همشهری آنلاین: رییس جمهوری در مراسم پنجمین جشن جهانی نوروز در افغانستان گفت: به عنوان سران دولت‌هایی که بر سر سفره نوروز نشسته‌ایم، باید به سنت ملت‌های خود اقتدا و از دولت‌های خود غبار روبی کنیم، غبار قهر و کینه و کدورت را بزداییم و پایه‌های آشتی، همزیستی و همدلی را میان خود تقویت کنیم.

متن کامل سخنان رییس جمهوری در مراسم پنجمین جشن جهانی نوروز در افغانستان به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین
جناب آقای حامد کرزی، ریاست محترم جمهوری اسلامی افغانستان
روسای جمهور، مقامات و میهمانان عالی رتبه

خانم‌ها، آقایان

خدای بزرگ را سپاسگزارم که بار دیگر نوروزِ شادمانه، ما را در کنار یکدیگر گرد آورد و بر سفره سبز خود میهمان کرد. سفره ای که رنگ و بوی تاریخ هزاران ساله دارد، یادگار مدنیتی رفیع و انسانی است. این سال نو را به همه ملتهایی که نوروز را گرامی می دارند و به مقامات عالی رتبه که به این مناسبت فرخنده در این جمع شرکت دارند و خصوصاً به ملت عزیز افغانستان که میزبان گشاده دست همه ماست صمیمانه تبریک می گویم، به امید سال و سالهای سبز و خوش و آکنده از صلح و امید و دوستی و پیشرفت برای همه شما.

  • نوروز فقط یک آیین نیست، میعادگاه فرهنگ‌هایی است که اعتدال ربیع را پاس می‌دارند

نوروز فقط یک آیین نیست، میعادگاه فرهنگ هایی است که اعتدال ربیع را پاس می دارند و به تبعیت از طبیعت، خود هم به اخلاق حسنه اعتدالی متخلق می شوند.

نوروز هم یک سنت است و هم یک تجدید عهد با زمان، که هرگز از حرکت باز نمی ایستد و همواره رو به جلو است و این کهن ترین سنت تاریخ است که هرگز کهنه نمی شود. اینگونه است که هر سال چنان در انتظار نوروز می نشینیم که گویی روزی نو و پدیده‌ای بی‌سابقه در راه است. اکنون ما به عنوان سران دولت‌هایی که بر سر سفره نوروز نشسته ایم، باید به سنت ملتهای خود و فرهنگ ایشان اقتدا کنیم. یعنی اول به سنت ملتهای خود که در نوروز از خانه ها غبارروبی می کنند، از دولتهای خود نیز غبار روبی کنیم؛ غبار قهر و کینه و کدورت را بزداییم، پایه های آشتی و هم زیستی و همدلی را تقویت کنیم و درخت دوستی را بنشانیم.
دوم به شیوه نیاکان خویش که در نوروز به یکدیگر هدیه و عیدی می دادند، به ملتهای خود عیدی دهیم و به یک هم نشینی ساده سران و رهبران، اکتفا نکنیم.

درست است که این اجتماع یک اجتماع فرهنگی است، اما می توان آن را به پیوندی سیاسی و اقتصادی هم بدل کرد. ما می توانیم پایه گذار یک اتحاد جامع منطقه ای باشیم، که توسعه و پیشرفت ملتها هدف مشترک آن باشد و کیفیت زندگی در منطقه را ارتقاء دهد.

  • اعتدال در فرهنگ و ادبیات منطقه نوروز، ریشه‌ای تاریخی دارد

سوم به سیرت نوروز که صورتش از نسیم بهاری خوش است؛ راه و رسم اعتدال در پیش بگیریم، که اعتدال یک شعار سیاسی محدود به یک شخص و یا یک کشور نیست، اعتدال در فرهنگ و ادبیات منطقه نوروز، ریشه ای تاریخی دارد. نوروز عید اعتدال است چون تنها مبنای آغاز سال تازه در تقویم های جهان است که با تغییر واقعی طبیعت مصادف است. سال نوروزی نه در سرمای سوزان زمستان آغاز می شود و نه در گرمای طاقت فرسای تابستان، نوروز درست در معتدل ترین روز سال رخ می دهد روزی که طبیعت به نقطه اعتدال می رسد.

امروز ندای اعتدال گرایی که دعوت به صلح و عدالت نیز هست، مورد اقبال جهانی، قرار گرفته است. تصویب قاطع قطعنامه WAVE در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که مقابله جهانی با خشونت و افراطی گری را در دستور کار جامعه جهانی قرار داد، نشان روشن این رویکرد جهانی است و مایلم همین جا، از همه ملتها و دولتهای منطقه نوروز دعوت کنم که در تهیه و تدوین برنامه عمل برای این قطع نامه، پیشگام شوند و به نام نوروز ، اعتدال و مقابله با افراطی گری را، عیدانه مردمان خود قرار دهند.

  • اعتدال طبیعت، بدون اعتدال سیاست بی‌فروغ است

اعتدال طبیعت، بدون اعتدال سیاست بی فروغ است؛ نمی توان در منطقه ای که گروهی ولو اندک بر طبل جهل می کوبند و تخم خشم می کارند از اعتدال گرایی سخن گفت، در حالی که افراط گرایی قربانی می گیرد. ما امروز در سرزمینی نوروز را پاس می داریم که در مقاطعی از تاریخ خود قربانی جهل و خشم و افراط بوده و در برابر انواع ایدئولوژی های افراطی از کمونیسم تا بنیادگرایی ایستاده و چون ققنوس هر بار سر از خاک بیرون آورده و استقلال خویش را احیا کرده و در موازنه ای ظریف میان فرهنگ ملی، فرهنگ دینی و فرهنگ جدید، ترکیب (جمهوری اسلامی افغانستان) را آفریده است.
ما به عنوان منتخبان و نمایندگان ملت های خود اعلام می کنیم که راهی جز اعتدال نیست و اعتدال نه فقط یک آیین تاریخی، که یک روش اجتماعی برای رشد و همزیستی در جهان امروز است. ما مدعی هستیم که می‌توانیم بر اساس سنت نوروز و بر مبنای منافع متقابل، تجربه ای بی نظیر از همکاری منطقه ای را سامان دهیم تا جهان، از کنار جوامعی که تجربه تلخ فریاد افراط گرایان را شنیده اند صدای اعتدال گرایان را هم بشنود ما می‌خواهیم نوروز را از صورت یک جشن به سیرت یک پیمان، در آوریم، پیمان اعتدال همچون آغاز بهار ، که نوروز است؛ روز تازه‌ای است که در راه است.

  • امیدوارم انتخابات افغانستان بخشی از عیدانه امسال باشد

در همین کشور افغانستان، که امروز میزبان سخاوتمند جشن نوروزی ماست در طول چند دهه اخیر، دوبار اشغالِ نیروهای بیگانه که بذر شوم خشونت و افراط را با خود به این سرزمین آورد، چه آسیب‌ها به زندگی و مدنیت مردم وارد ساخت. کشور من، جمهوری اسلامی ایران، این هر دو هجوم را محکوم کرده و در هر دو مقطع به ملت بزرگ افغانستان کمک نموده و میلیونها نفر را به عنوان مهمان در کشور خود پذیرفته است.

به نام ملت ایران آرزو می کنم که صلح و اعتدال عیدانه مردم شریف افغانستان و همه مردمان منطقه نوروز باشد و به نام دولت جمهوری اسلامی ایران در تحقق این آرز و آنچه در توان دارم دریغ نخواهم کرد. امیدوارم انتخاباتی که افغانستان در پیش رو دارد گامی دیگر در جهت آرامش و پیشرفت برای این سرزمین و بخشی از عیدانه امسال باشد.
لازم می‌دانم ازمیزبانی گرم برادر ارجمند جناب آقای حامد کرزی رییس جمهور محترم تشکر نمایم.

با شعری از شیخ اجل سعدی شیرازی ، سخن را به پایان می برم.

برآمد باد صبح و بوی نوروز - به کام دوستان و بخت پیروز
مبارک بادت این سال و همه سال - همایون بادت این روز و همه روز

از توجه‌تان سپاسگزارم

کد خبر 254066
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز