پنجشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: تحقیقات محققان آمریکایی نشان داده که چگونگی طراحی داخلی، نوع تجمع جوامع باکتریایی را در درون ساختمان‌ها شکل می‌دهد. در این میان متمایزترین جوامع باکتریایی در حمام‌ها به دلیل شستشوی بدن است.

حمام

به گزارش ایسنا، تیمی 10 نفره از زیست‌شناسان و معماران دانشگاه اورگون بر این باورند، تجمع پروتوباکتری‌ها و انواع مختلف باکتری‌ها در داخل ساختمان‌ها بسته به نوع طراحی آنها متفاوت است و این که انتخاب طراحی داخلی ساختمان بر جغرافیای زیستی جوامع میکروبی در این محیط‌ها تاثیرگذار است.

این مطالعه بخشی از تلاش «مرکز زیست‌شناسی و محیط ‌ساخته‌ شده» (BioBE) دانشگاه اورگون است که هدف از آن، کنکاش میکروب‌های داخل ساختمان‌هاست؛ مکانی که افراد بخش اعظم وقتشان را در آنجا سپری می‌کنند.

تیم تحقیقاتی حاضر، دی‌ان‌ای بیش از 30 هزار نوع مختلف باکتری‌ را در سراسر ساختمان تجاری لیلیس هال واقع در دانشگاه اورگون تحلیل کرد و دریافت نوع فعالیت افراد در اتاق‌ها و تعداد اشخاص موجود در آنها نیز در چگونگی تجمع باکتریایی دخیل‌ است.

در این مطالعه، باکتری‌های مرتبط با روده انسان از قبیل lactobacillus، staphylococcus و clostridium اغلب در غبار حمام وجود داشتند و متمایزترین جوامع باکتریایی در حمام‌ها به دلیل شست‌وشو دادن بدن تجمع کرده بودند. همچنین در اتاق‌های دارای تهویه طبیعی، باکتری‌های مرتبط با گیاه و خاک مانند methylobacterium وجود داشتند و انتخاب ساده مکان ورود هوا می‌تواند بر انواع باکتری‌های ورودی اثر بگذارد.

تحقیق جدید درک دانشمندان از میکروارگانیسم‌های احاطه‌کننده انسان و زیست‌بوم‌های پیچیده موجود در محیط‌های ساخته‌شده را بسط می‌دهد و گامی مهم به سوی ارتقای بهداشت انسانی و پایداری و زیست‌پذیری محیطی از طریق طراحی بهینه است.

جزئیات این مطالعه در مجله PLOS ONE منتشر شد.

کد خبر 254533
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز