همشهری آنلاین: شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل با رای گیری، قطعنامه مساله اوکراین را به تصویب رساند. این قطعنامه بر تعهدات تضمین حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید و در ضمن طرف‌ها را به حل مسالمت آمیز بحران اوکراین با گفت و گوی سیاسی مستقیم دعوت کرد.

ukraine

مجمع عمومی سازمان ملل مساله اوکراین را مورد مطالعه و بررسی قرار داده و پیش نویس قطعنامه ای تحت عنوان "تمامیت ارضی اوکراین" را به رای گذاشت. براساس نتایج رای گیری، 100 کشور از جمله آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان رای موافق داده و 11 کشور از جمله روسیه، کوبا، کره شمالی و ونزئلا با این پیش نویس مخالفت کرده و 58 کشور از جمله چین، برزیل، هند، آفریقای جنوبی و ازبکستان رای ممتنع دادند. براساس مقررات مجمع عمومی سازمان ملل، پیش نویس قطعنامه با رای اکثریت به تصویب رسیده و هیچ کشوری حق وتو ندارد.

در این قطعنامه آمده است: مجمع عمومی سازمان ملل بر تعهدات خود نسبت به حق حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی اوکراین در داخل مرزهای تایید شده بین المللی تاکید می‌کند . قطعانامه یاد شده از طرف ها درخواست می کند که بی درنگ برای حل مسالمت آمیز بحران اوکراین از طریق گفت و گوی سیاسی مستقیم اقدام کنند و با حفظ خویشتنداری از عملیات یک جانبه که باعث وخیم تر شدن اوضاع می‌شود، خودداری کنند و به طور کامل با تلاش های میانجیگری بین المللی همکاری کنند.

در این قطعنامه همچنین آمده است: همه پرسی جمهوری خودمختار کریمه و شهر سواستوپول در 16 مارس، بی اعتبار است و نمی تواند اصل جایگاه کریمه و سواستوپول را تغییر دهد. در این قطعنامه به روسیه اشاره ای نشده است.

لیو جیه یی نماینده دائمی چین در سازمان ملل گفت: مساله اوکراین با منافع و نگرانی طرف ها مرتبط بوده و حل این مساله باید منافع طرف ها را مد نظر قرار دهد. دو طرف باید با خویشتنداری از تشدید تنش های پیشگیری کرده و همچنان از روش سیاسی و دیپلماتیک اختلافات را کاهش دهند و در چارچوب قانونی و نظم مساله اوکراین را حل کنند.

 

کد خبر 254132
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز