همشهری آنلاین: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست محدودیت منابع آب را مهم‌ترین چالش پیش رو در ایران دانست.

ابتکار جایکا

 

به گایلنا، معصومه ابتکار در مقر اصلی آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) پس از ملاقات با رئیس جایکا، در جمع روسا و نمایندگان شرکت‌های بزرگ تولیدی و سرمایه گذاری در حوزه محیط زیست حاضر و برای ایشان سخنرانی کرد. این موسسات و شرکت‌ها در زمینه‌های مختلف فناوری‌های پاک مانند خودروهای دوستدار محیط زیست فعال هستند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان با اشاره به اهمیت مباحث زیست محیطی به عنوان مسائلی جهانی، گفت: رئیس جمهوری ایران دکتر روحانی در دوران تدبیر و امید به ارتقای کیفیت محیط زیست اهتمام جدی داشته و بر ضرورت به کارگیری دیپلماسی محیط زیستی و تبادل تجربیات در این زمینه تاکید دارند.

ابتکار با اشاره به چالش‌های زیست محیطی در ایران، محدودیت منابع آب را مهم‌ترین چالش پیش رو در ایران دانست.

وی با تشریح وضعیت دریاچه ارومیه، تالاب هامون و مشکلات سایر تالاب‌های در معرض تهدید، موضوع آسیب پذیری ایران از حیث پدیده گرمایش جهانی و توسعه ناپایدار را مهم شمرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به فرسایش زمین به عنوان دومین معضل مهم زیست محیطی ایران پرداخته و بیابان زایی، چرای بی‌رویه، استفاده نامناسب از آفت کش‌ها و جنگل زدایی را از عوامل تشدید روند فرسایش خاک در ایران بر شمرد.

ابتکار با طرح موضوع بهره وری انرژی، بحث امنیت انرژی، کاهش انتشار دی اکسید کربن، کاهش مصرف حامل‌های انرژی و بهره گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر را در زمره سیاست‌های پیش رو اعلام کرد و در خصوص مشکل آلودگی هوا ضمن اشاره به سوابق همکاری با جایکا برای تدوین برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهر تهران اظهار داشت: استفاده از سوخت‌های پاک، خودروهای هیبریدی، برقی در بخش خودروهای سواری و موتورسیکلت‌ها و حمل و نقل عمومی از راهبردهای محیط زیست ایران در رفع و کاهش آلودگی هوا ناشی از خودروهاست.

معاون رئیس جمهور موضوع گرد وغبار را از دیگر چالش‌ها خوانده و بر ضرورت ارتقای شبکه مشترک هشدار و پایش کیفیت هوا با مراجع علمی، تخصصی و علاقمندی ایران به اخذ تجربیات ژاپن در این زمینه را با توجه به منطقه‌ای بودن موضوع تاکید کرد.

ابتکار با تاکید برغنای تنوع زیستی ایران افزود: چالش‌های مرتبط با تقلیل ذخایر تنوع زیستی بسیار مهم بوده و در حال حاضرتوجه به آن از مباحث پیش روی محیط زیست ایران است.

وی در ادامه به مبحث مدیریت پسماند پرداخته و روش‌های تقلیل، بازیافت و امحای پسماند را مطرح و خاطرنشان کرد که ما به همکاری با کشورهای مختلف جهان به ویژه ژاپن برای مدیریت مطلوب و بهینه پسماند‌ها تمایل داریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پس از تشریح چالش‌ها، به فرصت‌های موجود در ایران پرداخت.

وی به تنوع زیستی، اقلیمی و جاذبه‌ها و قابلیت‌های طبیعت گردی و اکوتوریسم، همچنین وجود تشکل‌های مردم نهاد مدافع محیط زیست و فارغ التحصیلان و متخصصین فراوان در این حوزه، فرصت‌های علمی و تکنولوژیکی، زمینه‌های فرهنگی و دینی، زیرساخت‌های ارتباطات، بهداشت عمومی و دسترسی به آب سالم اشاره کرده و اظهار داشت: خوشبختانه پتانسیل سیاسی و اجتماعی ایران امروز همسو با سیاست‌های مدیریتی دکتر روحانی برای تعامل و مشارکت فعال با جامعه بین‌المللی شکل گرفته و امیدواریم این امر در برهه زمانی حاضر منتج به ارتقای شاخص‌های کیفیت زندگی برای ایرانیان و در ‌‌نهایت جامعه جهانی شود.

کد خبر 254523
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز