر اظهار نظرهای شرکت‌های تولید کننده دارو در خارج از کشور ، از بسیاری از کشورهای جهان مانند کره، دانمارک، مجارستان، یوگسلاوی و هند که داروهای آنها هم اینک در بازارهای داخلی ایران فراوان یافت می‌شود، برتر است.

کد خبر 25550

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز