همشهری آنلاین: به طور معمول میزان انباشت زباله سواحل در ایام نوروز به میزان دو تا سه برابر افزایش می‌یابد.

وضعیت انباشت زباله سواحل کشور در ایام نوروز نامناسب بود

به گزارش ایرنا محمد درویش گفت: در روزهایی غیر از ایام نوروز، روزانه 5 هزار تن زباله در سه استان شمالی کشور تولید می‌شود که 3 هزار تن این زباله‌ها در استان مازندران و در دو استان گیلان و گلستان هر کدام هزار تن زباله تولید می‌شود.

وی افزود: این میزان تولید زباله در روزهای تعطیل نوروزی به 2 تا 3 برابر افزایش می‌یابد یعنی به حدود 10 تا 15 هزار تن می‌رسد.

درویش ادامه داد: گزارش‌ها نشان می‌دهد وضعیت زباله در ایام نوروز 93 در سواحل محمود آباد، نور و قائمشهر در استان مازندران مناسب نبود در حالی که در مناطق ساحلی دیگر تالاب انزلی و بوجاق در استان گیلان و تالاب‌های آلاگل، آلماگل، آجی‌گل و میانکاله در استان گلستان نسبت به سال گذشته وضعیت مناسبی داشتند.

مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اجرای طرح "مسیر سبز، ساحل پاک" برای اولین بار به صورت آزمایشی در 6 استان کشور گفت: این طرح در نوروز 93 با همکاری استانداری‌های استان‌های تهران، البرز، قزوین، گیلان، مازندران و گلستان اجرا شد و قرار است مرحله دوم آن در تابستان و مرحله سوم آن در تمام طول سال و در سراسر کشور اجرا شود.

تفاهم‌نامه طرح مسیر سبز- ساحل پاک 26 اسفندماه 92 بین معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و استانداران 6 استان تهران، البرز، قزوین، گلستان، مازندران و گیلان به امضا رسید.

درویش گفت: اجرای این طرح بسیار موفقیت‌آمیز بود و خوشبختانه استانداری‌های این استان‌ها، ادارات کل محیط زیست و سازمان‌های مردم نهاد (سمن‌های) زیست محیطی همکاری بسیار خوبی در اجرای این طرح داشتند. با توجه به این که این طرح در روزهای پایانی سال 92 به امضا رسیده بود اما روند کار با شدت و جدیت خوبی دنبال شد.

بر این اساس صفحه مستقلی در شبکه‌های مجازی اجتماعی راه‌اندازی شد و از اهالی استان‌ها خواسته شد عکس‌هایی از کیفیت اجرای این طرح ارایه دهند که بعد از بررسی توسط داوران بهترین و اثرگذارترین عکس انتخاب و جوایزی به عکاس آنها اهدا می‌شود.

مسئول دبیرخانه طرح مسیر سبز- ساحل پاک با بیان این که آخرین مهلت ارسال عکس‌ها تا 19 فروردین ماه است، گفت: متولی برگزاری این مسابقه اداره کل محیط زیست استان مازندران است و علاوه بر این سمن‌های زیست محیطی استان‌های شمالی کشور هم در این زمینه همکاری می‌کنند.

قرار است مدیران کل محیط زیست استان‌های تهران، البرز، قزوین، گیلان، مازندران و گلستان در 18 فروردین ماه گزارش کاملی از اجرای طرح را ارایه دهند و در هفته هوای پاک (2 تا 9 اردیبهشت ماه) جلسه‌ای با حضور استانداران این استان‌ها و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پارک پردیسان برگزار و جمع‌بندی نهایی از روند طرح تهیه و ارایه شود.

همچنین کلیپ‌هایی با عنوان مسیر سبز و ساحل پاک در روزهای آخر اسفند ماه تهیه شد که قرار بود در ایام نوروز از صدا و سیما پخش شود که این کار انجام نشد، زمان پخش این کلیپ‌ها به فرصت مناسب دیگری موکول شده است.

یکی از مشکلات ایام نوروز برخورد خودروها با وحوش بود که بر اساس گزارش‌های رسیده با اجرای طرح مسیر سبز- ساحل پاک در نوروز امسال برخورد خودروها با وحوش به صورت محسوسی کاهش یافت.

به گفته وی مرحله دوم اجرای طرح مسیر سبز- ساحل پاک در تابستان 93 و مرحله سوم و نهایی در نوروز 94 در سراسر کشور اجرا خواهد شد. 

کد خبر 255013
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز