مجموع نظرات: ۰
جمعه ۸ تیر ۱۳۸۶ - ۱۲:۳۱
۰ نفر

همشهری‌‌ آنلاین: گروهی از سیاره‌شناسان بین‌المللی در بررسی‌های خود نشان دادند که زمین و مریخ با وجود شباهت های ظاهری زیاد، دو منشأ کاملاً متفاوت دارند.

به گزارش مهر، نتایج تحقیقات سیاره شناسان دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس ، دانشگاه آکسفورد در انگلیس و پلی تکنیک زوریخ در سوئیس که در مجله علمی "نیچر" منتشر شده است، نشان می‌دهد که ترکیبات ایزوتوپی زمین و ماه شباهت های بسیاری با هم دارند که تصور می‌شود اتم‌های این دو جرم آسمانی در مراحل خاستگاهی شکل‌گیری، شبیه به یکدیگر شده باشند.

این درحالی است که ایزوتوپ‌های زمین و مریخ هیچ شباهتی به هم ندارند.

بنابراین گزارش، روی زمین صخره هایی که آتشفشان ها و کوهها را می‌سازند، همانند منابع اقیانوسی از سیلیسیوم، اکسیژن و عناصر شیمیایی دیگر ساخته شده‌اند و سیلیکات ها تا عمق 2 هزار و900 کیلومتری توسعه یافته اند. این عمق در حدود نیمی از شعاع زمین است. در این عمق پرتگاهی با چگالی هسته فلز آهن وجود دارد. 

این بررسی‌ها نشان می‌دهد که ایزوتوپ‌های سنگین‌تر سیلیکات‌های زمین از فوران ایزوتوپ‌های سنگین‌تر سیلسیوم شکل گرفته است.

هرچند هسته مریخ و شبه ستاره "وستا" هم  مثل زمین از فلز آهن تشکیل شده است، باوجود این، ویژگی های سلیکاتی زمین تفاوت های زیادی با سنگهای سیلیکاتی این دو جرم آسمانی دارند.

این دانشمندان در توضیح این تفاوت احتمال داده اند که سیلیسیوم زمین به دو بخش تقسیم شده است. در بخش اول یک عنصر کوچک از فلز هسته ناپدید شده است و در بخش دوم پیوندهای سیلیسیوم - اکسیژن در جبه و پوسته زمین شکل گرفته اند.

کد خبر 25383

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز