همشهری آنلاین: به مناسبت ایام شهادت بی بی دوعالم حضرت صدیقه طاهره(س) برنامه‌های متنوع مذهبی و دینی، سخنرانی و نوحه سرایی در سراسر کشور در مساجد، حسینیه ها، تکایا، دانشگاه ها و امامزادگان و بقاع متبرکه برگزار شد.

کشیش معروف برنده جایزه تمپلتون شد

به گزارش خبرگزاری مهر اسقف اعظم دزموند توتو برنده جایزه صلح نوبل، جایزه 1.7 میلیون دلاری بنیاد تمپلتون در سال 2013 را از آن خود کرد. "دزموند توتو" که از چهره‌های ضد آپارتاید در آفریقای جنوبی به شمار می رود این جایزه را به سبب فعالیت‌هایی که در طول زندگی در جهت "عشق و بخشش و گذشت" انجام داده دریافت کرد. توتوی 81 ساله در دهه 1980 میلادی از مخالفان اصلی رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی به شمار می رود. این جایزه از سوی بنیاد تمپلتون در 21 ماه می میلادی مقارن با خردادماه در شهر لندن به وی اعطا شد. اسقف اعظم دزموند توتو از فعالان صلح و رهبران جنبش ضد آپارتاید آفریقای جنوبی در سال 1984 برنده جایزه صلح نوبل شده بود. توتو اسقف بازنشسته انگلیکن است.

جایزه تمپلتون یک مراسم سالانه است که از سوی بنیاد تمپلتون برگزار می شود. این بنیاد که در سال 1972 توسط جان تمپلتون تأسیس شد سالانه براساس ارزیابی داوران خود از فردی که سهم قابل توجهی در تصدیق ابعاد معنوی زندگی ایفا کرده که در قید حیات است تقدیر می کند.

دالایی‌لاما سال گذشته این جایزه را به سبب کارها و فعالیت‌هایش در حوزه‌های علم و دین از آن خود کرده است. در طی چند سال اخیر جایزه تمپلتون معمولا به فیزیکدانان و الهی دانانی اعطا شده که کمتر در سطح جهانی شناخته شده بودند. این در حالی است که در سال‌های اولیه اعطای این جایزه، این جایزه به شخصیت‌هایی چون مادر ترزا اعطا شده بود.

نشست گزارش و سنجش دو دلیل ضروری نبودن و اخلاقی نبودن تولید علم دینی برگزار شد

هدف از این نشست بررسی دو دلیل از دلایل چهارگانه مخالفت با علم دینی عنوان شد که توسط سید محمد تقی موحد ابطحی محقق گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ارائه شد.

وی گفت: مخالفان علم دینی چهار دلیل در مخالفت با علم دینی مطرح کرده اند: 1. تولید علم دینی ضروری نیست، 2. علم دینی ممکن نیست، 3. علم دینی مطلوب نیست و 4. تولید علم دینی اخلاقی نیست. وی در این بحث نشان داد که ضروری بودن علم دینی را نمی توان بر مبنای ناکارآمدی علم موجود، ضعف معرفت شناختی علم موجود، ناسازگاری علم موجود با دین اثبات کرد و تنها راه اثبات ضرورت تولید علم دینی پذیرش سرپرستی دین بر ابعاد مختلف حیات بشری است. همچنین وی برخلاف دیدگاه مخالفان علم دینی نشان داد که مراحل مختلف فعالیت علمی با رعایت ملاحظاتی چند مستلزم هیچ رفتار غیر اخلاقی ای نیست.

دوره آموزشی آشنایی با مبانی نظری و فلسفی حقوق بشر در اسلام برگزار شد

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران و مجمع عالی حکمت اسلامی دوره آموزشی کوتاه مدت «آشنایی با مبانی نظری و فلسفی حقوق بشر در اسلام و نقد و ارزیابی نظام بین المللی حقوق بشر» را برگزار کرد.

نظر به ضرورت تبیین و معرفی شایسته مبانی نظری و فلسفی حقوق بشر در اسلام برای تأثیرگذاری شایسته بر نظام‌های حقوقی در سطوح ملی و جهانی و با عنایت به لزوم پاسخ دهی تحلیلی و فلسفی به بسیاری از شبهات و پرسش‌های مطروحه در عرصه جهانی در همه زمینه‌ها ازجمله حقوق و آزادی‌های بشر و به منظور ارتقاء توانمندی‌های علمی دانش پژوهان فلسفه و حکمت اسلامی و بهره برداری از ظرفیت‌های آنان در عرصه تلاش‌های علمی داخلی یا خارجی این دوره برگزار شد.

مفهوم حق در اندیشه اسلامی و موازین بین المللی، مفهوم تکلیف یا مسئولیت در اندیشه اسلامی و موازین بین المللی، انسان در اندیشه اسلامی و نظام بین المللی حقوق بشر، نوع نگرش به جهان در اندیشه اسلامی و نظام بین المللی حقوق بشر، مبانی معرفت شناسی اسلام برای تدوین نظام حقوقی و تفاوت آن با نگرش نظام بین المللی حقوق بشر، مبانی اخلاق در اندیشه اسلامی و تأثیر آن بر نظام حق و تکلیف‌ها و تفاوت آن با نگرش مکاتب مهم فکری معاصر به عنوان محورهای موضوعی این دوره آموزشی ذکر شد.

همچنین بررسی مفهوم جهان شمولی و نسبی گرایی حقوق بشر از منظر اندیشه اسلامی و موازین بین المللی، جایگاه دین در تدوین نظام حقوقی در نگرش اسلام و مقایسه با نظام بین المللی حقوق بشر، مکاتب فلسفی حقوق بشر درجهان معاصر، بنیادهای نظری محدوده ها و قیود وارده بر حق های انسانی در اندیشه اسلامی و نظام بین المللی حقوق بشر، بررسی آسیبهای فراروی تبیین مبانی نظری حقوق بشر در جهان معاصر به عنوان دیگر محورهای موضوعی این دوره آموزشی ذکر شده است.

مراسم عزای فاطمی در مصلای تهران برگزار شد

مراسم سوگواری حضرت زهرا (س) توسط هیات رزمندگان اسلام درمصلای امام خمینی(ره) برگزار شد. در این مراسم معنوی حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان به ایراد سخنرانی و مداح اهل بیت سعید حدادیان به ذکر مصائب اهل بیت(ع) پرداخت. همچنین هیئت رزمندگان اسلام به مناسبت دهه دوم فاطمیه در حسینیه شهدای بسیج مراسم عزاداری برگزار کرد.

برگزاری مراسم عزاداری ایام فاطمیه در دانشگاه‌ها

هیئات مذهبی دانشجویی در دانشگاه های سراسر کشور که وابسته به دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها هستند در ایام سوگواری شهادت صدیقه کبری حضرت زهرا(س) اقدام به برگزاری جلسات سخنرانی با حضور وعاظ نامی کشور و همچنین برقراری نمایشگاه های پوستر، کتاب و عکس و نرم افزار در محوطه و مساجد دانشگاه‌ها کرده اند.

سوگواره دردانه مصطفی (ص) برگزار شد

در نخستین روزهای سال و همزمان با ایام شهادت دخت گرامی پیامبر(ص) خانه فرهنگ حافظیه مراسم سوگواری در سوگ دردانه مصطفی برگزار کرد.

تجمع کاروان دانشجویی عزاداران فاطمی (س) برگزار شد

کاروان دانشجویی عزاداران فاطمی به همت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد تهران شمال و دانشگاه تربیت پاسداری امام حسین(ع) به اقامه عزا پرداختند.

این تجمع بزرگ چندین هزار نفری در قالب کاروان از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال(پردیس حکیمیه) آغاز و در جوار مزار شهدای گمنام دانشگاه امام حسین(ع) تجمع و مراسم اصلی عزاداری برگزار شد.

وخامت وضعیت جسمانی بندیکت شانزدهم

واتیکان از وخامت حال جسمانی بندیکت شانزدهم پاپ مستعفی و رهبر پیشین کاتولیکهای جهان خبر داد.

در این گزارش عنوان شد ما، بندیکت شانزدهم را زمان زیادی در بین خود نخواهیم نداشت. پاپ 85 ساله در ماه فوریه از سمت خود استعفا داد و این در حالی بود که وضعیت جسمانی او خوب نبود.

مراسم سوگواری حضرت زهرا (س) در مناطق مختلف تهران برگزار شد

مراسم عزاداری حضرت فاطمه زهرا (س) ام الائمه امروز صبح با حضور خیل عزاداران فاطمی در مصلای بزرگ امام خمینی(ره)، میدان امام حسین(ع) و میدان هفت تیر برگزار شد.

مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) همچون سنوات گذشته امروز یکشنبه 25 فروردین همزمان با سراسر کشور در مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار شد. این مراسم با حضور مردم خصوصاً جوانان در شبستان امام خمینی(ره) انجام شد.

مجموعه 7 جلدی دائرةالمعارف صحابه پیامبر(ص) رونمایی شد

مجموعه 7 جلدی دائرةالمعارف صحابه پیامبر (ص) با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و دکتر حسین قشقایی رئیس پژوهشکده باقرالعلوم(ع) در سالن همایشهای پژوهشکده باقرالعلوم(ع) رونمایی شد. حجت الاسلام خاموشی در مراسم رونمایی از مجموعه هفت جلدی دائرةالمعارف صحابه پیامبر اعظم(ص)، گفت: مطالعه زندگی صحابه گرامی پیامبرص) مدلی از سبک زندگی به ما ارائه می دهد.

در ادامه این مراسم دکتر قشقاوی رئیس پژوهشکده باقرالعلوم(ع) نیز طی سخنانی ب ارائه گزارشی از روند تدوین این دایره المعارف پرداخت و گفت: تاریخ صحابه و سیره منطبق با معارف شیعی نوشته شد و دوم آنکه این مجموعه در عین اینکه مستند و علمی ـ پژوهشی است جنبه تبلیغی ـ ترویجی نیز دارد که این ویژگیها اهمیت کار را دو چندان کرده است. این کتاب با نگاهی که به روایات شیعی داشته به عنوان یک منبع مستند تاریخی می تواند برای جهان اسلام مورد توجه باشد.

پژوهش نظریه تجویزی سبک زندگی اسلامی ارائه شد

در نخستین نشست کارگروه تدوین سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی در سال 1392 که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، پژوهش نظریه تجویزی سبک زندگی اسلامی ارائه شد.

دکتر علیرضا علی‌ احمدی مدیر طرح سبک زندگی اسلامی- ایرانی شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سخنانی در این مراسم گفت: با توجه به بررسی نهایی موضوع سند مهندسی فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، درخواست داریم تا موضوع سبک زندگی با توجه به دستاوردهایی که تاکنون این کارگروه داشته است، در سند مهندسی فرهنگی گنجانیده شود.

مراسم بزرگداشت آیت الله سید محمدباقر صدر و بنت الهدی صدر برگزار ‌شد

مراسم بزرگداشت دو شهید خاندان صدر، آیت الله سید محمدباقر صدر و بنت الهدی صدر در مؤسسۀ فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر برگزار ‌شد.

در این مراسم آیت الله محسن اراکی رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی و از شاگردان آیت الله سید محمدباقر صدر سخنرانی کرد. همچنین کتاب «دختری از تبار هدایت» با موضوع زندگی شهید بنت الهدی صدر با حضور نویسنده معرفی شد.

کد خبر 253801
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز