دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - زهرا رفیعی: ۲ روز دیگر عید شروع می‌شود و به تنها چیزی که فکر نخواهید کرد کار و اضطراب‌‌های ناشی از حجم زیاد آن در روزهای پایانی سال است.

سفر

 آسوده خاطر به سلامت، رفاه و دید و بازدیدتان خواهید رسید. بهداشت 3جزء مهم دارد. انسان علاوه بر تأمین سلامت جسمی و اجتماعی نیاز به تأمین سلامت روانی دارد. براساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت افسردگی شایع‌ترین نوع اختلالات روانی در جهان است؛ به‌طوری که از افسردگی به‌عنوان بیماری قرن نام می‌برند. سفر، ما را از استرس‌های همیشگی موجود در محل کار و خانه دور می‌کند. طی سفر، بیشتر احساس راحتی و آرامش می‌کنیم و افکار پریشان و مضطرب از ذهن ما خارج می‌شوند.

دکتر قاسم حسینی اخوان، پزشک عمومی و پزشک اورژانس بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد مشهد در گفت‌وگو با همشهری گفت: وقتی فرد برای مسافرت، از خانه خود دور می‌شود تغییر را تجربه می‌کند. تغییرات همیشه با استرس توأم هستند. از آنجا که انسان‌ها خانه محل زندگی و کار خود را دوست دارند و به آن عادت کرده‌اند جدا شدن از این اماکن برایشان دشوار می‌شود. تغییراتی مانند فرهنگ و زبان جدید، آب و هوا، غذا و محیط جدید می‌تواند استرس‌زا باشد. بنابراین برای کنارآمدن با این جنس از استرس‌ها باید قبلا آموزش دیده باشیم؛ باید بدانیم کجا می‌رویم و برای آن محل لباس و خوراک و شرایط مناسب تهیه کنیم. بیماران نیز از این امر مستثنا نیستند و معمولا چون تغییری در خواب و خوراکشان به‌وجود می‌آید در فیزیولوژی بدنشان نیز تغییر حاصل می‌شود. قبل از سفر باید با پزشک خود مشورت کنند و به‌طور کلی باید سعی کنند خود را زیاد خسته نکنند و آب مناسب و سالم در دسترس داشته باشند.

اصطلاحی که مردم تحت عنوان « آب به آب شدن» به‌کار می‌برند در نتیجه مواجهه بدن با شرایط جدید و عوامل محیطی جدید است. دکتر اخوان در این‌باره گفت: در هر منطقه‌ای ویروس‌ها و باکتری‌هایی وجود دارد که برای کسانی که در آن منطقه دائما ساکن هستند چندان مضر نیست و بدن آنها با آن تطابق پیدا کرده است. وقتی ما به جای جدید می‌رویم این ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌تواند ما را بیمار کند و عوارض آن را تا چند روز در ما نگه دارد. تطبیق با این محیط یک هفته تا 10روز زمان نیاز دارد ولی از آنجا که این فرصت در ایام عید کمتر فراهم می‌شود بنابراین احتمال آب به آب شدن در افراد زیاد است. بهتر است در این فاصله نکات بهداشتی را رعایت کنید و آب آشامیدنی سالم همراه خود داشته باشید.

هدف کلی از هر سفری رسیدن به آرامش و سلامت روان است. این پزشک عمومی اورژانس بیمارستان با تأکید بر این موضوع گفت: هدف از سفر این نیست که برای دیدن شهر‌ها و اماکن تاریخی و دیدنی آن از این شهر به آن شهر به تاخت برویم و فرصت استراحت را از خود بگیریم. ما از خانه و زندگی برای رسیدن به آرامش دور می‌شویم. قرارتان را این بگذارید که در سفر از انرژی طبیعت و کوه و دریا استفاده کنید.

بدانید که از شهر و امواج موبایل و ماهواره و لامپ‌های فلورسنت و... دور شده‌اید که انرژی به‌دست بیاورید. اینطور نباشد که فکر کنید حال که عزم سفر به جنوب کرده‌اید حتما 10شهر و همه آثار تاریخی آن را ببینید. احساس یأس و ناامیدی نکنید اگر همه آثار تاریخی یک شهر را ندیدید. دنیای مدرن همراه خود سرعت را آورده است. این سرعت به ارتقای کمی زندگی کمک می‌کند ولی از جهتی باعث شده که آدم‌ها مضطرب شوند. نه‌تنها هدف از سفر که هدف از تمامی رفتارهای آدمی، رسیدن به آرامش است. دکتر اخوان با اشاره به این نکته تأکید کرد:

در هر بخش از زندگی باید به این فکر کرد که کدام سفر، رفتار، طبیعت و... بیشترین آرامش را به انسان می‌دهد و آن را انتخاب کند. به این نکته توجه کنید روزی که سفر می‌روید با روزی که برمی‌گردید چه تفاوت روحی داشته‌اید و چقدر آرامش درونی و انرژی روانی کسب کرده‌اید. انسانی که با طبیعت در جنگ نباشد و همگون شود نهایتا انسان سالم‌تری است. هر چیزی که به ذهنتان پریشانی، به چهره‌تان اخم و به جسمتان آسیب و اندوه بیاورد، نشان از دور شدن شما از سلامت و تعالی است.

وی توصیه کرد: در این راه بیماران باید رژیم غذایی که پزشکشان به آنها تجویز کرده به‌خوبی رعایت کنند. بدون تردید اگر فردی بیماری فشار خون دارد نباید از غذاهای بین شهری که نمک بیشتری دارد استفاده کند و پیش از سفر برای غذای خود تمهیداتی بیندیشد. از آنجایی که مسئله آلودگی آب‌ها در بسیاری از شهر‌ها و در مسیر سفر محتمل است، حتما با خود آب سالم داشته باشید. میزان مصرف برخی داروها در سفر تغییر نمی‌کند مگر بیماری‌هایی مانند دیابت که به‌علت مصرف بیش از حد خوراکی‌های شیرین و چرب در این ایام بایستی دوز مصرف دارو را افزایش دهند. البته این اقدام فقط باید تحت نظر پزشک صورت بگیرد.

بیماران با خود علاوه بر داروهای ضروری، دستگاه‌های قابل حمل تست فشار خون و قند همراه داشته باشند. برخی بیماران خاص مانند بیماران صرعی باید در سفر احتیاط بیشتری کنند. از آنجا که بیخوابی، گرما، بی‌آبی‌و گرسنگی می‌تواند باعث تشدید بیماری‌شان شود باید از این موارد پرهیز کنند. دکتر محمد مهدی قاسمی، روانپزشک درباره آثار روانی مسافرت گفت:

همین که فرصتی به‌دست آمده تا چند روزی از فشارهای روزمره زندگی دور باشیم و به استراحت بپردازیم، تأثیر بسیار زیادی بر سلامت جسم و روان ما می‌‌گذارد، به‌ویژه سفر کردن در افزایش سلامت روانی‌ افراد پُراسترس نمود بیشتری دارد. به یاد داشته باشید که مسافرت علاوه بر بهبود سلامت روانی جامعه، به توسعه کشور نیز کمک می‌کند. بنابراین تصور نکنید افرادی که همیشه کار می‌‌کنند و به مسافرت نمی‌روند، بیشتر از دیگران به توسعه کمک می‌‌کنند.

کد خبر 253513
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز