همشهری آنلاین: شامگاه دیشب تالار ایوان شمس میزبان مردمی بود که با خرید بلیت‌های فیلم «خط ویژه» برای نجان جان جوان ۲۶ ساله محکوم به اعدام دست به کار شدند. فروش بلیتی به قیمت ۴۹ میلیون تومان، حضور فعال فرزندان شهدا و سینماگران، اراده خانواده مقتول برای ساخت مدرسه با پول دیه، کمک میلیونی یک چهره فوتبالی از اهم اتفاقات دیشب بود.

کی مرام

به گزارش مهر، منصور لشکری تهیه‌کننده فیلم سینمایی «خط ویژه» با بیان این مطلب که تنها 38 میلیون تومان برای پرداخت دیه جوان 26 ساله باقی مانده است، گفت: شب گذشته در مراسم همت عالی اکران فیلم سینمایی «خط ویژه» برای جمع آوری دیه جوان 26 ساله متهم به قتل، با استقبال بالایی در ایوان شمس مواجه شدیم به گونه ای که مجبور شدیم 2 اکران برای این فیلم در این سالن داشته باشیم.

وی ادامه داد: قیمت بلیت‌ها از 20 هزار تومان به بالا انتخاب شده بود و مردم با علاقه بسیار در این مراسم خیریه شرکت کردند. اما مسئله جالب تر این بود که در داخل سالن، ما متوجه شدیم که خانواده مقتول این پول را به عنوان دیه نمی‌خواهند، بلکه می‌خواهند از دیه 300 میلیون تومانی برای ساخت یک مدرسه در منطقه محروم محل زندگی جوان کشته شده استفاده کنند، همین مسئله سبب شد تا میلاد کی‌مرام روی صحنه برود و از مردم بخواهد تا بیشتر در این مراسم کمک کنند که خوشبختانه کمک‌های بسیاری در سالن جمع آوری شد. در واقع نیت متفاوت خانواده مقتول کمک کرد تا حاضران در مراسم کمک‌های بیشتری را انجام دهند.

لشکری گفت: بیشترین بلیتی که برای نمایش این فیلم سینمایی شب گذشته فروخته شد، بلیتی به مبلغ 49 میلیون تومان بود. در کنار آن نیز گروه نمایشی «سقراط» یک بلیت با قیمت 12 میلیون و 600 هزار تومان برای شرکت در مراسم همت عالی خریداری کرد که این حرکت برای ما بسیار با اهمیت و قابل احترام بود.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «خط ویژه» با اشاره به این مطلب که مهم نیست که افراد حاضر در این مراسم بلیت نمایش فیلم را به قیمت 10 هزار تومان یا 49 میلیون تومان خریداری کردند، بیان کرد: مهم این است که مردم ما در هر شرایطی دست به دست هم می دهند تا بتوانند جان یک جوان را نجات دهند.

وی ادامه داد: متاسفانه نزاع های خیابانی یک آسیب اجتماعی است. اگر جوانان ما درست تربیت شوند، هیچ گاه چنین اتفاقاتی در جامعه رخ نمی دهد، هیچ گاه یک جوان 18 ساله در خیابان کشته نمی شود و یک جوان دیگر 7 سال در زندان بماند تا حکم نهایی او صادر شود.

منصور لشکری در پایان گفت: در چنین شرایطی بهتر است خود را هم جای خانواده مقتول و هم جای خانواده مجرم بگذاریم، آن وقت می دانیم که چگونه باید کمک کنیم تا جان یک جوان را نجات دهیم و خون جوان دیگری را پایمال نکنیم.

شب گذشته، 16 فرودین ماه عوامل فیلم سینمایی «خط ویژه» برای نجات جان یک جوان 26 ساله متهم به قتل، یک مراسم همت عالی با حضور مردم و هنرمندان و ورزشکاران برگزار کردند تا بتوانند دیه 300 میلیون تومانی را برای نجات جان این جوان جمع کنند. در این مراسم 262 میلیون تومان با مشارکت مردم جمع شد.

در ابتدای مراسم، رخشان بنی اعتماد کارگردان سینمایی خطاب به مردم گفت: باید به خاطر این تلاش و این همدلی که در بین مردم وجود دارد، خدا را شکر کرد چراکه اگر این انگیزه‌های مردمی نبود، در برابر معلولیت های متعدد سازمان های تصمیم گیرنده نمی دانیم که چه بر سر ما می آمد. درود به همه ملت ایران که در همه مقاطع، تنگاناها و بزنگاهای حساس این اراده جمعی آن ها به کار آمده است. واقعا باید امیدوار بود و بیشتر از امیدواری باید درباره راه حل کاهش فشارهای اقتصادی و اجتماعی که روز به روز باعث افزایش میزان خشونت می شود، مطالبه کرد.

وی ادامه داد: امیدوارم روز برسد که دیگر نیاز به قصاص نباشد. نمی‌ شود انتظار داشت جامعه در مقابل هر پدیده جرم‌زایی واکنش نشان ندهد، اما به نظرم دیده شدن هیچ سری بر سر دار تنبیه هیچ ملتی نیست و زمینه خشونت را بالا و بالاتر می‌برد. امیدوارم بیشتر از امیدوار بودن، مطالبه کنیم و بخواهیم و سعی کنیم، چه ما که تریبونی در درست داریم و چه سیاست‌گذاران. امیدوارم روزی برسد که ما دیگر برای جمع آوری دیه دور هم جمع نشویم و این پول‌ ها برای زیر ساخت‌‌های فرهنگی که باعث کاهش زمینه‌های خشونت می‌شود هزینه شود.

تهمینه میلانی دومین کارگردان زنی بود که در این مراسم سخنرانی کرد و گفت: متاسفانه در نبود انجمن های مردم نهاد، ما مجبوریم به شکل خودجوش و در جمع های کوچک اقدام به انجام چنین کارهایی کنیم و فقط می‌شود گفت واقعا کارساز است، هر قدمی که برداریم چه کوچک و چه بزرگ به شما اطمینان می‌دهم که تاثیرگذار است. ما با همین روش موفق شدیم چند زندانی را از اعدام نجات بدهیم، من امیدوار این راهی را که تک تک شما پیش رو گرفته‌اید تداوم داشته باشد.

در این مراسم بهاره رهنما، پیمان قاسم خانی، تهمینه میلانی، مصطفی کیای، پریناز ایزدیار، امید حاجیلی، پرند زاهدی، محسن افشانی، علیرضا زرین دست، رضا تاجبخش، هومن سیدی، حسین هدایتی، رضا عطاران، منصور لشکری، محسن کیایی، امیر رضا خادم حضور داشتند.

همچنین گروه های مادران صلح، سعیده قدس بنیان گذار بیمارستان محک، یاوران دانش و مهر مبالغی برای کمک اهدا کردند که حسین هدایتی از چهره‌های فوتبالی با اهدای مبلغی حدود 100 میلیون تومان رکورددار کمک همت عالی در این مراسم شد.

علاوه بر آن مهدی همت فرزند شهید محمد ابراهیم همت و علی کشوری فرزند شهید احمد کشوری، مهدی عباسی فرزند شهید احمد عباسی، داوود کریمی فرزند شهید عباس کریمی در این مراسم حضور داشتند که مبالغی را برای کمک اهدا کردند.

در پایان مراسم، حاضران در مراسم به احترام و یادآوری شهید جمشید دانایی‌فر ایستاده و یک دقیقه سکوت کردند.

کد خبر 254870
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز