گروه بین‌الملل: همزمان با اظهارات دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره شکست طرح براندازی نظام حاکم در سوریه، بشار اسد اعلام کرد که جنگ جاری در این کشور طی یک سال آینده پایان خواهد یافت.

سید حسن نصرالله

سید حسن نصرالله در گفت‌وگویی تفصیلی با روزنامه لبنانی السفیر، ضمن پرداختن به مهم‌ترین تحولات و رویدادهای خاورمیانه و در صدر آنها بحران جاری در سوریه، تأکید کرد که براساس داده‌ها و دانسته‌ها، طرح سرنگون‌کردن نظام حاکم در سوریه به شکست منجر شده و پایان یافته است، زیرا اکنون مشخص شده که مسئله برخلاف دیگر کشورها، مسئله شخص رئیس‌جمهور نیست. وی افزود: داده‌های میدانی، ‌نظامی، امنیتی و مردمی، اوضاع نظام و مخالفان و داده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی هم گویای این امر است.

این مقام سیاسی لبنانی تأکید کرد که مخالفان نظام نمی‌توانند آن را براندازند و تنها کاری که می‌توانند انجام دهند جنگ فرسایشی است. آنچه اکنون در سوریه و مثلا در لاذقیه می‌گذرد نه جنگی در معنای حقیقی‌اش بلکه عملیات‌های محدودی است و اوضاع اطمینان‌بخش است.سید حسن نصرالله درباره ادامه فشارها علیه نظام سوریه هم گفت: این فشارها می‌تواند ادامه یابد. تجربه 3سال گذشته ثابت کرده است که نظام حاکم در سوریه ضعیف نیست و پایگاهی مردمی نیز دارد. درصورت ضعف نظام یا نداشتن پایگاه مردمی، قطعا تاکنون سرنگون شده بود.

وی درباره فشارهای خارجی نیز گفت: اوضاع منطقه‌ای و بین‌المللی دگرگون شده و سطح فشارها در مرحله آتی بسیار کمتر از فشارهای گذشته خواهد بود؛ چه در حوزه فشارهای سیاسی و چه در عرصه رسانه‌ای یا میدانی. عربستان و قطر هرچند مواضع خود را تغییر نداده‌اند اما شدت موضع و میزان دخالت‌ها، داده‌ها و امیدهای بسته‌شده به سرنگونی بسیار تغییر یافته است. متحدان سوریه هم‌زمانی که سخن درباره سرنگونی نظام در 2یا 3یا 6‌ماه می‌رفت از پشتیبانی آن دست نکشیدند و اکنون طبیعی است که در شرایط برتری و گذر از مرحله سقوط دولت سوریه، قطعا آن را تنها نخواهند گذاشت.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در بخش دیگری از این مصاحبه طولانی، به موضع رژیم‌صهیونیستی درباره رویدادهای جاری در سوریه و خاورمیانه پرداخت و این موضع را در گذر 3سال گذشته بررسی و تحلیل کرد. وی گفت: اسرائیلی‌ها تا پیش از آغاز درگرفتن بحران در سوریه نگران بودند و اغراق نیست اگر بگوییم که در حالت ترس و وحشت به سر می‌بردند.

کنفرانس‌هایی را درباره شرایط استراتژیک برگزار و پیش‌بینی کردند که اوضاع کاملا به نفع مقاومت لبنان است و محوری از کشورهای ایران، ‌عراق، ‌سوریه، مصر و فلسطین در حال شکل‌گیری است. اما زمانی که بحران سوریه آغاز شد، اسرائیلی‌ها 180درجه تغییر و نوعی احساس آرامش کردند. آنان هر گزینه‌ای به جز گزینه بشار اسد را در سوریه ترجیح می‌دهند. سید حسن نصرالله در ادامه به موضع اسرائیلی‌ها درباره اوضاع کنونی سوریه پرداخت و گفت: اسرائیلی‌ها امروز با نگرش به اوضاع جاری در مصر، سوریه و فلسطین از رام‌الله گرفته تا نوار غزه می‌بینند که میزان خطرات و تهدیدات کاهش یافته و دیگر اوضاع مانند سابق نیست و تنها نگرانی آنان از ایران است.

اسد: جنگ در سوریه تا یک سال آینده پایان می‌یابد

به موازات اظهارات سیدحسن نصرالله، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه هم در سخنانی که رویترز آن را منتشر کرد، پیش‌بینی کرده است که جنگ در کشورش تا یک سال آینده پایان خواهد یافت.بنا به اظهارات بشار اسد خطاب به یک دیپلمات روس که هنوز هیچ مقام رسمی آن را تأیید یا رد نکرده، آمده است که عملیات نظامی در سوریه تا یک سال آینده پایان می‌یابد. درصورت صحت این اظهارات، می‌توان گفت که بشاراسد با توجه به پیشروی‌های میدانی ارتش در ماه‌های اخیر این اظهارات را بیان کرده است.

اما در عرصه بین‌المللی، روزنامه النبأ با منتشرکردن آنچه جزئیات دیدار وزیر خارجه روسیه با رئیس ائتلاف مخالفان سوریه در نشست دوم ژنو خوانده، نوشته است که سرگئی لاوروف خطاب به احمد الجربا تأکید کرده است که مخالفان قادر به خارج کردن بشار اسد از کاخ ریاست‌جمهوری نیستند. سرگئی لاوروف در این دیدار تأکید کرده که نه روسیه و نه مخالفان نمی‌توانند بشار اسد را از کاخ ریاست‌جمهوری خارج سازند و حضور وی در قدرت واقعیتی است که مخالفان باید آن را بپذیرند. به نوشته النبأ، لاوروف این اظهارات را در پاسخ به درخواست الجربا برای اعمال فشار بر اسد به‌منظور کناره‌گیری از قدرت بیان کرده است.

کد خبر 255062
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز