پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر شهری در دست ساخت است، گفت: تا کنون برای یک میلیون واحد مسکن مهر قرارداد فروش اقساطی در بانک مسکن منعقد شده است و تا پایان سال نیز ساخت ۷۰۰ هزار واحد به اتمام می‌رسد.

akhoundi

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر ، عباس آخوندی در حاشیه اجلاس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: در مورد زلزله، بحث مهمی است و در هر صورت زلزله بیش از 90 درصد از سرزمین ایران را تهدید می‌کند و ما در محیط‌های زلزله‌خیز هستیم و نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم.

وی یادآور شد: در سال 1369 در زلزله رودبار و منجیل که مسئول بازسازی آنجا بودم اندیشه‌ای مطرح شد که مهم بود و هنوز هم رویکرد بالای ما مقاوم‌سازی ساختمان‌هاست که البته باید مقاوم باشد، اما بعد از زلزله به دستاوردهای دیگری دست یافتیم که شهرها نیز باید مقاوم باشد.

آخوندی با اشاره به زلزله رودبار و منجیل افزود: زمانی که وارد رودبار شدیم دیدیم که براساس ریزش کوه، شهر قابل دسترسی نیست و آب مناطق نیز در رشت، رودبار و منجیل قطع شده و ریزش ساختمان‌ها به حدی بود که امداد غیرقابل انجام بود.

بیمارستان که باید در مواقع بحرانی محل درمان مصدومان باشد ، فرو ریخته بود و تکیه گاه ژنراتور اصلی نیروگاه منجیل جا به جا شده بود و در آنجا ما دیدیم که اگر ساختمان‌ها به تنهایی مقاوم باشد، نمی توانیم بگوییم شهر مقاوم در برابر زلزله داریم.

وی ادامه داد: در شهر مقاوم با فرض ریزش برخی ساختمان ها باید امکان امداد رسانی باشد و مسیرها مسدود نشود. در زمینه شهر مقاوم پس از زلزله رودبار مطالعات مفصلی انجام شد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: براساس قوانین و مقررات، ساختمان‌های بلند در حریم 150 متری مسیرهای ورودی شهرها نباید ساخته شود که در حال حاضر این مسئله جدی گرفته نمی‌شود و فکر می کنم با نگاه "شهر مقاوم" باید تغییرات جدی در طرح های تفصیلی شهرها ایجاد کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: شهر یک سازمان اجتماعی است و شهر را نمی‌خواهیم با معابر و ساختمان‌های آن بشناسیم بلکه سازمان اجتماعی است و اگر این مسئله را قبول کنیم کالبد شهر امکان زیست آن سازمان اجتماعی و شرایط بهبود و رفاه اجتماعی را فراهم می کند.

آخوندی یادآور شد: در نوروز در سرکشی به شهرها مشاهده کردم که در پیاده‌روها اساساً نمی توان هزار متر پیاده روی کرد و معابر برای سواره ها طراحی شده است نه پیاده روها.

چگونه می توان گفت در شهری که برای رفاه شهروندان طراحی شده است پیاده روها سهمی ندارد و شهر را ماشین ها، ساختمان ها و معابر می‌بینیم.

وی گفت : اگر بخواهیم شهر را سازمان اجتماعی بدانیم نگاه ما به شهر تغییر می یابد و اگر اینگونه شود شورای شهر و انجمن ها و سازمان های مردم نهاد اجزای این سازمان اجتماعی خواهد بود و کارایی تولید، مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مدنظر قرار می گیرد. در حالی که تنها اگر کالبد شهر مدنظر باشد مشاوران در فضای بسته خیابان ها و کالبد شهر را طراحی خواهند کرد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: گفتن این حرف (سازمان اجتماعی بودن شهر) ساده است اما وقتی بحث عمل می‌شود، باز هم به جنبه‌های کالبدی شهر می‌پردازیم.

وی با بیان اینکه از جمله ریشه‌ای‌ترین اقداماتی که برای سازمان اجتماعی دیدن شهرها لازم است، بحث روشن کردن تعریف‌مان از شهر است، اظهار کرد: اگر شهر را سازمان اجتماعی ببینیم، شاید مجبور شویم از مقداری از قلمروهایی که روی کاغذ تعریف کرده‌ایم، عبور کنیم، چراکه این حریم ‌هایی که در اطراف کلانشهرها گذاشته‌ایم، واقعیت خارجی ندارد و حریم‌هایی است که در ذهن ما قرار دارد.

آخوندی گفت: اگر به شهر به عنوان سازمان اجتماعی برگردیم اساسا دوگانه فرمانداری و شهرداری را می بینیم و نمی خواهم حرفی انقلابی در ادغام آنها بزنم و می دانم که این کار سخت است اما باید از جایی کار را اغاز کرد. این دوگانه موجب شده که در روستایی بیش از 20 برابر ظرفیت پروانه ساختمانی صادر کرده است.

این مقام مسئول بیان کرد : از جمله مسائلی که علاقه‌مندم بذر آن پاشیده شود، این است که چگونه می‌توانیم دوگانه فرمانداری و شهرداری را حذف کنیم یا اگر هم دوگانه داریم این دوگانگی از جهت موضوعی باشد؛ یعنی می‌توانیم کل خدمات را یکپارچه داشته باشیم اما برای مثال امنیت را در فرمانداری و عمران را در اختیار شهرداری‌ها قرار دهیم.

آخوندی با بیان اینکه یکی از حوزه‌هایی که می‌توانیم درآن تمرین مشارکت اجتماعی داشته باشیم ، همین حوزه‌های شهری است، گفت : با 35سال تجربه کاری بعد از انقلاب به این نتیجه رسیده ام که باید این موضوع حل شود و حاضرم مطالعه مشترک وزارت راه وشهرسازی و شورای عالی استان ها را در خصوص دوگانه شهرداری و فرمانداری پیش ببرم.

وی تاکید کرد: سالهاست قوانین مختلفی برای حفاظت از فضای سبز و حریم ها مصوب شده است. به عنوان مثال قانون حفظ باغات سالهاست که وجود دارد اما چگونه شده که باغات مشهد که بعد از احمد آباد بود، الان نیست.

وزیر راه و شهرسازی گفت: به دنبال یکپارچگی سرزمینی در خدمات شهری هستم و اگر اینکار شود در یک مجموعه شهری جایی خالی از نظارت قرار نمی گیرد و با نظارت کامل اجتماعی امور صورت می گیرد. در حالی که الان شوراهای شهری و روستایی در منافع دچار تعارض هستند که از جمله آنها در دسترسی به پایانه بار و مسافر، سهم از فضای سبز و پرداخت عوارض است.

وی ادامه داد: در نحوه تأمین مالی خدمات شهری پس از انقلاب انواع طرح‌ها را تجربه کرده‌ایم به طوری که زمانی شهرداری‌ها متصل به بودجه عمومی و دولت بوده‌اند و زمانی مستقل. در واقع افراط و تفریط وجود داشته است و از سوی دیگر بی تعادلی های بزرگ در میان مناطق مختلف می بینیم.

آخوندی اظهار داشت: برای رسیدن به عدالت جغرافیایی باید دولت مرکزی در برخی مناطق هزینه کند و با پرداخت عوارض شهری، مالیات محلی و هر مورد دیگری مجبوریم سیستمی را طراحی کنیم که نه حالت افراطی در وابستگی و نه استقلال کامل بدون نیاز به کمک دولت داشته باشد.

وی افزود: در این زمینه تجربه‌های مختلف بین‌المللی در سطح ملی، قاره‌ای وجود دارد. به عنوان نمونه در اروپا ازجمله مورادی که اتحادیه اروپا لازم می داند برای ان هزینه کند رفع بی تعادلی منطقه‌ای میان نقاط مختلف اروپاست و در بسیاری از کشورها بودجه تعادل بخشی منطقه ای وجود دارد که وظیفه آن تامین کسری محیط های کم درآمد است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: باید در نظام بودجه‌ریزی بازنگری صورت گیرد و به تعادل‌بخشی منطقه‌ای توجه شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: اخیرا پیگیری کردم کمیته ویژه کلان‌شهرها در هیئت دولت تشکیل شود وحاضرم این طرح (تعادل‌بخشی منطقه‌ای) را که نیاز به بررسی نظری و اجماع سازی دارد به لایحه تبدیل کنیم.

آخوندی اظهار داشت: در مورد مداخله شورای شهر و روستاها در طرح های تفصیلی باید بازنگری شود و شهردار منطقه در جلسات رسیدگی به طرح‌های تفصیلی حضور داشته باشد.

وی با اشاره به نام گذاری امسال اظهار امیدواری کرد که با ابلاغ سیاست های کلی نظام و رهنمودهای مقام معظم رهبری برای استقلال، آبادانی و توسعه کشور گام برداریم.

آخوندی: ضرورت ساخت مسکن مناسب برای مردم

وزیر راه و شهرسازی گفت : طرح مسکن اجتماعی در چارچوب بازگشت به گفتمان حضرت امام (ره) در حوزه مسکن و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است و تلاش می‌کنیم همه مأموریت آن را به بنیاد مسکن واگذار کنیم.

عباس آخوندی در همایش سالروز تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و افتتاح حساب 100 امام گفت : تلاش می کنیم بنیاد مسکن ، مسکن اجتماعی را در بافت های فرسوده بسازد که اگر چنین کاری بشود علاوه بر بهسازی بافت های فرسوده همه امکانات نیز وجود دارد.

وی تاکید کرد : مسکن در فرمان حضرت امام (ره) به عنوان یک مسئله اجتماعی مطرح و ابعاد اجتماعی مسکن از ابعاد فنی آن مهم تر بوده است.

وزیر راه اظهار داشت : طرح مسکن اجتماعی در چارچوب نظام تأمین اجتماعی باید بررسی شود و برای گروههایی که پایین ترین سطح درآمدی را دارند ، مسکن اجتماعی بسازیم.

آخوندی افزود: تاکید حضرت امام بر این بوده است که مسکن باید در مناطق مرغوب و قابل سکونت ساخته شود و بزرگترین مشکلی که با مسکن مهر داشتم ، این بود که در برخی جاها مکانیابی درستی نداشته ام.

وی افزود: تقسیم کار بین مردم و دولت در فرمان حضرت امام از ظرافت های کاری و بسیار ارزشمند است و این کار اساساً باید با همکاری مردم صورت گیرد.

آخوندی به بزرگترین معضل مسکن مهر از دید خود اشاره کرد و گفت: عمده ترین مسئله این بود که مردم را از مسئولیت ساخت و ساز ، خارج و دولت را وارد ان کرد.

وی به سیاست های اصل 44 مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند ، مردم هر کاری را انجام می دهند دولت حمایت می کند و این سیاست ها نیز در بخش سیاست های توسعه اقتصادی مورد تاکید قرار گرفته است.

آخوندی گفت : دولت باید از درگیر شدن مستقیم با ساخت و ساز خودداری کند و در عین این که باید برای محرومان خانه بسازد باید خود مردم وارد این موضوع شوند.

وی گفت: در شرایط کنونی و در مرحله جدید هدفمندی یارانه ها مسئله مسکن باید در چارچوب طرح مبارزه با فقر برطرف شود.

آخوندی گفت: سیاست مبارزه با فقر آموزشی ، بهداشت ، اشتغال و مسکن باید در یک مجموعه دیده شود و طرح اجتماعی برای مبارزه با فقر داشته باشیم.

وی گفت: در ابتدای انقلاب تهران برای جمعیت حدود 3 میلیون دیده شده بود و طرح هایی که برای تهران تهیه شد قرار شد در مرز 7 و نیم میلیون جمعیت نگه داشته شود و امکانات زیستی موجود جوابگوی جمعیت 8 و 6 دهم میلیون جمعیت نیست.

آخوندی گفت : ساخت و سازهای صورت گرفته و در حال انجام ظرفیت جمعیت پذیری بالای 11 و 7 دهم میلیون نفری را دارد که بسیار بد است.

وی افزود: وقتی جمعیت تمرکز بالایی داشته باشد سهم زمین در مسکن به شدت افزایش می یابد و در شرایط کنونی سهم زمین در مسکن بالای 55 درصد است.

آخوندی گفت: با توزیع جمعیت در سرزمین امکان کاهش سهم زمین در مسکن را خواهیم داشت.

وی بر عدالت جغرافیایی توزیع جمعیت اشاره کرد و افزود : با تمرکز جمعیت در کلانشهرها امکان خانه دار شدن فقرا وجود ندارد.

وزیر راه و شهرسازی به طرح منظومه های روستایی برای مدیریت ساخت و سازها در روستاها اشاره کرد و گفت: امکان توسعه روستاها با این طرح وجود دارد.

آخوندی افزود: فروش اقساطی یک میلیون مسکن مهر به پایان رسیده است و امسال نیز فروش اقساطی 700 هزار واحد انجام می شود و تلاش می کنیم مسائل و مشکلات ساخت و سازهای مسکن مهر را تا پایان سال 94 برطرف کنیم.

وی با تاکید بر همکاری در ساخت مسکن برای نیازمندان گفت: خودم مبلغی را به حساب 100 امام واریز کردم.

مسکن اجتماعی را به بنیاد مسکن واگذار می‌کنیم

وزیر راه و شهرسازی گفت : طرح مسکن اجتماعی در چارچوب بازگشت به گفتمان حضرت امام (ره) در حوزه مسکن و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری است و تلاش می کنیم همه مأموریت آن را به بنیاد مسکن واگذار کنیم.

عباس آخوندی در همایش سالروز تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و افتتاح حساب 100 امام گفت : تلاش می کنیم بنیاد مسکن ، مسکن اجتماعی را در بافت های فرسوده بسازد که اگر چنین کاری بشود علاوه بر بهسازی بافت های فرسوده همه امکانات نیز وجود دارد.

وی تاکید کرد : مسکن در فرمان حضرت امام (ره) به عنوان یک مسئله اجتماعی مطرح و ابعاد اجتماعی مسکن از ابعاد فنی آن مهم تر بوده است.

وزیر راه اظهار داشت : طرح مسکن اجتماعی در چارچوب نظام تأمین اجتماعی باید بررسی شود و برای گروههایی که پایین ترین سطح درآمدی را دارند ، مسکن اجتماعی بسازیم.

آخوندی افزود: تاکید حضرت امام بر این بوده است که مسکن باید در مناطق مرغوب و قابل سکونت ساخته شود و بزرگترین مشکلی که با مسکن مهر داشتم ، این بود که در برخی جاها مکانیابی درستی نداشته ام.

وی افزود: تقسیم کار بین مردم و دولت در فرمان حضرت امام از ظرافت های کاری و بسیار ارزشمند است و این کار اساساً باید با همکاری مردم صورت گیرد.

آخوندی به بزرگترین معضل مسکن مهر از دید خود اشاره کرد و گفت: عمده ترین مسئله این بود که مردم را از مسئولیت ساخت و ساز ، خارج و دولت را وارد ان کرد.

وی به سیاست های اصل 44 مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند ، مردم هر کاری را انجام می دهند دولت حمایت می کند و این سیاست ها نیز در بخش سیاست های توسعه اقتصادی مورد تاکید قرار گرفته است.

آخوندی گفت : دولت باید از درگیر شدن مستقیم با ساخت و ساز خودداری کند و در عین این که باید برای محرومان خانه بسازد باید خود مردم وارد این موضوع شوند.

وی گفت: در شرایط کنونی و در مرحله جدید هدفمندی یارانه ها مسئله مسکن باید در چارچوب طرح مبارزه با فقر برطرف شود.

آخوندی گفت: سیاست مبارزه با فقر آموزشی ، بهداشت ، اشتغال و مسکن باید در یک مجموعه دیده شود و طرح اجتماعی برای مبارزه با فقر داشته باشیم.

وی گفت: در ابتدای انقلاب تهران برای جمعیت حدود 3 میلیون دیده شده بود و طرح هایی که برای تهران تهیه شد قرار شد در مرز 7 و نیم میلیون جمعیت نگه داشته شود و امکانات زیستی موجود جوابگوی جمعیت 8 و 6 دهم میلیون جمعیت نیست.

آخوندی گفت : ساخت و سازهای صورت گرفته و در حال انجام ظرفیت جمعیت پذیری بالای 11 و 7 دهم میلیون نفری را دارد که بسیار بد است.

وی افزود: وقتی جمعیت تمرکز بالایی داشته باشد سهم زمین در مسکن به شدت افزایش می یابد و در شرایط کنونی سهم زمین در مسکن بالای 55 درصد است.

آخوندی گفت: با توزیع جمعیت در سرزمین امکان کاهش سهم زمین در مسکن را خواهیم داشت.

وی بر عدالت جغرافیایی توزیع جمعیت اشاره کرد و افزود : با تمرکز جمعیت در کلانشهرها امکان خانه دار شدن فقرا وجود ندارد.

وزیر راه و شهرسازی به طرح منظومه های روستایی برای مدیریت ساخت و سازها در روستاها اشاره کرد و گفت: امکان توسعه روستاها با این طرح وجود دارد.

آخوندی افزود: فروش اقساطی یک میلیون مسکن مهر به پایان رسیده است و امسال نیز فروش اقساطی 700 هزار واحد انجام می شود و تلاش می کنیم مسائل و مشکلات ساخت و سازهای مسکن مهر را تا پایان سال 94 برطرف کنیم.

وی با تاکید بر همکاری در ساخت مسکن برای نیازمندان گفت: خودم مبلغی را به حساب 100 امام واریز کردم.

کد خبر 255392
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز