همشهری آنلاین: فرمانده نیروی زمینی ارتش تاکید کرد: مسئولان نظام به فرزندان سرباز و بسیجی خودشان اجازه دهند، طومار این گروه‌های تروریستی و کشورهای حامی آنها را در هم می‌پیچیم.

پوردستان

به گزارش  تسنیم، امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن 29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: یاد و خاطره تمامی شهیدان و بویژه 48 هزار لاله گلگون کفن ارتش جمهوری اسلامی ایران را گرامی می‌دارم و به روح بلند و ملکوتی آنها درود می‌فرستم و از خداوند بزرگ علو درجات را برای آنها و برای امام شهیدان رضوان‌الله تعالی علیه خواهانم.

وی افزود: بدون تردید 29 فروردین یک روز بزرگ و به یاد ماندنی در تاریخ پرافتخار انقلاب اسلامی است. 29 فروردین روزی است که حضرت امام با تصمیمی شجاعانه به تفکر ناصواب دشمن استکباری و کج‌اندیشی برخی دوستان ناآگاه مبنی بر انحلال ارتش، خط بطلان کشیدند و ارتش را به عنوان سرمایه عظیم ملی را به آغوش ملت بازگرداندند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در ادامه اظهار داشت: 29 فروردین روز تاسیس و تولد ارتش جمهوری اسلامی ایران و ایجاد دژی مستحکم در دفاع از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران بود.

پوردستان تاکید کرد: ما اگر عوامل موثر در پیروزی انقلاب اسلامی را بشماریم، می‌بینیم که عوامل و فاکتورهای بسیاری در پیروزی انقلاب نقش و سهم داشتند، اما تعدادی از این عوامل به عنوان عوامل عمده، اصلی و کلیدی بوده‌اند.

وی ادامه داد: بدون شک اصلی‌ترین و محوری‌ترین عامل پیروزی انقلاب اسلامی حضور روحانیت در خط مقدم نهضت و در راس همه آنها، حضرت امام(ره) بود که با هدایت‌های حکیمانه و تدابیر خردمندانه‌شان، کشتی انقلاب را به ساحل پیروزی رساندند. اگر هدایت‌های پیامبرگونه حضرت امام نبود توطئه‌های استکباری نمی‌گذاشت که انقلاب به این سرعت به پیروزی برسد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل موثر در پیروزی انقلاب اسلامی، حضور گسترده و میلیونی مردم در صحنه راهپیمایی‌ها و تظاهرات بود که این حضور به قدری گسترده و ریشه‌دار بود که کمر رژیم را شکست و تمامی فعالیت‌های آن را تحت‌الشعاع خودش قرار داد.

پوردستان در همین زمینه افزود: یکی دیگر از عوامل موثر در پیروزی انقلاب اسلامی، پیوستن بدنه ارتش به صفوف انقلابیون بود. ارتش در دوران انقلاب به دو طبقه تقسیم شده بود. یک طبقه ژنرال‌ها و سران خودفروخته ارتش بودند که با شاه و آمریکا ارتباط داشتند و طبقه دیگر بدنه ارتش بودند که افسران جوان، درجه‌داران و سربازان آن را تشکیل می‌دادند.

وی در ادامه اظهار داشت: طبقه دوم ارتش در آن زمان سلاحش را بر زمین گذاشت و به مردم پیوست که یکی از عوامل موثر در آن زمان در پیروزی انقلاب اسلامی، همین مطلب بود. اگر بدنه ارتش در آن زمان سلاحش را بر زمین نمی‌گذاشت و به مردم نمی‌پیوست، انقلاب با این سرعت به پیروزی نمی‌رسید. پیوستن این بدنه ارتش به صفوف مردم و انقلابیون، یک امر اتفاقی و خلق‌الساعه نبود، بلکه ریشه در اعتقادات و باورهای بدنه ارتش داشت.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در ادامه افزود: این بدنه با مردم و روحانیت ارتباط داشت و اعلامیه‌های امام را دریافت کرده و تکثیر می‌کردند و در پادگان‌ها نیز توزیع می‌کردند. وقتی امام فرمان می‌دهد که پادگان‌ها را خالی کنید، همین بدنه گوش به فرمان امام پادگان‌ها را خالی می‌کنند به طوری که پادگان‌ها در شرایطی خالی می‌شود که سران انقلاب نگران می‌شوند و بعضی از ارتشی‌ها را به پادگان‌ها برمی‌گردانند تا هواپیماها، تانک‌ها، ناوها و ناوچه‌ها و سیستم‌های مخابراتی را حفظ کنند.

پوردستان در همین زمینه گفت: بدنه ارتش چنین بدنه‌ای بود که با انقلاب و امام پیوند داشت. بدنه ارتش کسانی مانند شهید صیاد شیرازی، شهید ستاری، شهید آبشناسان، شهید لشکری و شهید کشوری و منفرد نیاکی بودند. با پیروزی انقلاب اسلامی این بدنه سالم و افسران جوان و درجه‌داران و سربازان با انبوهی از تجهیزات در خدمت نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتند و به عنوان بازوی مسلح نظام انجام وظیفه می‌کردند.

وی ادامه داد: نظام اسلامی در شرایطی شکل گرفت که دارای ارتشی بسیار قوی و منسجم بود. اما این سوال مطرح می‌شود که چرا بلافاصله پس از پیروزی انقلاب شعار انحلال ارتش سر داده شد؟ برخی آگاهانه و برخی نیز ناآگاه در تریبون‌ها و میتینگ‌هایشان و روزنامه‌هایشان این شعار را مرتبا تکرار می‌کردند و همه همت و تلاششان را برای از بین بردن این بازوی مسلح نظام به کار می‌گرفتند.

شعار انحلال ارتش یک توطئه استکباری بود

فرمانده نیروی زمینی ارتش در ادامه اظهار داشت: شعار انحلال ارتش یک توطئه استکباری بود که توسط حضرت امام شناسایی و خنثی شد. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی جهان به صورت هسته‌پیرامون اداره می‌شد. دو قطب قدرت یعنی آمریکا و شوروی بودند که هر کدام از آنها دارای اقماری بودند و کشور ما یکی از اقمار مهم آمریکا بود، شاید مهمترین‌شان بود.

پوردستان در همین زمینه ادامه داد: دوره‌ای که این وضعیت حاکم بود، به آن دوره جنگ سرد می‌گفتند که ما شاهد درگیری فیزیکی بین کشورها نیستیم، بلکه عمده فعالیت‌هایی که بین کشورها انجام می‌شد، بیشتر فعالیت‌های اطلاعاتی و جاسوسی بود که در این دوره کشور ما به لحاظ جایگاه ژئوپلتیکی و موقعیت خاصی مزیت‌های فراوانی را برای آمریکایی‌ها ایجاد می‌کرد.

وی تاکید کرد: اولین مزیتی که کشور ما برای آمریکا داشت این بود که در شمال آبراه مهم خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان قرار داشت و این امکان را برای آمریکایی‌ها فراهم می‌کرد که بتوانند مسیر انرژی را کنترل کنند. به طوری که اگر با کشوری خصومت داشتند، بتوانند سر گردنه جلوی انرژی و صادرات انرژی به آن کشور را بگیرند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش ادامه داد: دومین مزیت کشور ما برای آمریکایی‌ها این بود که کشور ما هم مرز با شوروی بود به طوری که ما بیش از 3 هزار کیلومتر مرز دریایی و خشکی با شوروی داشتیم و این گستردگی مرزها این امکان را برای آمریکا فراهم می‌کرد که بتواند کوچکترین حرکت‌ها را در شوروی رصد کند و اگر برخواهد ضربه‌ای را به این کشور وارد کند، در کوتاه‌ترین زمان ممکن و از نزدیکترین فاصله این کار را انجام دهد.

پوردستان در ادامه به سومین مزیت کشور ما برای آمریکا در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: کشور ما بازار محصولات آمریکایی بود یعنی تولید کننده آمریکایی نگران فروش محصولش نبود و هر چه که تولید می‌کرد و با هر قیمتی که بود باید به ایران می‌آمد و فروخته می‌شد و به ازای آن نیز به هر قیمتی که بود، نفت فروخته می‌شد.

ارتش در زمان شاه، چماق آمریکا بالای سر کشورهای منطقه بود

وی تصریح کرد: چهارمین مزیتی که کشور ما برای آمریکا در آن زمان داشت این بود که ارتش ما، ژاندارم منطقه بود. یعنی مثل یک چماق بالای سر کشورهای منطقه بود و اگر کشورهای منطقه حرکتی برخلاف منویات آمریکا انجام می‌دادند، ارتش ایران موظف بود به صورت چماق بر سر آنها وارد شود و آنها را در مسیر خواست آمریکا قرار دهد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در بخش دیگری از سخنانش به پنجمین مزیت کشور ما برای آمریکا در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و تاکید کرد: کشور ما و ارتش ما جبهه جلویی ناتو در برابر ورشو بود به طوری که اگر روزی شوروی می‌خواست حرکت کند و خودش را به آبهای آزاد برساند، وظیفه ارتش این بود که مقابل او بایستد و زمین بدهد و زمان بگیرد تا نیروهای ناتو از اقیانوس هند حرکت کنند و در سواحل کنارک و چابهار پیاده شوند و کشور ما صحنه درگیری آمریکا و شوروی شود.

پوردستان تصریح کرد: با حدوث و ظهور انقلاب اسلامی این مزیت‌ها از آمریکا گرفته شد. طبیعی است که آمریکا باید دچار شوک سیاسی و ژئوپلتیک شود. اینها پایان کار برای آمریکا نبود زیرا انقلاب حرف‌های جدیدی با خودش آورده بود که برای آمریکایی‌ها بسیار گران می‌آمد. حرف‌هایی مانند نفی سلطه، مردمسالاری دینی، شکستن ابهت آمریکا، حکومت اسلامی حرف‌هایی بود که انقلاب اسلامی با خودش آورده بود.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها بابت از دست دادن لقمه چرب و شیرینی مانند ایران بسیار ناراحت بودند. علاوه بر آن به خوبی می‌دانستند که این شعارهایی که انقلاب اسلامی با خودش آورده در محدوده مرزهای جغرافیایی کشور ما نخواهند ماند و بلکه به خارج از مرزها نیز گسترش پیدا خواهد کرد که به همین دلیل از روز 23 بهمن 57 حرکت‌های براندازی را علیه نظام نوپای اسلامی ایران آغاز کرد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در ادامه افزود: اولین اقدامی که آنها انجام دادند، محاصره اقتصادی بود. آنها تمام کریدورهای اقتصادی و بازرگانی را به روی کشور ما بستند و اجازه نمی‌دادند که نه ما و نه کشورهای دیگر با یکدیگر ارتباط داشته باشیم. سیاستی را آمریکایی‌ها در دوران جنگ سرد در مقابل شوروی داشتند که به آن منزوی‌سازی می‌گفتند که این سیاست را نیز علیه جمهوری اسلامی نیز پیاده کردند و دیدند که به نتیجه نمی‌رسند.

پوردستان با بیان اینکه آمریکایی‌ها در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی موج وسیعی از ترورها را در کشور ما به راه انداختند، گفت: ترورهای کور و هوشمند را در کشور ما به راه انداختند. ترورهای هوشمند آن دسته از ترورهایی است که افراد را شناسایی کرده و براساس آن اقدام می‌کنند. بر این اساس چهره‌های شاخص نظام را شناسایی کرده و ترور می‌کردند و ترور کور نیز این است که تروریست در خیابان به راه می‌افتاد و هر کسی را که احساس می‌کرد ممکن است به نظام وابسته باشد، مورد هدف قرار می‌داد اما آنها دیدند که با این حرکت نیز به نتیجه نمی‌رسند.

وی اضافه کرد: آنها حرکت‌های وسیع بمب‌گذاری را در کشور ما به راه انداختند و از رئیس جمهور گرفته تا مردم کوچه و بازار را در این بمب‌گذاری‌ها به شهادت رساندند و دیدند که به نتیجه نمی‌رسند. بر این اساس راهکار نظامی را روی میز گذاشتند و بهتر دیدند که از گزینه نظامی استفاده کنند، اما وقتی این گزینه را انتخاب کردند مشکلی برایشان پیش آمد و متوجه شدند که در مقابل‌شان ارتشی وجود دارد که عاشقانه رهبر، مردم و میهن‌شان را دوست دارند که به همین دلیل استراتژی انحلال ارتش را سر دادند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در همین زمینه تاکید کرد: استراتژی انحلال ارتش برای خلع سلاح نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران بود و قصدشان این بود که از ایادی خودشان در کشور از قبیل ارتشی‌های فراری را به کار بگیرند و یا تعدادی را استخدام کنند و ناامنی‌های وسیعی را در کشور ساماندهی کنند که همین سناریو را نیز در سوریه انجام می‌دهند. از ارتش این کشور و مردم ناراضی استفاده می‌کنند و تعدادی را نیز از خارج می‌آورند و در این کشور ناامنی ایجاد می‌کنند.

پوردستان تاکید کرد: آنقدر این شعار را تکرار کردند که بعضی از مسئولین رده‌های 3 و 4 نیز آن را باور کرده بودند. بنده به خاطر دارم که در آن زمان در سال آخر دبیرستان تحصیل می‌کردم و روزنامه‌ها را نیز رصد می‌کردم که می‌دیدم برخی مسئولین می‌گفتند ما نیازی به ارتش نداریم و با کسی جنگ نداریم. قرارداد نظامی یعنی چه؟

توطئه انحلال ارتش با هوشیاری مقام معظم رهبری خنثی شد

وی ادامه داد: در این زمان هوشیاری و هوشمندی یاران نزدیک و باوفای حضرت امام یعنی مقام عظمای ولایت و فرماندهی کل قوا که در آن زمان نماینده حضرت امام در شورای عالی دفاع و ارتش بودند و تعداد دیگری این توطئه را به خوبی تشخیص دادند و با تصمیم‌سازی به موقع و تصمیم شجاعانه حضرت امام مبنی بر حفظ و بقای ارتش، توطئه هولناک دشمن نقش بر آب شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پوردستان در ادامه سخنانش تصریح کرد: تصمیم شجاعانه حضرت امام این توطئه شوم دشمن را نقش بر آب کرد و به ارتش روح و جان دوباره بخشید. به این دلیل روز 29 فروردین را به روزی تاریخی و بزرگ تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: این اقدام شجاعانه حضرت امام که بسیاری از نخبگان نیز با آن مخالف بودند، حکومت اسلامی را از نظر نظامی بیمه کرد و امام راحل اعتماد خودشان را به ارتش نشان دادند و ما نیز هر چه از آن زمان فاصله می‌گیریم، عظمت تدبیر امام خودش را بیشتر نشان می‌دهد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در ادامه اظهار داشت: مرور وقایع 29 فروردین سال 58 تاکنون نشان می‌دهد که ارتش جمهوری اسلامی ایران به شایستگی پاسخگوی اعتماد حضرت امام بوده و در هر عرصه‌ای که وارد شده است، با روح تدین، ولایتمداری و وظیفه‌شناسی درخشندگی داشته‌اند. آنقدر این خدمتگزاری موثر و قابل قبول بوده که قلب تپنده عالم اسلام یعنی مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا از ارتش به عنوان شجره طیبه نام می‌برند.

پوردستان اضافه کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند امروز ارتش ما یک ارتش متدین و یک ارتش مردمی است. این کلمات و این جملات نورانی مدال‌های افتخاری هستند که ارتش در عرصه خدمت‌گذاری به کشور و مردم از حضرت امام و مقام معظم رهبری دریافت کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران با استعانت از ذات اقدس الهی و بهره‌مندی از تدابیر فرماندهی معظم کل قوا و با تکیه بر تجارب دوران دفاع مقدس و تحلیل نبردهای اخیر و درک صحیح از واقعیت‌های میدان نبرد، ارتشی کارآمد، باانگیزه و پا در رکاب است که با اقتدار از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی میهن عزیز اسلامی‌مان حراست و پاسداری می‌کند و در مقابله با دشمنان ذره‌ای تردید را به خودش راه نمی‌دهد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در ادامه به اقدامات ارتش در برابر هرگونه تهدیدات دشمن اشاره کرد و گفت: حفظ وحدت و همدلی با سیر سازمانهای نظامی لازم است. اگر در ابتدای جنگ می‌گفتیم که ارتشی و سپاهی دو لشکر الهی، امروز می‌گوییم ارتشی و سپاهی یک لشکر الهی هستند. امروز تمامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با محوریت ستاد کل نیروهای مسلح از وحدت، همدلی و تفاهم بسیار بالایی برخوردار هستند و در تمامی ماموریت‌های عملیاتی و آموزشی در کنار هم با هم کار را دنبال می‌کنند و با هدایت و تدابیر نورانی رهبری هیچ رخنه‌ای وجود ندارد.

پوردستان ادامه داد:‌ تمامی حرکت‌های دشمن در مرزها و در خارج از مرزها و در منطقه و در فرامنطقه توسط کارشناسان اطلاعاتی رصد و تحلیل می‌شود و متناسب با تهدیدات ظرفیت‌‌های لازم برای مقابله با آنها در حال ایجاد شدن است. نیروهای مسلح به طور عمومی و به خصوص ارتش جمهوری اسلامی در این رابطه از قابلیت خوبی برخوردار هستند. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران غافلگیر نمی شوند زیرا تمامی حرکت‌ها رصد می‌شود.

وی ادامه داد: اگر یک گروه تروریستی با کمک دلارهای نفتی با ما‌ه‌ها برنامه‌ریزی ادعای زیادی را و چند ده نفری را جمع می‌کنند و 5 سرباز مرزبان ما را اسیر می‌کنند و با خودشان می‌برند، به لحاظ نظامی و عملیاتی از جایگاه بالایی برخوردار نیست و از نظر نظامی ارزشی ندارد. اگر مسئولان نظام به فرزندان سرباز و بسیجی خودشان اجازه دهند، طومار این گروه‌های تروریستی و کشورهای حامی آنها را در هم می‌پیچند و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به رخ دنیا می‌کشند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش تاکید کرد: یکی از اقدامات عملیاتی که پیش‌بینی شده، پیش‌بینی ضربه دوم است. دکترین ما دفاعی و مبتنی بر بازدارندگی‌ است و ما اهل تجاوز به هیچ کشوری نیستیم اما این به آن معنا نیست که در برابر تجاوز سکوت کنیم، ظرفیت‌های عملیاتی ما به گونه‌ای است که اگر دشمنی بخواهد تعدی و تجاوز را عملی کند، ضربه‌ای به مراتب سنگین‌تر و مهلک‌تر را دریافت خواهد کرد.

پوردستان با بیان اینکه به روزرسانی تجهیزات و سلاح‌ها یکی دیگر از اقدامات نیروی زمینی ارتش در برابر هرگونه تعدی و تجاوز است، گفت: در صنعت دفاعی در این عرصه اقدامات بسیار شگرفی انجام شده و دستاوردهایی که در این سال‌های اخیر از ساخت جنگنده‌های مختلف صاعقه و آذرخش و ناو جماران و انواع آن و سلاح‌های پدافند هوایی و رادارهای پسیو و اکتیو، رادارهای آرایه فازی و تجهیزات بسیار خوبی است که در اختیار ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته که بتواند به رسالت، ماموریت و وظیفه‌اش به شایستگی عمل کند. .

وی با بیان اینکه لازم است از شهید صیاد شیرازی یادی کنم، گفت: این شهید عزیز ویژگی‌های بسیاری مانند نبوغ نظامی، انعطاف‌ناپذیری، خستگی‌ناپذیری و توانمندی و هدایت نیروها و صبر، شاخص‌های دیگری داشت که یکی از آنها این بود که اخلاص در عمل داشت و هیچ وقت برای کسب منابع دنیوی و جلب رضایت دنیا کاری را انجام نمی‌داد و فقط خداوند را مدنظر قرار می‌داد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش خاطرنشان کرد: دومین ویژگی بارز شهید صیاد شیرازی، ولایتمداری و تبعیت محض از ولایت بود. او بسیار علاقه‌مند بود که عشق، علاقه و ارادت به ولایت را علنی کند. او همواره می‌گفت بزرگترین نعمت خدا را ولایت می‌داند و آن چیزی که سبب عاقبت‌ بخیری می‌شود، ولایت است.

کد خبر 255452
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز