یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: آسیب‌های اسکلتی عضلانی و شکستگی‌ها یکی از شایع‌ترین علل مراجعه به کلینیک‌ها و درمانگاه‌های ارتوپدی و اورژانس‌ها در روزهای پایانی سال به شمار می‌رود.

افزایش آسیب‌های اسکلتی و ارتوپدی در پایان سال

آسیب‌های ارتوپدی بیش‌تر به دلیل رعایت نکردن اصول صحیح در خانه تکانی و جابه‌جایی وسایل ایجاد می‌شود؛ در حالی که در خانه تکانی‌ها و جابه‌جایی‌ها اگر با "مراقبت از خود" انجام شود، چنین مشکلی را شاهد نخواهیم بود و هیچ خطری افراد درگیر در امر خانه تکانی را تهدید نخواهد کرد.

پزشکان متخصص ارتوپدی معتقدند، آسیب‌های کمر اغلب به دلیل بلند کردن یا جابه‌جا کردن اشیا سنگین بروز می‌کند و کشیدگی ماهیچه‌ها یا پیچ خوردگی ممکن است در اثر بلند کردن جسمی که بسیار سنگین است، یا بلند کردن اشیا به شکل نادرست و غلط رخ دهد.

با توجه به نزدیک شدن خانه تکانی‌های پایان سال بهتر است به تنهایی خانه تکانی انجام نشود چون افرادی که به تنهایی این کار را انجام می‌دهند در صورت بروز سانحه ممکن است به صدمات ثانویه نیز دچار شوند.

با آگاهی از نحوه برخورد صحیح با عضلات و مفاصل بدن هنگام کار کردن، می‌توان از بروز بسیاری از آسیب‌ها و دردها پیشگیری کرد.

پزشکان می‌گویند یکی از آسیب‌رسان‌ترین کارها، چرخش ناگهانی کمر است به خصوص وقتی بار سنگینی حمل می‌کنید باید مراقب حرکت‌های کمر خود باشید.

دکتر مجید شهبازی کارشناس فیزیوتراپی گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره کاهش خطرات ناشی از خانه تکانی و مراقبت بیشتر از سلامت و راهکارهای صحیح جابه‌جایی اجسام سنگین هنگام کارهای سخت گفت: بیش‌تر آسیب‌های اسکلتی- عضلانی به خاطر این است که هنوز بدنمان آماده کارکردن نیست، شروع به فعالیت‌های سخت و سنگین به مدت طولانی و ادامه آن باعث می‌شود تا آسیب ببینیم و با درد روبه‌رو شویم.

وی با بیان این که تغییر دکوراسیون و جابه‌جایی اشیای سنگین و شست و شوی البسه فراوان و ملحفه و غیره از جمله کارهایی است که بدن به آن عادت ندارد، افزود: برای انجام این قبیل کارها ابتدا باید از قبل بدن گرم و آماده شود و توصیه دیگر این که همه کارها را با هم انجام ندهیم.

به گفته وی برای کاهش مشکلات خانه‌تکانی اگر فعالیت‌ها طبق اصول صحیح و ارگونومیک صورت نگیرد، ستون مهره‌ها تحت فشار خارجی قرار گرفته و به وارد شدن صدمه و آسیب به ویژه در ناحیه کمر منجر خواهد شد.

شهبازی گفت: متأسفانه امروز کمردرد یکی از شایع‌ترین آسیب‌های اسکلتی- عضلانی و دومین علت شایع در بروز غیبت‌های ناشی از کار محسوب می‌شود.

با کاهش درد، درمان را قطع نکنید

این کارشناس فیزیوتراپی با اشاره به این که دردهای اسکلتی عضلانی اگر کاهش پیدا کنند علامت بهبود و خوب شدن بیمار نیست، اضافه کرد: کاهش درد یکی از علامت‌های خوب شدن و بهبود است، اما بیمار هنوز کاملاً خوب نشده و نمی‌تواند به طور کامل به زندگی عادی برگردد و مجاز به انجام هر فعالیتی باشد.

سلامتی مهم‌تر از خانه‌تکانی

شهبازی به قوانین کلی و شرایط ایده‌آل در جابه جایی بار و اجسام و اشیای منزل و کارهای سنگین اشاره کرد و افزود: سلامتی از هر چیزی مهم‌تر است، از این رو هر نوع بار و وسیله‌ای را آهسته جابه جا کنید و اگر وسایل سنگین و سبک را باید جابه‌جا کنید تنوع در میزان بار بدهید و اگر یک بار سنگین را حمل می‌کنید بعد نوبت را به بار سبک بدهید.

وی همچنین توصیه کرد: سعی کنید مدت زمان فشار روی بدن در مجموع یک ساعت بیش‌تر نباشد و در یک دقیقه نیز دو تا بار یا وسیله بیشتر جابه‌جا نشود و تا جایی که ممکن است به جای حمل کردن از سر دادن، هل دادن یا غلتاندن استفاده کنید.

شهبازی ادامه داد: جایی که ممکن است وسیله را به بدن خود نزدیک کنید و آن را بین بازو و شانه قرار دهید تا عضلات بتوانند نیروی کافی تولید و از بدن محافظت کنند.

وی گفت: سعی کنید هنگام بلند کردن اشیا از انجام حرکات جانبی (حرکت به طرفین) و انجام حرکات چرخشی اجتناب کنید چون بیش‌ترین آسیب به دیسک در چرخش‌های کمری است.

وی همچنین یاد آور شد: در بین کارها به بدنتان استراحت بدهید تا بافت‌ها و مفاصل فرصت ریکاوری و بازسازی پیدا کنند.

شهبازی در پایان اظهار داشت: درد اگر بیشتر از 48 ساعت طول بکشد باید به فکر درمان باشیم و نگذاریم به مرحله مزمن برسد. بخصوص اگر گزگز، مور مور، بی‌حس و دردهایی که به اعصاب مربوط می‌شود داشته باشیم، باید همراه با درمان شرایط کاری و زندگیمان را تغییر دهیم.

کد خبر 253304
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز