همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه هیچ گونه تلاطمی در بازار مسکن پیش‌بینی نمی‌شود و روند تند افزایش قیمت اجاره‌بها نخواهیم داشت، اعلام کرد: در قالب طرح مسکن اجتماعی طی ۱۰ سال ۱.۵ میلیون خانه برای پایین‌ترین دهک درآمدی جامعه ساخته می‌شود.

ایسنا نوشت: عباس آخوندی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مسکن اجتماعی باید با بخش بهسازی بافت‌های فرسوده و شهری ترکیب شود و با توجه به این که بنیاد مسکن تجربه‌های بسیار خوبی در این زمینه دارد باید برای اجرای سیاست‌های عمومی به کمک مردم بیاید.

درباره مسئولیت مسکن اجتماعی که به بنیاد مسکن واگذار شد، با اشاره به صدور فرمان امام (ره) در تشکیل حساب 100 و تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، گفت: حضرت امام (ره) در همان زمان فرمودند که مساله مسکن یک مساله اجتماعی است که به کمک مردم و با هدایت و حمایت دولت و ایجاد تاسیسات زیربنایی انجام شود تا مردم بتوانند خانه‌دار شوند.

مهمترین اظهارات عباس آخوندی در زیر آمده است:

  • آنچه من از مسکن اجتماعی تصور دارم در واقع بازگشت به فرمان امام و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است که در این فرمان مسکن گروه هدف که به عنوان پایین‌ترین گروه درآمدی مدنظر است تامین شود.
  • من با صحبت‌هایی که با رییس بنیاد مسکن داشتم، تاکید کردم که باید به گفتمان امام (ره) در زمینه بحث مسکن اجتماعی برگردیم؛ به طوری که قاعدتا در دولت باید جهت تامین منابع مالی، تامین تاسیسات زیربنایی و کمک‌های بانکی سیاست گذاری کنیم.
  • بنیاد مسکن هم به عنوان نهادی که مسئولیت این امر را به عهده می گیرد، باید گروه‌های هدف را شناسایی کند و این شناسایی هم به شکل اقتصادی و هم در پهنه شهرها انجام شود.
  • واگذاری پیگیری مسکن اجتماعی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ؛ مسئولیت ساخت مسکن اجتماعی با توجه به سخن امام خمینی (ره) در حوزه مسکن و صحبت مقام معظم رهبری ماموریت، به عهده بنیاد مسکن قرار می‌گیرد.
  • باید ظرفیت‌ها به طور دقیق بررسی شوند تا پایین‌ترین دهک‌های درآمدی کشور مشخص شود و برآورد اولیه این است که حدود یک برنامه 10 ساله برای 1.5 میلیون واحد مسکونی برنامه طراحی شود.
  • وضعیت اجاره بها در آینده ؛ نشانه‌های اقتصادی نشان می‌دهد که وضعیت اقتصادی در جامعه بسیار آرام است و روند تندی پیش‌بینی نمی‌شود.
  • تمام شاخص‌های اقتصادی نشان دهنده این است که هیچ تلاطمی در بازار مسکن پیش‌بینی نمی‌شود.
  • در جلسه‌ای که با کمیسیون عمران داشتیم طرح بازنگری مسکن پاک را مطرح کردیم و پیش نویس‌هایی در این زمینه تهیه شده که امیدواریم در آینده اجرایی شود.
  • مسکن مهر برخلاف سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است چراکه براساس این سیاست‌ها مداخله دولت نباید وجود داشته باشد که ما شاهد حداکثر مداخله دولت هستیم؛ همچنین تاکید شده بود که مکان‌یابی صحیح و قابل سکونت صورت بگیرد که بعضا این محل‌ها قابل سکونت نیستند.
  • مشکل من با ساخت مسکن مهر این بود که این واحدها در جاهایی ساخته شده‌اند که قابل سکونت نبوده‌اند و بزرگترین مشکل در این زمینه آن بود که مردم از مدیریت ساخت خارج شدند و دولت با یک ساخت و ساز بسیار وسیع روبرو شد.
  • من به فقری که در مسکن مهر وجود دارد و مشکلات خدمات زیر بنایی و روبنایی در این بخش اعتراض دارم ولی همچنان ما به تعهدات دولت پایبند هستیم و در جلسه‌ای که با بانک مسکن داشتیم اعلام شد فروش اقساطی بیش از یک میلیون واحدهای مسکونی مسکن مهر آغاز شده و برنامه‌شان برای سال جدید فروش اقساطی 700 هزار واحد ادامه دارد و بخش کمی برای سال 94 باقی خواهد ماند.
  • در حالی که اگر ما به سیاست‌هایی در فرمان امام (ره) و ابلاغیه مقام معظم رهبری بود توجه داشتیم و سیاست‌های ابلاغی فرمان 44 را مدنظر قرار می‌دادیم باید هر جایی که مردم می‌توانستند در آن زمینه کار کنند، دولت از آن قسمت فاصله بگیرد ولی در مقوله مسکن مهر دولت وارد ساخت دو میلیون واحد مسکونی شد که این کار اشتباه بود.
  • اگر بنیاد مسکن بتواند طرح مسکن اجتماعی و بهسازی بافت‌های فرسوده را در کنار هم تلفیق و به سرانجام برساند ما به دو هدف بزرگ در کنار هم دست پیدا کردیم.
  • در حال حاضر اقتصاد کشور در وضعیت رکود تورمی است و دولت تدبیر و امید، دولت را با تورم حدود 44 درصد و رکود فراوانی تحویل گرفت که در این مدت کوتاه توانست تورم را متوقف کند.
  • امیدواریم که بتوانیم بحث مسکن را به صورت کلی فعال کنیم و این بخش را از رکود به وجود آمده خارج کنیم.
کد خبر 255433
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز