دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۱
۰ نفر

سال‌هاست که ما در سفره هفت‌سین عید تنگ آب و یک ماهی قرمز می‌گذاریم. معلوم نیست این ماهی که متعلق به قنات‌های تهران است و بعدها، در حوض‌خانه‌های قدیم تهران به زندگی‌اش ادامه داده و حالا هم در شرایط بسیار ناجور در استخر آب پارک لاله و یکی دو پارک دیگر با اندک رمقی می‌زید، از چه تاریخی وارد فهرست سفره هفت‌سین شده است.

نوروز

وجود همین ماهی قرمز در سفره هفت‌سین سبب شده که هر سال عده‌ای برای تجارت و کسب درآمد به صورت انبوه به پرورش و فروش این نوع ماهی روی بیاورند که در واقع باعث مرگ هزاران ماهی می‌شود. نگهداری این ماهی در تنگ آب مقدور نیست و اغلب منجر به تلف شدن حیوان می‌شود و در مجموع، کاری که باید باعث نشاط و تفریح خانواده در طول تعطیلات نوروزی شود، در عمل منجر به مرگ ماهی قرمز می‌شود.

از این رو در سال‌های اخیر، بسیاری از مردم چه در مطبوعات و چه در فضای مجازی به خرید و فروش و نگهداری ماهی قرمز اعتراض کرده‌اند.از آنجا که در بررسی پیشینه سفره هفت‌سین، ماهی از اجزای ضروری این سفره نبوده، بهتر است به‌طور کلی ماهی قرمز را از سفره‌های هفت‌سین حذف کنیم.

حالا اگر در کارت‌های تبریک و نمادها به عنوان یکی از مظاهر سبز زندگی و حیات حضور داشته باشد، ایرادی ندارد اما حبس کردن ماهی در تنگ آب و بعد رها کردن آن در آب‌هایی که شرایط زیستی برای این حیوان ندارند، باید منسوخ شود.

اسفندیار ایرانی

کد خبر 253500
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز