یکشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۶ - ۰۵:۵۹
۰ نفر

نگار پدرام: علیرضا قربانی، متولد 1351 در تهران و فارغ‌التحصیل رشته بیولوژی از دانشگاه شهید بهشتی است.

 وی موسیقی را به شکل حرفه‌ای با استادانی چون خسرو سلطانی، بهروز عابدینی، مهدی فلاح، دکتر حسین عمومی و احمد ابراهیمی ادامه داد. اما اولین کاری که با آن به مردم معرفی شد، موسیقی سریال تلویزیونی «کیف انگلیسی» بود.

قربانی، این شانس را داشت که اولین کارهایش را با فرهاد فخرالدینی اجرا کرد و توانست به عنوان خواننده ارکستر موسیقی ملی نیز فعالیتش را با این استاد موسیقی ادامه دهد. وی تاکنون با گروه‌های مختلف موسیقی همکاری داشته و کنسرت‌هایی را در ایران و سایر کشورها، اجرا کرده است. قربانی از 8 تا 10 تیر ماه در کاخ نیاوران به اجرای برنامه پرداخت و تا پایان تیر ماه نیز دو کنسرت در آلمان و یونان برگزار خواهد کرد.

چندی است تیتراژ سریال «مدار صفر درجه» نیز با صدای او و آهنگسازی فردین خلعتبری، از شبکه اول سیما در حال پخش است. به این مناسبت گفت‌وگویی با این خواننده خوش صدا انجام داده‌ایم که می‌خوانید:

  • مدار صفر درجه دومین همکاری شما با آقای خلعتبری است. آیا از کارتان در مدار صفر درجه راضی هستید؟

- مدار صفر درجه بعد از «شب دهم» دومین همکاری من با آقای خلعتبری است. موسیقی این سریال، همراه با گروه کر آقای نوری اجرا شده و کار جدید محسوب می‌شود. حتی تم موسیقی گروه کر نیز نو و زیباست. در مجموع، من کارهای آقای خلعتبری را دوست دارم و از این که در این کار هم با ایشان همکاری داشته‌ام، خوشحالم.

  • کار برای سریال را بیشتر می‌پسندید یا اثری که به شکل آلبوم منتشر شود؟

- طبیعی است کاری که به شکل آلبوم باشد، بهتر است و من هم اثری که به شکل آلبوم ارائه شود، را بیشتر دوست دارم.

  • از نظر اجرا، کار برای سریال یا آلبوم، چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

- آهنگی که باید برای سریال ساخته شود، شاعر، آهنگساز و خواننده را در خلق آن محدود می‌کند. چون آهنگ مورد نظر باید با موضوع سریال در ارتباط باشد. البته در این نوع آهنگ‌ها و تصانیف هم، ذوق و خلاقیت مؤثرند. اما این‌خلاقیت در ساخت موسیقی سریال، در راستای موضوع آن قرار می‌گیرد.

  •  آیا موضوع سریال و سایر عوامل آن برایتان مهم است؟

- بله، خیلی مهم است که با کدام آهنگساز و کارگردان همکاری می‌کنم. حتی موضوع سریال را هم باید دوست داشته باشم تا بتوانم خواندن اشعار آن را قبول کنم.

  • تا به حال پیش آمده که به دلایلی از آهنگساز یا شاعر بخواهید که شعر را تغییر دهند؟

- خیر. اگر خواندن یک شعر برایم مطلوب نباشد، یا با شعر، ارتباط برقرار نکنم، آن کار را نمی‌پذیرم. این اتفاق برای همه پیش می‌آید چون به هر حال خواننده هم باید شعری که دوست دارد را بخواند.

  •  ممکن است پیشنهاد دهید که چند کلمه در شعر تغییر کند؟

- نوعی تعامل بین شاعر، خواننده و آهنگساز وجود دارد که باعث می‌شود، با تغییراتی در شعر و آهنگ، اثر بهتری بسازند.

  •  در خبرها آمده بود که شما قصد دارید در آلمان و آتن کنسرت داشته باشید. درباره این کنسرت‌ها و گروهی که شما را همراهی می‌کنند، بگویید.

- کنسرت آلمان در واقع در بزرگترین و مشهورترین فستیوال موسیقی این کشور به نام رولشتد (Rudolstad) اجرا می‌شود. این جشنواره روزانه نزدیک بیست هزار تماشاگر دارد و بیش از 30 گروه از کشورهای مختلف در آن شرکت می‌کنند.

 قرار است من همراه دوستانم که از بهترین نوازنده‌های ایرانی هستند، به مدت دو شب در آلمان و دو شب در آتن که فستیوال هلنیک در آن برگزار می‌شود؛ برنامه داشته باشیم. در آلمان همچنین یک ورک‌شاپ درباره موسیقی ایران خواهیم داشت. همچنین شرکت در کنسرت‌ها و فستیوال‌هایی در کشورهای تونس، ایرلند، سوییس، سوئد و فرانسه، از دیگر برنامه‌های آتی ماست.

سال گذشته نیز با همین گروه در چند شهر فرانسه کنسرت اجرا کردیم که همه آنها به مناسبت سال جهانی مولانا بود. کنسرت‌های امسال نیز درباره حضرت مولاناست و قرار است گزیده‌ای از این کنسرت‌ها، توسط یک ناشر اروپایی در اروپا منتشر شود.

  •  کدام یک از نوازندگان، همراه با چه سازهایی با شما برای اجرا، می‌آیند؟

- آقایان رشید کاکاوند، شروین مهاجر، اسحاق چگینی و سامان صمیمی با دو کمانچه، یک تار، نی و سازهای کوبه‌ای در این کنسرت‌ها حضور خواهند داشت.

  •  چرا مدتی از ارکستر موسیقی ملی کناره‌گیری کردید؟

- به دلیل کار زیاد و اجراهایی که با گروه‌های دیگر در ایران یا خارج از ایران داشتم، نتوانستم بیش از آن با ارکستر موسیقی ملی همکاری کنم. به همین دلیل حدود دو سال از ارکستر ملی دور بودم. اما در روزهای هشتم، نهم و دهم تیر ماه، قرار است با ارکستر موسیقی ملی، کنسرتی در کاخ نیاوران داشته باشم.

  •  شما با گروه‌های مختلف همکاری داشته‌اید. کار با کدام یک از آنها بهتر بود؟

- هر کدام از آنها یک تجربه جدید است. به طور مثال همکاری با مجید درخشانی در گروه خورشید برایم یک تجربه کاری خوبی بود. با گروه ایرانی به سرپرستی آقای طاهری نیز همکاری داشته‌ام و همین‌طور با گروه‌های دیگر. اما نمی‌توانم بگویم که از کار با کدام یک از آنها بیشتر راضی‌ام. چون کار با هر گروه، حال و هوای خاص خود را دارد.

  •  دوست ندارید یک گروه برای خودتان داشته باشید؟

- دوست ندارم بگوئید گروه خودتان. چون از سال‌ها پیش، با تعدادی از دوستان نوازنده در فستیوال‌ها ، کنسرت‌هایی داشته‌ایم و تقریباً در تمام جشنواره‌های بین‌المللی با هم بوده‌ایم. این گروه از بهترین دوستان من در حوزه موسیقی هستند و نمی‌توانم بگویم سرپرست این گروه کیست.

  •  دوست دارید با کدام یک از آهنگسازان ایرانی، همکاری داشته باشید؟

- در میان کسانی که در قید حیات هستند و من همیشه آثارشان را دوست داشته‌ام، می‌توانم آقایان پرویز مشکاتیان، فرهاد فخرالدینی، محمدرضا لطفی، عباس خوشدل، حسین علیزاده را نام ببرم. البته آهنگسازان دیگری هم هستند که الان حضور ذهن ندارم.

  •   مثل اینکه شما چند بار در قرائت قرآن نیز جایزه‌هایی را برده‌اید؟

- من از هفت سالگی قرآن می‌خواندم. اما یک قاری حرفه‌ای بودم. حتی در دوران دانشگاه نیز در مسابقات قرائت قرآن شرکت می‌کردم و سال دوم دانشگاه در مسابقه دانشجویان کشور، نفر دوم شدم. اما از حدود 12 سالگی موسیقی را با خواندن آواز آغاز کردم و در نهایت، آواز، حرفه‌ام شد. 

  •  پس چرا رشته بیولوژی را برای دانشگاه انتخاب کردید؟

- این رشته را هم دوست داشتم اما از همان اول می‌دانستم که در این رشته فعالیت نخواهم کرد. چون پیش از رفتن به دانشگاه هم در رادیو برنامه اجرا می‌کردم و می‌دانستم که حرفه‌ام موسیقی خواهد بود.

  • وضعیت آواز ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

- باید موسیقی را سر و سامان داد. چون در دوره‌ای، ناگهان همه درها باز شد و موسیقی‌های مختلف، توسط خوانندگان و نوازندگان متفاوت، مجوز پخش گرفتند. به نظرم باید همه نوع موسیقی تولید شود، اما لازم است آنهایی که اهل فن هستند، موسیقی خوب و جدی را بیشتر و بهتر ترویج کنند. در واقع جوانان را به شنیدن موسیقی خوب عادت دهند.

  • موسیقی خوب از نظر شما چه نوع موسیقی است؟

- از نظر برخی موسیقی بد وجود ندارد. اما من معتقدم موسیقی باید اثر خوب در شنونده بگذارد که این اثر الزاماً به فکر فرورفتن یا خلسه نیست. موسیقی می‌تواند برای انسان شادی به همراه داشته باشد و ساز درونی انسان را کوک کند. در واقع موسیقی خوب، می‌تواند غم، شادی و تمام حالات و عواطف انسانی را به همراه داشته باشد.

کد خبر 25522

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز