دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: آب بعد از اکسیژن مهمترین عامل ادامه حیات برای موجودات زنده است.

آب

به گزارش ایسنا، ما می‌توانیم هفته‌ها بدون غذا بمانیم اما بدون آب فقط چند روز زنده خواهیم ماند. آب یکی از ترکیبات اصلی بدن است که تقریبا حدود 60 تا 70 درصد وزن بدن انسان را تشکیل می‌دهد و هم در داخل و هم در خارج سلول‌ها وجود دارد و به همین دلیل برای انجام وظیفه سلول‌ها، وجود آب کافی در بدن حیاتی است.

به گزارش ایسنا به نقل از وب‌ام‌دی، در صورتی که بدن 15 درصد آب از دست بدهد، خطر جدی انسان را تهدید می‌کند از این رو برای هر فرد، نوشیدن آب ضروری است. کمبود آب در بدن می‌تواند عامل ابتلا به بیماری‌های مهم و تهدیدکننده باشد. در این مقاله به برخی از اثرات شگفت‌انگیز نوشیدن آب کافی برای حفظ سلامت بدن اشاره شده که به شرح زیر است:

آب، لاغر می‌کند

اگر قصد کاهش وزن دارید خوب است بدانید که نوشیدن آب موجب افزایش متابولیسم بدن می‌شود و به شما کمک می‌کند تا بیشتر احساس سیری کنید. همچنین نوشیدن آب به جای نوشیدنی‌های حاوی کالری و نوشیدن یک لیوان آب پیش از هر وعده غذایی احساس سیری را افزایش می‌دهد. در حقیقت نوشیدن آب به خصوص آب سرد باعث می‌شود بدن برای گرم کردن آب سرد، فعالیت بیشتری داشته باشد و در نتیجه سوخت و ساز آن افزایش می‌یابد.

آب، انرژی بدن را افزایش می‌دهد

اگر در بدنتان احساس خشکی و پژمردگی دارید، آب بنوشید. از دست رفتن آب بدن شما را خسته و کم‌توان می کند. همچنین نوشیدن آب کافی به قلب کمک می‌کند تا خون را با کارایی بهتری پمپاژ کند. علاوه بر این نوشیدن آب در کمک به انتقال اکسیژن و دیگر مواد مغذی به سلول‌های بدن موثر است.

آب، استرس را کاهش می‌دهد

حدود 70 تا 80 درصد بافت مغز از آب تشکیل شده است. در صورتی که بدن آب کافی نداشته باشد به جسم و ذهن احساس خستگی و استرس وارد می‌شود. برای آنکه میزان استرس خود را کاهش دهید همیشه یک لیوان آب در کنار میز کار خود داشته باشید و در طول روز مرتب آب بنوشید.

آب،‌ عضلات را تقویت می‌کند

نوشیدن آب از گرفتگی ماهیچه‌ها جلوگیری می‌کند و مفاصل بدن را نرم می‌سازد. زمانی که در بدن آب کافی وجود داشته باشد می‌توان برای مدت زمان بیشتری فعالیت جسمی داشت.

آب، پوست را تغذیه می‌کند

آب همچون یک کرم زیبایی طبیعی عمل می‌کند و موجب می‌شود سلول‌های پوستی تازه شده و پوست جوان‌تر به نظر برسد. کم شدن آب بدن به افزایش چین و چروک‌های پوست می‌انجامد.

آب، سلامت دستگاه گوارش را تامین می‌کند

آب نیز همچون فیبر خوراکی برای فرآیند هضم غذا حائز اهمیت است. آب کمک می‌کند ذرات مازاد در بدن حل شده و از طریق دستگاه گوارشی به راحتی عبور کنند و در نتیجه عمل دفع را آسان می‌کند.

آب، خطر تشکیل سنگ کلیه را کاهش می‌دهد

آمار نشان می‌دهد اخیرا شمار مبتلایان به سنگ کلیه رو به افزایش است که یکی از دلایل آن به خصوص در کودکان، عدم نوشیدن آب کافی است. آب، ادرار را رقیق کرده و خطر تشکیل سنگ کلیه را کاهش می‌دهد.

آیا شما به اندازه کافی آب می‌نوشید؟

مقدار دقیق آب مورد نیاز بدن به جثه فرد، میزان فعالیت، نوع آب و هوای محل زندگی و وضعیت عمومی سلامت بدن بستگی دارد. همچنین در مواقع ورزش کردن یا تعریق زیاد میزان آب مورد نیاز بدن بیشتر می‌شود.

کد خبر 254998
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز