همشهری‌آنلاین: سینما و تئاتر ایران در ۱۵ روز نیمه تعطیل سپری شده، روزهای آرامی را نسبت به تعطیلات سال‌های قبل‌تر سپری کرد.

سینما

به گزارش ایسنا، همچنان خبر مرگ در تعطیلات نوروزی، انتشار خبر را متوقف نکرد و باعث شد که یکی از خبرهای مهم این حوزه درگذشت، 3 هنرمند باشد.

  • حمید مهرآرا

8 فروردین ماه، خبر فوت حمید مهرآرا کام شیرین نوروزی سینماگران را تلخ کرد. این هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون بعد از تحمل 8 سال بیماری دیابت، نهایت در سن 71 سالگی درگذشت و در قطعه هنرمندان آرام گرفت.‌

او چندی قبل بر اثر بیماری دیابت پایش قطع شده بود و برای اثبات هنرمندی‌اش از او خواسته شده بود استشهاد محلی پر کند.

حمید مهرآرا در آثار هنری چون تاراج، امیر کبیر، پهلوانان نمی‌میرند، آرایشگاه زیبا، روزگار جوانی و تئاتر پیروزی در شیکاگو به کارگردانی داوود رشیدی بازی داشته است.

  • شیرین شازده احمدی 

شیرین شازده احمدی طراح صحنه و لباس سینمای ایران نیز که روز پنج‌شنبه (7 فروردین ماه) به موجب آتش سوزی در منزلش دچار 97 درصد سوختگی شد به بیمارستان انتقال داده شد و بعد از شش روز بستری در بیمارستان، سرانجام ظهر روز 13 فروردین درگذشت.

  • نادر قانع

کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس قدیمی هم در تعطیلات نوروزی سپری شده راهی قطعه هنرمندان شد.

این هنرمند قدیمی که به علت کهولت سن درگذشت، متولد 1316 تهران بود و 6 فروردین ماه از دنیا رفت.

قانع فعالیت هنری‌اش را از دوران دبیرستان و با ایفای نقش در نمایشنامه‌های مدرسه‌ای آغاز کرد و سپس وارد عرصه‌های حرفه‌ای کار نمایش شد.

اولین نقش جدی خود را در نمایشنامه شاهزاده هامبورگ بازی کرد و پس از تجربه اندوزی در عرصه بازیگری، کار فیلم‌نامه‌نویسی و سینما در تعدادی از فیلم‌های سینمایی بازی کرد و در سال 1347 اولین فیلم بلند سینمایی‌اش را با عنوان یک فیلم حادثه‌ای جناحی با نام تونل ساخت.

دیگر فیلم‌های او نیز در مقام کارگردان عبارتند از فریاد انسانها، احمد چکمه‌ای، مردی در آتش، تشنه باران، فرار از بند.

  • سینما

اما به غیر از خبر مرگ، آنچه در تعطیلات نوروزی سپری شده در حوزه سینما به چشم آمد به روال هر ساله انتشار آمار فروش فیلم‌های نوروزی به روایت پخش‌کنندگان و تهیه‌کنندگان فیلم‌ها بود که از رضایت آنها حکایت داشت اما باید صبر کرد تا آمار رسمی فروش فیلم‌های نوروزی بعد از تعطیلات منتشر شود تا بتوان ارزیابی بهتری از اکران نوروزی داشت.

  • فریبرز عرب‌نیا

اما شکست سکوت فریبرز عرب‌نیا درباره حواشی چ از خبرهای داغ تعطیلات نوروز بود.

عرب‌نیا که در ویژه‌نامه تحویل سال نو در شبکه 2 حاضر شده بود در پاسخ به مجریان برنامه ( آزاده‌نامداری و فرزاد حسنی) درباره همکاری او با ابراهیم حاتمی‌کیا و سکوتش در فیلم سینمایی چ و همچنین حاضر نشدن او در محافل گوناگونی که ویژه این فیلم برگزار می‌شود، گفت: اگر به احترام شما و خانم نبود می‌گفتم، لطفا سئوال بعدی اما سعی می‌کنم با حرمت این سئوال را بی‌جواب نگذارم. خیلی کلی جواب می‌دهم و درباره فیلم یا آدم خاصی حرف نمی‌زنم.

او تاکید کرد: ما متاسفانه مثل شرایطی که دوران طاعون آلبرکامو به آن اشاره می‌کند با فراگیر شدن بی‌اخلاقی، فساد یا هر چیز ناخوشایندی روبرو هستیم و کم کم که جلو می‌رود شرایطی پیش آمده که آدم‌های سالم، مریض به نظر می‌آیند و آنهایی که طاعون دارند ارج و قرب و مقام ظاهری می‌گیرند. بهتر است به حرمت سال نو این بحث را ادامه ندهم. تزویر در برخی از عرصه‌ها گناهی نابخشودنی‌تر است مثلا اگر فیلمی بازاری به قصد فروش ساخته می‌شود تزویر آنقدر مهلک نیست اما وقتی از مضامین مقدس صحبت می‌کنیم تزویر بی‌اخلاقی و خودشیفتگی در این شرایط گناهان نابخشوده‌تری به حساب می‌آیند.

بازیگر فیلم چ یادآور شد: من از دوستی پرسیدم قصه زیبای حضرت یوسف چه تمی دارد و چرا در قرآن عنوان شده است او نظرش را گفت و نظر مرا پرسید من هم گفتم به نظر من قصه یوسف این را می‌گوید که عزت و ذلت دست خداست و باقی همه هیاهو بر سر هیچ است.

عرب‌نیا اذعان کرد: ما قرار نیست از رسانه سالاری غرب تبعیت کنیم. متاسفانه رابطه بین هنرمند و مردم این طور تعریف شده که هنرمندان محتاج توجه مردم هستند و هر کاری برای این موضوع می‌کنند، اما من جایگزینی برای این تفکر دارم که شاید با رسانه سالاری غرب همخوان نباشد اما با اعتقادات این مرز و بوم و کشور چه پیش از اسلام و چه بعد از آن همخوان است.

او ادامه داد: قرار نیست هنرمند به حرف‌ها و توقعات مردم وابسته باشد، باید سرنوشت مردم برای هنرمند اهمیت داشته باشد نه قضاوت آنها. به نظر من از جایی که قضاوت مردم برایمان مهم می شود شروع به تزویر می‌کنیم. خودم را می‌گویم که برای اینکه در این وادی نیفتم سرنوشت مردم مهمتر از این است که توسط آنها تایید بشوم یا نشوم.

عرب‌نیا در انتهای سخنانش گفت: زندگی برای همین است که ما مدام آرزو کنیم و به آن جامه عمل بپوشانیم و من امیدوارم تا 5 ثانیه قبل از فوتم نیز آرزو داشته باشم و امیدوارم همه یادمان نرود مقام من همان مقام توست و من و تو یک چیز هستیم اما این نکته را ما یادمان می‌رود و این طور می شود که منفعت من را با منفعت تو یکی نمی‌دانیم اما اگر این دو را منطبق بدانیم به میل پروردگار چقدر کیف دارد که مدام آرزو کنیم.

  • علی جنتی 

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بخشی از پیام تبریک نوروزی‌اش گفت: امسال از اینکه فرهنگ و هنر و صاحبان اصلی آن یعنی پدیدآورندگان و هنرمندان در افق تازه‌ای تنفس می‌کنند بسیار شادمانیم. فرهنگ و هنر در سالی که گذشت با فراز و فرود‌های بسیار همراه بود اما مهم‌تر از همه بارقه امیدی است که در دل پدیدآورندگان این مرز و بوم نقش بست و احساس آرامش و امنیت را به میان اهالی فرهنگ و هنر بازگرداند. پروردگار را از بابت استجابت دعاهایمان شاکریم . بهار این تحفه و تحول الهی و نوروز، این یادگار دیرینه نیاکان فرهنگ‌پرورمان را به همه مردم ایران، تبریک می‌گویم. باشد که همواره در پناه عنایات فاطمی پیروز و موفق باشید. بیشتر بدانید

  • علی مرادخانی

روز 9 فروردین ماه، علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد به همراه مدیران مجموعه معاونت به عید دیدنی وزیر ارشاد رفتند.

علی جنتی در این دیدار دعوت از سفیران کشورهای مختلف برای حضور در برنامه‌های گوناگون فرهنگی را یکی از راه‌هایی دانست که زمینه‌ساز ارتباط بیش‌تر اهالی فرهنگ و هنر ایران با مدیران و هنرمندان دیگر کشورهای جهان خواهد شد.

او همچنین گسترش دیپلماسی فرهنگی با نهادهای مرتبط و رایزنان فرهنگی سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در دیگر کشورها را یکی از راه‌های اثرگذار در جهت استفاده هرچه بهتر از این ظرفیت عنوان کرد و خواستار برقراری ارتباط مسئولان با این مراکز شد.

  • تئاتر

برخلاف سال‌های سپری شده،کاملا تعطیل نبود. دو نمایش سقراط نوشته و اجرای حمیدرضا نعیمی در تالار وحدت و شکلک نوشته نغمه ثمیمی و اجرای کیومرث مرادی در موسسه فارسی زبانان (اکو) از هفته دوم فروردین به صحنه رفت.

کد خبر 254591
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز