چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه همه سنت‌های نوروز با عقلانیت و معنویت همراه است، گفت: بنابراین چه در منابع اسلامی سخنی از آن آمده باشد چه نیامده باشد مورد تأیید اسلام است و باید گرامی داشته شود.

دکتر محمد فنایی اشکوری، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مورد اینکه نوروز و رسیدن بهار از دید منابع اسلامی چه اهمیتی دارد اینکه چه سنت های خوبی از نوروز باید تقویت بشوند و چه آسیب هایی از آن اصلاح شود به خبرنگار مهر گفت: نوروز یک جشن باستانی و عمومی ایرانیان است که پیشینه بسیار کهنی دارد. البته ایران هم به معنای گسترده آن یعنی ایران فرهنگی که در گذشته بسیار وسیع بوده است.

وی افزود: امروزه هم ملت های مختلفی از جمله شبه قاره، افغانستان، آسیای میانه، عراق و آذربایجان در این سنت با ما مشترک هستند. این سنت عمومی که از قدیم در بین ایرانی‌ها بوده و بخش‌ها و قسمت‌ها و عناصری از آن امروزه هم وجود دارد تا آنجایی که می‌دانیم واجد عناصر مثبت انسانی و معنوی است.

این محقق و پژوهشگر ادامه داد: اولاً خوش آمد گفتن به طبیعت و بهار و رویش است و همچنین توجه به خداوند و طبیعت و حیات و زایش است اینکه انسان ذهنش به ابعاد طبیعت جلب می‌شود و هماهنگ کردن خودش با این ابعاد مد نظرش است. اسلام هم دین انسانی و فطری و طبیعی است به این معنا که هماهنگ با فطرت و طبیعت و عقلانیت است. هر سنتی که واجد این عناصر باشد مورد تأیید اسلام است .حتی اگر در منابع اسلامی هم تأیید نشده بود و سخنی از نوروز نرفته بود مورد تأیید اسلام بود. زیرا از تعالیم اسلام می‌توانیم بفهمیم که با این سنت سازگار است و رفت و آمد، دید و بازدید، صله رحم، زیبایی، بهداشت، شادی و احترام به دیگران و تقویت ارتباط با سایرین همه عناصری هستند که مورد تأیید اسلام هستند.

استاد مؤسسه امام خمینی(ره) بیان کرد: چه در منابع دینی سخنی از نوروز نیامده باشد چه آمده باشد که البته خوشبختانه در منابع دینی هم سخن از نوروز آمده است در روایات ما این سنت ذکر و تأیید شده، نوروز را باید گرامی بداریم و بعد معنوی آن را تقویت کنیم. برای مثال دعای معروف در لحظه تحویل سال دعایی است که از منابع دینی و اسلامی گرفته شده که تأکید و یادآوری می‌کند که در آغاز سال همراه و هماهنگ با طبیعت باشیم و اینکه بعد از مرگ زمستانی طبیعت تولدی دوباره پیدا می‌کند ما هم تولد دوباره پیدا کنیم و دل‌هایمان متحول شود و به یاد خدا باشیم و سال جدید را با روحیه جدید و متعالی آغاز کنیم. اینها در معارف دینی ما وجود دارد بنابراین نوروز از آن سنت هایی است که هم در تاریخ و ملیت و پیشینه ما ریشه دارد هم در دین ما بر آن تأکید شده و از این چه بهتر که این هماهنگی مقدس و مبارک اهمیت نوروز را دو چندان کرده است.

این محقق و پژوهشگر مسائل فرهنگی در مورد اینکه چگونه می‌توان نوروز را به عنوان یک سنت کهن تبدیل به یک سفیر فرهنگی کرد هم افزود: اگر آن جنبه های آموزنده و مثبت و خلاق و زیبای نوروز را برجسته کنیم و به آنها توجه کنیم برای اینکه اینها معرفی می‌شود خود به خود جهانیان به آن توجه خواهند کرد و آن را تصدیق می‌کنند.

این محقق و پژوهشگر تصریح کرد: البته در کنار آن باید دقت کنیم و مواظب باشیم که از آسیب ها مصون بماند آسیب‌هایی که هیچ کدام ربطی به اساس نوروز ندارند. ولی مانند هر رویداد دیگری ممکن است نوروز با یکسری آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها همراه شود که باید مواظب باشیم این آسیب ها وارد نوروز نشوند و نوروز پیراسته از مسائل غیر عقلانی و غیر معنوی شود.

کد خبر 253704
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز