همشهری آنلاین: وزیر امور اقتصادی و دارایی با تشریح اقدامات اجرایی سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی در یک سال اخیر گفت:اجرای کامل این سیاست ها، حداقل به دو یا سه برنامه پنجساله نیاز دارد و باید اندازه همه بازارهای اقتصادی به ویژه بازار سرمایه و بورس کشور افزایش یابد.

داود دانش جعفری روز یکشنبه در همایش"بررسی سیاست های کلی اصل44، یکسال پس از ابلاغ"در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما ، گفت: سیاست های اصل 44 قانون اساسی ، فقط به واگذاری سهام شرکت های دولتی و بند ج ، خلاصه و محدود نمی شود بلکه باید نظام اقتصادی کشور اصلاح شود که واگذاری شرکت های دولتی بخشی از آن است نه همه آن.

به گزارش واحد مرکزی خبر،وی اجرای سیاست های کلی اصل 44 شامل بندهای الف، ب، د، ه  و بند ج  را زمینه ساز انقلاب اقتصادی و توسعه ای در ایران دانست و گفت: این انقلاب اقتصادی شامل فرایند اصلاح و نوسازی ساختار اقتصادی در بلندمدت است.

دانش جعفری گفت:برای تحقق این اهداف به تغییر باورها نیاز داریم که کاری زمان بر محسوب می شود و گاهی باید تابوها را هم بشکنیم.

وی افزود:ستاد اجرایی اصل44 قانون اساسی به ریاست رئیس جمهوری هر سه ماه یکبار نشستی برگزار کرده است که در اینده نزدیک مسئولان دو قوه دیگر و نمایندگان بخش های خصوصی و تعاونی در ان شرکت خواهند کرد.

وزیر اقتصاد  گفت:این ستاد در همه وزارتخانه و دستگاه های مشمول سیاست های کلی اصل 44 تشکیل شده است تا  اجرای پنج بند این سیاست ها را پی گیری  و برنامه های خود را ارائه کنند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه برخی دستگاه ها آمادگی بیشتری برای اجرای این سیاست ها دارند ،گفت: در حوزه برق و نیرو  پیشرفت های بیشتری داریم چون الگوی واگذاری در انها مانند نیروگاه رودشور از قبل پیش بینی شده بود.

دانش جعفری گفت : فاز اول نیروگاه خصوصی رودشور به بهره برداری رسیده است و یک موافقت اصولی هم با بخش خصوصی داریم که تولید 20 هزار مگاوت برق را بر عهده بگیرند.

وی افزود:همچنین قرارداد واگذاری 8 هزار مگاوات به بخش خصوصی هم صورت گرفته است.

دانش جعفری افزود: در بخش اب برای بکارگیری اب شیرین کن ها در مناطق جنوبی خلیج فارس برنامه های خوبی اجرا شده است  تا در ده سال اینده به بخش خصوصی واگذار شود و واگذاری سدها در مرحله بعدی قرار دارد.

دانش جعفری تهیه لایحه قانونی اجرای  سیاست های کلی اصل 44  را از دیگر دستاوردهای دولت اعلام کرد و گفت: این لایحه مهم به مجلس ارسال شده  و در دست بررسی است.

وزیر اقتصاد گفت: 15 ماده این لایحه در کمیسیون مربوط بررسی شده و  در حالی که مجلس تعطیل است ، این کمیسیون به فعالیت خود و بررسی این لایحه ادامه می دهد. 

دانش جعفری افزود : این لایحه از کارهای پایه ای است که تصویری از اینده اقتصاد  ایران را نشان می دهد.

وزیر اقتصاد گفت: بخش های عمومی می توانند حداکثر تا 20 درصد سهام یک شرکت را در اختیار داشته باشند تا  از ایجاد انحصار  جلوگیری شود.

410میلیارد تومان واگذاری از طریق بورس

وزیر امور  اقتصادی و دارایی همچنین گفت:پارسال حدود 410 میلیارد تومان واگذاری از طریق بورس انجام و2350 میلیارد تومان سهم نیزدر اجرای طرح سهام عدالت  واگذار شد. 

داوود دانش جعفری افزود : میزان واگذاری ها از سال های71 تاپایان 84 حدود 2700 میلیارد تومان بود.

وی با تشریح دستاوردهای یک سال اخیر در اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی گفت: در حوزه مخابرات پیشرفت خوبی داریم و برنامه ای تدوین شده است تا از 34 شرکت مخابراتی 33 شرکت واگذار شود و یک شرکت دیگر دولتی باقی می ماند.

دانش جعفری با اشاره به اینکه در بخش صنعت اقدامات خوبی شده است گفت : واگذاری بسیاری از بنگاههای بزرگ دولتی مانند مس سرچشمه ،آلومینیوم ایران و فولاد اصفهان اغاز  شده و بقیه نیز در نوبت است ودر صورتی که به اصلاح ساختار نیاز نداشته باشند واگذار می شوند.

وی افزود : در بخش پتروشیمی مشکل اصلاح ساختاری وجود دارد و در خیلی از واحدها به ازادسازی قیمت محصولات  نیاز داریم  مانند کودهای کشاورزی.

وزیر اقتصاد اضافه کرد :134 شرکت وزارت نفت که مشمول اصل 44 قانون اساسی شدند در  سه دسته به این شرح تقسیم بندی شده اند، شرکت هایی که اماده واگذاری هستند مانند پتروپارس ، شرکت هایی که به کنترل قیمت نیاز دارند و شرکتهایی که ترکیبی از دو دسته هستند.

دانش جعفری همچنین به چالشهای پیش روی  واگذاریها اشاره کرد وگفت : نحوه بزرگ کردن بازار سرمایه یکی از مهمترین چالش هایی است که باید  راهی برای ان پیدا کنیم.

وی افزود : پارسال کل معامل ت 400 شرکت بورسی 6تا 7 هزار میلیارد تومان بود و اگر قرار باشد امسال 7 هزار میلیارد تومان واگذاری داشته باشیم باید بازاررا متناسب با ان بزرگ کنیم.

وزیر اقتصاد تصریح کرد : باید 10 تا 20 هزار میلیارد تومان منابع جدید تزریق کنیم.

وی اضافه کرد :تامین مالی بحث مهمی است که بانک های دولتی وخصوصی نیز باید مشارکت کنند و تشکیل شرکت های سرمایه گذاری استفاده از سرمایه خارجی ، ارتباط بورس کشورمان با بورس های خارجی مهم است.

دانش جعفری زمان بر بودن فرایند اماده سازی ، واگذاری بانک های دولتی ، تغییر باورها از چالش های اقتصادی کشور است که با ساماندهی انها و  اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی  از وضع موجود به وضع مطلوب خواهیم رسید.

وی به بودجه سالیانه اشاره کرد که خیلی از احکام ان با جز ء یک بند الف سیاست های کلی اصل 44 متفاوت است ؛ بر اساس این بند خیلی از طرحها را مردم می توانند اجرا کنند اما هنوز در بودجه می اید.

وزیر  اقتصاد  گفت :بیشتر این موارد مربوط به نمایندگان مجلس است که در حوزه خودشان می خواهند کاری انجام دهند و البته اینها باید پالایش شود.

دانش جعفری تاکید کرد: باید در  اهلیت کسانی که واگذاری به انها صورت می گیرد دقت شود تا باعث بیکاری و کاهش تولیدکارخانه ها مانند شرکت قند دزفول و سرنخ و نازنخ قزوین نشود.

کد خبر 25546

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز