گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد ۲سرمایه‌گذار نخستین بشکه‌های نفت خام ایران را در بورس انرژی خریده‌اند.

آنطور که منابع غیررسمی می‌گویند یکی از خریداران یک شرکت خصوصی و خریدار دیگر یک شخص حقیقی بوده است.
به گزارش همشهری، شرکت افراشیمی یزد و یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی نخستین محموله نفت خام را در بورس انرژی خریده‌اند. درجریان نخستین روز عرضه نفت خام در بورس انرژی، حجم تقاضای خریداران به 3هزارو66 بشکه رسید اما درمقابل فقط 2هزارو920 بشکه نفت خام عرضه شد. گفته می‌شود افرا شیمی یزد 146بشکه را با قیمت 3میلیون و 63هزارو31 ریال و سرمایه‌گذار بخش خصوصی 2هزارو747 بشکه را با قیمت پایه 3میلیون و 63هزارو27 ریال خریده‌اند.

عرضه 10هزار بشکه در یک‌ماه آینده

همزمان با انتشار این اخبار غیررسمی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم اعلام کرد: عرضه نفت خام در بورس انرژی درصورت تقاضای بازار، ظرف یک‌ماه آینده به 10هزار بشکه افزایش خواهد یافت. رکن‌الدین جوادی افزود: شرکت ملی نفت ایران، آمادگی دارد تا درصورت تقاضا، عرضه میعانات گازی و نفت خام را در بورس انرژی افزایش دهد. او اعلام کرد: 200هزار بشکه میعانات گازی در طول 3‌ماه گذشته در بورس انرژی عرضه شده است که درصورت تقاضای مصرف‌کنندگان، عرضه این محصول در این بورس افزایش می‌یابد.

ورود سرمایه‌گذاران خارجی

جوادی متنوع‌سازی‌ مشتریان و حمایت از بخش خصوصی را از مهم‌ترین ویژگی‌های عرضه نفت خام در بورس انرژی اعلام کرد و گفت: از نظر شرکت ملی نفت ایران، منعی برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید نفت خام در بورس انرژی وجود ندارد. او درباره عرضه صادراتی نفت خام در بورس انرژی افزود: در گام نخست معاملات با ریال آغاز شد که بعد از رسیدن حجم معاملات به رقم قابل‌قبول، مذاکرات برای معاملات با سایر ارزها از سر گرفته خواهد شد.

تحویل در محل پالایشگاه تبریز

بابک باقری مدیر نظارت بر بازار بورس انرژی هم ضمن توضیح درباره نحوه خرید و فروش نفت خام درباره نحوه تحویل نفت به خریداران گفت:‌ تحویل نفت خام سبک داخلی براساس اعلام شرکت ملی نفت فعلا در محل پالایشگاه تبریز خواهد بود و پالایشگاه‌های اصفهان و بندرعباس به محض آماده شدن تجهیزات به محل‌های تحویل ملحق می‌شوند. او توضیح داد: نفت عرضه شده در بورس انرژی از طریق خط لوله انتقال نفت منتقل شده و قبل از ورود به پالایشگاه از طریق بازوی بارگیری به تانکرهای حمل فرآورده‌های نفتی منتقل می‌شود.

امکان دلالی نفت وجود ندارد

مدیر نظارت بر بازار بورس انرژی در پاسخ به این پرسش که‌ آیا نفت خریداری شده قابلیت فروش مجدد را در بورس دارد، گفت: نفت خریداری شده به هیچ عنوان قابلیت فروش مجدد را ندارد زیرا از همه خریداران تعهد گرفته می‌شود که نفت خریداری شده حتما در واحدهای تولیدی مورد مصرف قرار گیرد. باقری درخصوص امکان وجود دلالی در عرضه نفت خام گفت: به هیچ عنوان امکان دلالی درعرضه نفت وجود ندارد زیرا خریدار ملزم به مصرف این ماده در واحد تولیدی خود است.

ادامه عرضه

او گفت: روز دوشنبه نیز نفت خام توسط شرکت ملی نفت در بورس انرژی عرضه شد ولی خریدار نداشت و نفت خام به فروش نرفت. مدیر نظارت بر بازار بورس انرژی در مورد میزان عرضه نفت خام در روزهای آینده اعلام کرد: در حال حاضر قرار است 3هزار بشکه در بورس انرژی عرضه شود که درصورت وجود تقاضا امکان عرضه تا 10هزار بشکه نیز وجود دارد. باقری درباره امکان حضور خریداران خارجی در عرضه نفت خام گفت: در شرایط فعلی نفت خام در رینگ داخلی عرضه شده و خریداران خارجی نمی‌توانند در این عرضه حضور داشته باشند ولی با توجه به آمادگی بورس انرژی در آینده امکان عرضه نفت خام در رینگ خارجی وجود دارد.

کد خبر 255069
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز