همشهری آنلاین: رئیس جمهوری موقت اوکراین دستور عقب نشینی کامل نیروهای این کشور از شبه جزیره استراتژیک کریمه در دریای سیاه را صادر کرده است.

اوکراین دستور عقب نشینی کریمه

به گزارش خبر گزاری پرس تی وی الکساندر تورچینوف روز دوشنبه (۴ فروردین) این دستور را اندکی پس از آن صادر کرد که نیروهای روس کنترل یک پایگاه دریایی دیگر در کریمه را به دست گرفتند.

این پایگاه دریایی در شهر فئودوسیا یکی ازمعدود تاسیسات نظامی بود که پس از پیوستن دوباره کریمه به فدراسیون روسیه در هفته گذشته، هنوز پرچم اوکراین بر فراز آن برافراشته بود.

تورچینوف در پارلمان اوکراین گفت دستور عقب نشینی به خاطر وجود «تهدیداتی برای جان و سلامتی نیروهای نظامی‌مان» صادر شده است.

وی افزود: «شورای دفاع و امنیت ملی به وزارت دفاع دستور داده است تا استقرار مجدد یگان‌های نظامی کریمه را انجام دهد و خانواده‌های آنان را از کریمه تخلیه کند.»

وزارت دفاع اوکراین نیز تایید کرد که این پایگاه نظامی صبح دوشنبه تحت کنترل نیروهای روسی درآمده است اما اعلام کرد که دو نیروی اوکراینی هنوز در آنجا هستند.

از زمان جدایی شبه جزیره کریمه از یکی از کشورهای شوروی سابق و الحاق مجدد به روسیه در هفته گذشته، تنش در این شبه جزیره بالا گرفته است.

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه (۳ فروردین) اعلام کرد پرچم روسیه هم اکنون بر فراز ۱۸۹ پایگاه نظامی در سراسر شبه جزیره کریمه برافراشته شده است.

کریمه در تاریخ ۲۶ اسفند (۱۷ مارس) استقلال خود را از اوکراین اعلام کرد و به طور رسمی خواستار الحاق به روسیه شد. این اقدام یک روز پس از برگزاری یک همه پرسی در کریمه برگزار شد که در آن ۹۶.۸ درصد از رای دهندگان از جدایی این منطقه از اوکراین حمایت کردند. میزان مشارکت مردم در این همه پرسی ۸۳.۱ درصد بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز اول فروردین (۲۱ مارس) با وجود محکومیت‌های غرب و دولت جدید اوکراین، اسنادی را امضا کرد که به موجب آن رسما کریمه بخشی از قلمروی روسیه شد.

کد خبر 253860
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز