همشهری آنلاین: یک مقام آمریکایی مدعی شد: ایران در ماه‌های اخیر تلاش کرده است تا برای برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود به طور غیرقانونی تجهیزات تهیه کند.

ایسنا گزارش داد: ون وان دیپن، معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور امنیت بین‌الملل و عدم تکثیر مدعی شد که ایران در ماه‌های اخیر برای تهیه تجهیزات لازم برنامه‌های هسته‌ای و موشکی‌اش بسیار فعال بوده و از طریق شرکت‌های سوری اقدام به تهیه این تجهیزات کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، چنین معاملات ادعایی نقض تحریم‌ سال 2006 سازمان ملل است که بر اساس آن هرگونه تهیه و تدارک تجهیزات مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران ممنوع شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رفتار ایران در طول شش تا دوازده ماه گذشته که طی این دوره روابط ایران و آمریکا پس از چندین دهه اختلاف گرم‌تر شده تغییری پیدا کرده است یا نه؟ پاسخ داد: خیر، آنها همچنان در تلاش برای تهیه تجهیزات مورد نیاز برنامه‌های هسته‌ای موشکی و دیگر برنامه‌هایشان بسیار فعال بوده‌اند.

ون وان دیپن در ادامه اذعان کرد که این تلاش‌های ایران با توافق اولیه این کشور و گروه 1+5 که طبق آن ایران متعهد شد بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را متوقف کند تناقضی ندارد.

وی در ادعاهای خود مشخص نکرد که ایران چه نوع تجهیزاتی را از طریق این شرکت‌های سوری که وی ادعا کرد با سندهای جعلی فعالیت می‌کنند تهیه کرده است.

ایران و گروه 1+5 در نوامبر گذشته به یک توافق اولیه دست یافتند که بر اساس آن ایران در ازای تعلیق بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش با کاهش تحریم‌های غرب روبرو شد. این در حالی است که ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش تاکید دارد و اتهامات غرب مبنی بر وجود ابعاد نظامی در فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را رد می‌کند.

ایران تاکید دارد که غنی‌سازی اورانیوم را تنها برای اهداف صلح‌آمیز تولید برق و استفاده‌های پزشکی می‌خواهد و این اتهام را که تلاش می‌کند تجهیزات مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای تهیه کند را رد می‌کند.

کد خبر 253435
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز